دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1396 - 14:22

سکوت تکراری آقای وزیر در برابر یک حادثه دیگر

در حالی که سیل پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌ها و بازماندگان سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی همچنان ادامه دارد، سکوت وزیر راه و شهرسازی در این باره قابل تامل است.
کد خبر : 208961

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ساعت 5 بامداد دهم شهریورماه حوالی ساعت پنج بامداد، یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر اهل رودان استان هرمزگان در حومه داراب واژگون شد که متاسفانه 9 نفر کشته و 34 مصدوم بر جای گذاشت. همچنین در این سانحه 2 دانش‌آموز قطع نخاع و 2 دانش‌آموز دیگر قطع عضو شدند.


پس از وقوع این سانحه و اعزام تیم‌های امدادی و کارشناسی، بسیاری از مسئولان و مقامات با خانواده‌های جانباختگان ابراز همدردی کرده و خواستار تسریع روند رسیدگی به دانش‌آموزان مصدوم شدند.


محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم در ساعات آغازین روز شنبه اعلام کرد که رئیس‌جمهوری پس از دریافت گزارش حادثه تلخ روز جمعه برای شماری از دانش‌آموزان هرمزگانی، دستورات لازم را برای رسیدگی سریع و کامل به آسیب دیدگان صادر کرده است.


رئیس‌جمهوری از وزیران آموزش و پروش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزیر کشور خواست تا ابعاد مختلف حادثه تلخ اخیر برای دانش‌آموزان هرمزگانی را به دقت بررسی کنند.


همچنین تیم کارشناسی ایمنی راه‌ها نیز در نزدیک‌ترین زمان خود را به محل سانحه رساند تا علت و جزئیات آن را بررسی کند. روز گذشته هم نتایج اولیه بررسی سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان از سوی کمیسیون عالی ایمنی راه‌ها منتشر شد که این گزارش نشان می‌دهد اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون می‌شود.


در گزارش کمیته ایمنی راه‌ها آمده است: بررسی اولیه اتوبوس توسط کارشناسان حاکی از آن است که اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود. همچنین بررسی ها در خصوص جاده مورد نظر بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علایم و خط کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦ کیلوتر بر ساعت بوده است.


بنابر این گزارش ارزیابی محل حادثه نشان می دهد اتوبوس بنا به دلایلی (خواب آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری ازعدم برخورد باماشین روبرو) از مسیر اصلی منحرف می شود و سرنشینان از کمربند ایمنی در طول سفر استفاده نکرده‌اند. همچنین این موضوع در کمیسیون عالى ایمنى راه ها مورد بررسى و موشکافى قرار دارد و نتایج نهایی پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق از طریق رسانه ها در اختیار عموم شهروندان قرار خواهد گرفته تا با عوامل مقصر برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.


در این میان هم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پیامی غم از دست‌دادن دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی و سرمایه‌های علمی را تسلیت گفت.


آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در اینستاگرام خود درگذشت تعدادی از دانش آموزان هرمزگانی را تسلیت گفت و نوشت: ‌سحرگاه جمعه و پیش از انکه سپیده دم عید قربان بدمد، حادثه ای بسیار تلخ که از تحمل معمول انسان خارج است، ملت عزیز، نجیب و صبور ایران را داغدار کرد و غمی بزرگ کامشان را تلخ کرد و عیدشان را به عزا آمیخت؛ اتفاقی بس غم بار، دردناک و دلخراش که برای جمعی از دانش اموزان عزیز استان هرمزگان اتفاق افتاد و تمامی مردم و خانواده های ایرانی را در بهت و عزا فرو برد. ‌اینجانب ضمن تقدیم تسلیت به خانواده های عزیز این پروانه های معصوم پرپر شده، مردم بزرگوار کشورمان و بالاخص استان هرمزگان و ارزوی شفای عاجل برای مصدومان عزیز این حادثه، امیدوارم این سانحه به دقت و وسواس توسط مسئولین امر مورد بررسی قرار گیرد و چنان شود که ملتی بزرگ، چنین ماتم زده نگردد و مصیبتی مشابه دامن گیر فرزندانش نشود.


بیژن صادق، نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بیمه دانا هم در پیامی ضمت تسلیت برای حادثه جان باختن دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی اعلام آمادگی کرد که غرامت مصدومین و جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی را در اسرع وقت پرداخت می‌کند.


همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم از ورود این کمیسیون به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در آینده نزدیک خبر داد.


مسئولان دیگر هم یکی از پس از دیگری واکنش نشان داده و پیام‌های تسلیتی از وزیر کشور تا محمد علی نجفی شهردار تهران، جامعه دریایی و بندری هرمزگان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس و... منتشر شد اما سکوت وزیر راه و شهرسازی در این باره تامل برانگیز بود.


این سانحه و سکوت تامل‌برانگیز عباس آخوندی خاطره برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان سمنان و استعفای معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه‌آهن را زنده می‌کند که اتفاقا در آن زمان هم آخوندی سکان‌دار وزارت راه بود. پورسیدآقایی در یک برنامه تلویزیونی از مردم عذرخواهی و استعفای خود را اعلام کرد.


حتی محمود غیبی مدیر سازمان دانش آموزی استان هرمزگان یک روز پس از واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی استعفا کرد که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز با این استعفا موافقت کرد.


حالا در این روزها که انتظار می‌رفت تا آقای وزیر از نخستین کسانی باشد که به سانحه واژگونی این اتوبوس و تبعات تلخ آن توجه نشان دهد، تا کنون نسبت به سوگ ایران در غم از دست دادن نخبه‌های کشور بی‌توجه بوده است.


شاید در بهترین وجه ممکن بتوان روزهای پرمشغله آقای وزیر در ابتدای دوره دوم تصدی وی در وزارت راه را علتی بر این بی‌توجهی عنوان کرد؛ علتی که چندان هم قابل تکیه نیست و نمی‌تواند پاسخگوی اذهان عمومی و خانواده‌های داغدار باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته