دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1396 - 13:09
ولایتی در همایش تحول در علوم پزشکی:

جایی برای مبلغان ضداسلام و انقلاب در دانشگاه آزاد وجود ندارد/ تنها انگیزه‌ام برطرف‌کردن نقایص آموزش عالی است

همایش تحول در علوم‌پزشکی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات امناء و هیات موسس و دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 207485

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: «انشاءالله دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه طراز اول کشور خواهد شد، برای اینکه این امر محقق شود، باید مدیریت خوب اعمال شود، دانشگاه آزاد اسلامی امانت مردم در دست ماست و ما باید امانتدار خوبی باشیم.»


او افزود: «مردم در حد اعلاء به دانشگاه آزاد اسلامی کمک کردند و زمین‌های زیادی را به این دانشگاه هبه کردند، تا جایی که امروز دانشگاه آزاد اسلامی به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل شده است که 1.5میلیون دانشجو دارد. اگر نتوانیم نقص‌ها را برطرف کنیم، مشکل از ماست.»


ولایتی ادامه داد: «مردمی را نمی‌شناسم که اینقدر به آموزش عالی اهمیت بدهند. هرچقدر که لازم باشد اضافه‌ کار می‌کنند تا پول تحصیلات فرزندان‌شان را بدهند. اگر جایی نقصی وجود دارد، به خاطر عدم تدبیر ماست. هیچ انگیزه‌ای جز برطرف کردن نقایص این بخش از جمهوری اسلامی ایران که بر روی زمین مانده ندارم. برای اینکه بتوانیم این خواست ملی را برآورده کنیم، باید برنامه‌ریزی جدی در این زمینه داشته باشیم.»


دانشگاه آزاد اسلامی رتبه چهارم دنیا در تعداد دانشجو


رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «اکنون ما در رتبه چهارم جهان از نظر تعداد دانشجو قرار داریم. این سرمایه بزرگی است. همه روستاییان و شهری‌ها، مردم مناطق محروم و غیرمحروم می‌خواهند که فرزندان‌شان درس بخوانند و همین امر باعث شده که ایران حرف اول را بزند. با اطمینان می‌گویم که بیش از 50درصد محصولات فرهنگی دنیا مال ایرانیان است.»


ولایتی گفت: «در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های علوم‌پزشکی ویژگی خاصی دارند، چرا که با جان و سلامتی انسان‌ها سروکار دارند. از نظر موازین وزارت بهداشت، همگی آنها باید اجرایی شود تا در ارزیابی‌ها دچار مشکل نشویم.»


او افزود: «امکان ندارد کسی با مکاتبه یا پارتی‌بازی پزشک شود. مردم هوشیار هستند و طبیب ماهر را از غیرماهر تشخیص می‌دهند. مردم به دو قشر اعتماد دارند، این دو قشر روحانیون و اطبا هستند. ممکن است مردم اسرارشان را به پزشکان‌شان بگویند، اما به خانواده‌هایشان نگویند. یک اشتباه کوچک ممکن است با جان مردم بازی کند، پزشکان محکوم به دقت هستند. خوشبختانه پزشکان ایرانی همگی اینگونه‌اند و جزو افتخارات هستند.»


رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد باید در رتبه اول باشد، واحدهای دانشگاهی کمبود اساتید را باید به گونه‌ای جبران کنند، اگر در علوم‌پایه استاد کم داریم باید از جاهای دیگر استاد بگیریم. همچنین خودمان باید آزمون ارتقا را برگزار کنیم. نباید هرکسی را برای امتحان معرفی کنیم، کسی که صلاحیت ندارد نباید ارتقا یابد. امتحان تخصصی بالینی داخلی باید داشته باشیم. هرکسی که نمره نیاورد نباید معرفی کنیم. نباید بگذاریم آبرویمان برود. این‌گونه متخصصان باسواد بیرون می‌آیند؛ مردم هم زود می‌فهمند که چه کسی باسواد و چه کسی بی‌سواد است.»


او ادامه داد: «انترن‌ها باید مسئولیت داشته باشند و کشیک بمانند و هر روز گزارش عملکرد بدهند. اگر گزارش‌ها راضی‌کننده نبود، نباید کسی را نگه داشت. باید به دانشجویان سخت گرفته شود. کسی که می‌گوید نباید از اساتید غیر از دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شود، اشتباه است. اساتیدی که در دانشگاه دولتی درس می‌دهند و وقت آزاد دارند،‌ می‌توانند به دانشگاه آزاد نیز بیایند. استاد باتجربه که چند هزار مریض را دیده است، وقتی به دانشگاه آزاد اسلامی بیاید همه به دنبالش راه می‌افتند. از اساتید بازنشسته هم باید استفاده شود؛ استاد دانشگاه حرفه‌ای سخنش مثل دُر می‌ماند و بسیار مفید است.»


ولایتی تاکید کرد متاسفانه الان بالین قربانی کتاب شده است. کسی در بورد شاگرد اول می‌شود، اما وقتی مریض می‌بیند دست و پایش می‌لرزد. نباید این‌گونه باشد. مشکل دیگر این است که تخصص و فوق‌تخصص خیلی داریم و اطباع، پزشکی عمومی یادشان رفته است. متخصص داخلی کم داریم، از بس در علوم مختلف رشد کرده‌ایم تخصص و فوق‌تخصص زیاد داریم.»


ایران تنها کشور مسلمان شرقی است که کتاب فوق‌تخصصی به زبان فارسی دارد


او افزود: «برای رفع مشکلات‌مان باید با تامین اجتماعی مذاکره کنیم. بیمارستان لبافی‌نژاد نمونه موفقی است؛ آموزش آن با دانشگاه شهید بهشتی است و بهره درمانی آن را تامین اجتماعی می‌برد. ما نیز باید این رویکرد را در دستور کار قرار دهیم؛ ما حریف تاسیس بیمارستان در دانشگاه آزاد اسلامی در همه‌جای ایران نمی‌شویم. تاسیس هر تخت باکیفیت دو میلیارد تومان هزینه دارد.»


من هیچ حقوق مادی از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت نمی‌کنم و نخواهم کرد و فقط به خاطر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تعالی یابد، در این دانشگاه فعالیت دارم؛ این دانشگاه، دانشگاه جمهوری اسلامی ایران است و پسوند اسلامی دارد و کسی حق ندارد در این دانشگاه ضدانقلاب و ضداسلام تبلیغ کند

ولایتی گفت: «باید پذیرش دانشجوی خارجی را نیز در دستور کار قرار دهیم. اگر پزشک خوب تربیت کنیم، کشورهایی مانند عراق و جمهوری آذربایجان و سایرین اعلام آمادگی کرده‌اند که با ما همکاری داشته باشند. ما مانند جامعه‌المصطفی که 10 هزار دانشجوی خارجی دارد، باید به دانشجویان خارجی زبان فارسی بیاموزیم. ما تنها کشور اسلامی شرقی هستیم که کتاب‌های فوق‌تخصصی به زبان فارسی داریم. افغانستانی‌ها بسیار دنبال کتاب‌های ترجمه شده ما هستند. با عراق یادداشت تفاهم امضا کرده‌ایم، اگر سطح علمی ما بالا برود خیلی‌ها راغب هستند که به ایران بیایند و پزشک شوند.»


او همچنین بار دیگر بر به کارگیری اساتید برجسته سایر دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: «استادان پروازی را نیز می‌توانیم به کار گیریم تا دوره‌های فشرده برگزار شود. در این دوره محدودیتی نداریم.»


رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از نحوه تدریس بعضی از اساتید گله کرد و افزود: «بعضی از اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی طوری حرف می‌زنند که انگار ضدانقلاب سر کلاس است، به صراحت می‌گویم که اینها را قبول نداریم. هرکس که می‌خواهد با ما همکاری کند باید به ملیت‌مان، قانون اساسی و حکومت احترام بگذارد و جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد. تبلیغ ضدانقلاب و ضداسلام نباید در کلاس‌های ما باشد.»


ولایتی در پایان گفت: «من هیچ حقوق مادی از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت نمی‌کنم و نخواهم کرد و فقط به خاطر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تعالی یابد، در این دانشگاه فعالیت دارم؛ این دانشگاه، دانشگاه جمهوری اسلامی ایران است و پسوند اسلامی دارد و کسی حق ندارد در این دانشگاه ضدانقلاب و ضداسلام تبلیغ کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته