پرونده متروی تهران بسته شده است/ تراکم فروشی در دهه ۷۰ فلهای بود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شهرنوشت، محمدباقر قالیباف در برنامه شنبه شب «نگاه یک» در خصوص اصلیترین مشکل شهرداریها گفت: موضوع شهر و شهرداری در کشور ما مشکلات ریشهای و اساسی دارد که مهمترین بخش آن به مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداریها در نظام اداری و اجرایی کشور ما مربوط میشود.
مدیریت یکپارچه شهری حلقه مفقوده خدمات دهی مطلوب شهرداریها
وی با بیان اینکه اگر نگاهی به بقیه کشورهای دنیا داشته باشیم فارغ از نوع حکومتها شامل گونه های جمهوری، پادشاهی، پارلمانی، ریاستی، متمرکز و فدرال عمده این سیستمهای حکومتی در سطح اداره شهر بنا به نوع سوابق و تجربه دیگر کشورها یک مدیریت یکپارچه شهری را دارند، اظهارکرد: امروز حتی در کشورهای جنوب غرب آسیا، شبه قاره هند و شرق آسیا و اروپا شاهد هستیم که مجموعه شهرداریها از اختیارات ویژهای برخودار هستند، به نحوی که درخصوص امور زندگی روزانه مردم در حوزه های فرهنگی، بهداشتی، خدماتی و آموزش و پرورش به صورت یکپارچه پاسخگو هستند. یعنی واقعا شهردار هستند و مسئولیت دارند اما در کشور ما اینگونه نیست.
شهردار پایتخت ادامه داد: گاهی در محلات که بین مردم حضور پیدا میکنیم، میبینیم توقع مردم روشنایی کوچه، مشکل آب و فاضلاب، مدرسه و... است، اما در واقع مسئولیت هیچ کدام از اینها با شهرداری نیست. آیا مردم از ما میپذیرند که مسئولیت آن با ما نیست و یا درست است این حرف را بزنیم؟
قالیباف با تاکید بر اینکه 70درصد جمعیت ما شهرنشین شدهاند اما جایگاه شهرداریها در نظام اداری و اجرایی کشور مناسب نیست، تصریح کرد: حتما موضوعاتی مثل محیط زیست، ورزش و میراث فرهنگی مهم است اما اداره شهرها اهمیت کمتری از این موارد دارد؟
وی با بیان اینکه در اغلب شهرهای دنیا شهرداریها خودشان یک دولت محلی هستند، گفت: این حرف بدان معناست که همه نیازهای شهر در حوزه خدمات عمومی با مسئولیت شهرداری است و آنها پاسخگو هستند، اما سیستم اداری و اجرایی ما در کشور به شدت متمرکز است یعنی در همه موضوعات مرکزی تصمیم میگیریم و رفتار میکنیم.
قالیباف با بیان اینکه مهمترین مشکل شهرها مشکل ساختاری و جایگاه شهرداریها در نظام اداری و اجرایی کشور است، خاطرنشان کرد: نمیتوان با بخشنامه در سازمان شهرداریها در معاونت وزارت کشور بخواهیم بر هزار شهرداری در کشور نظارت کنیم.
لزوم واگذاری امور تصدیگری به شهرداریها
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر راه حل رفع مشکل مطروحه گفت: در درجه اول دولت باید بپذیرد دست از تمرکز گرایی بردارد، قانون را اصلاح کند و به مجلس داده شود و مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد. به طوری که شوراهای شهر واقعا شورای شهر باشند یعنی برای همه جنبههای شهر تصمیم بگیرند و فقط شورای شهرداری نباشند که به امور مربوط به شهرداریها فقط بپردازد.
وی ادامه داد: باید هر اموری که جنبه حاکمیتی ندارد و امورات تصدی گیری به شهرداریها واگذار شود و امورات تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت باقی بماند تا به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی فعالیت کنند. تا این تصمیم و اصلاح صورت نگیرد به اعتقاد من کارهای اساسی و ماندگار در شهرها امکان پذیر نخواهد بود.
عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند
شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند، اظهارکرد: اگر نگاهی به آمارها داشته باشیم، میبینیم مردم خوب ما در شهر تهران خصوصا اهالی فرهنگ، نخبگان، متخصصان و گروه ها و اقشار اثرگذار دست به دست هم دادند و اتفاقات خوبی در شهر افتاد. این اتفاقات در 12 سال گذشته را اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم در حوزه توسعه شهری و پیشرفت زیر ساختهای شهر اقدامات دوره اخیر مدیریت شهری با کل تاریخ شهرداری در شهر تهران قابل مقایسه است.
وی در توضیح بیشتر افزود: در سال 84 که توفیق خدمت را پیدا کردیم کلا 157 تقاطع در این شهر شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها بود اما امروز این ها به حدود 350 تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده است. یعنی تعداد کل پل های شاخته شده در تهران در طول این 12 سال دو برابر شده است. فقط در اتوبان امام علی به تنهایی 57 پل ساخته شده است.
احداث 57 پل تنها در بزرگراه امام علی(ع)
قالیباف با پرداختن به شرایط بزرگراه نواب بیان کرد: اتوبان نواب صفوی وقتی احداث شد شهر به دو نیمه شد و ارتباط چپ و راست قطع شد و با حجم تراکم زیادی ساختمان در کنار اتوبان ساخته شده است. اما ما در اتوبان امام علی که از شمال تا جنوبی ترین نقطه شهر میرود، در حین اینکه کندروها در اطراف برای دسترسی محلی است و خط ویژه اتوبوسرانی دیده شده است، 57 پل شرقی و غربی داریم تا هیچ دسترسی قطع نشود. ضمن اینکه اتوبان را به منفی یک بردیم یعنی در سطح مردم هیچ چیزی نمی بینند و تمام پل های عابر پیاده نیز وجود دارد.
احداث تمامی تونلهای شهری پایتخت در دوره اخیر مدیریت شهری
وی سپس به تعداد تونلهای شهری احداث شده در دوره اخیر مدیریت شهری اشاره و اظهارکرد: در این مدت هیچ تونل حمل و نقلی نداشتیم. تنها تونلی که داشتیم تونل رسالت بود که 11 سال بود کار ساخت آن شروع شده بود اما حدود 47 درصد پیشرفت کار داشتیم اما وقتی مسئولیت شهرداری را برعهده گرفتم حدود یک سال بعد این تونل را افتتاح کردیم و امروز نزدیک به 24 کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو داریم. این به جز تونلهای مترو، آبهای سطحی و تاسیسات است. زیرا به عنوان مثال زمانی که پل صدر را ساختیم تمامی دکلهای وسط را به کانال تاسیسات منتقل کردیم و این کانال ساخته شد.
احداث حدود هزار پارک در 12 سال اخیر
شهردار تهران به اقدامات 12سال اخیر در حوزه فضای سبز نیز پرداخت و گفت: تا سال 84 در شهر تهران حدود 1200 پارک بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و 200 پارک در شهر تهران داریم. این مشهود است که در مقیاس محله، ناحیه و شهری این پارکها وجود دارد. به عنوان نمونه بوستان بزرگ یاس در شرق تهران وجود دارد. از سرانه حدود کمتر از 9 متر برای هر نفر به حود 16 مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. البته مناطق 9 و 10 از نظر وضعیت فضای سبز سرانه خوبی ندارند. دلیلش هم بافت متراکم این مناطق است که حتی زمینهای بزرگی برای تملک وجود نداشت که آن را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع که البته پیش بینی شده است، اهدافش باید در سال 1404 تحقق پیدا کند، هم اکنون به شاخص های قابل توجهی رسیدهایم. البته بعضی جاها توزیع ما توزیع نرمالی نیست. اما به عنوان مثال پارک ولایت 300 هکتار در جنوب شهر اتفاق بزرگی بود که رخ داد. 7 رود دره در تهران تفرجگاه شدهاند.
مسئولیت حل آلودگی هوا را به شهرداری ندادند
وی با تاکیدبر اینکه بحثهای مبنایی برای مدیریت یکپارچه بر همه مسایل شهر سایه انداخته است، تصریح کرد: اگر از من سوال شود مهمترین چالش شهر تهران در حوزههای کارکردی چیست می گویم موضوع آلودگی هوا. در این دوره مدیریت بارها در تلویزیون همین بحث شد. بعضیها معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست اما من معتقدم آلودگی هوا قابل حل است و حتی زمان گذاشتم. اعلام کردم که در مدت شش ماه میتوانیم شرایط را از حالت بحرانی نجات دهیم اما مسئولیت این کار با دولت است و با شهرداریها نیست. این به خاطر همان تمرکز گرایی و نبود یکپارچگی مدیریت شهری است. دولت عکس العمل نشان داد و گفتند اگر شهرداری این را میگوید مگر طرحی دارد. ما در سال 94 این طرح را دادیم و کارشناسیهای متعددی شد. ما معتقد بودیم اجرای طرح را شهرداری بهتر از دولت میتواند انجام دهد نه اینکه دولت ضعیف است اما دولت انقدر موضوعات ملی و اساسی دیگری دارد که وقت لازم را برای این کار پیدا نخواهد کرد. این کار موضوع مهمی برای شهر تهران است اما الزاما موضوع اول دولت نیست چرا که دولت بحران آب، رشد اقتصادی و مسایل سیاست خارجی و ... دارد که باید به آنها بپردازد. اما به هر حال دوستان تصمیم گرفتند خودشان عمل کنند.
وی ادامه داد: کلیات طرح بخشهای سلبی و ایجابی داشت که این دو بخش توام با هم انجام می شد. یکی از این بخش ها می توانست توسعه حمل نقل شهری با سرعت بیشتری باشد و حتی تسهیلاتی در قانون برای این کار را ایجاد کنیم اگر دولت امکان کمک مالی ندارد با اصلاح قوانین می توانستیم بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی بیاوریم و با سرعت بیشتری این کار را پیش ببریم.
جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست
وی با تاکید بر اینکه جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست، خاطرنشان کرد: به شهر تهران در محدوده 640 کیلومتر شهر تهران رشد مهاجرت غیر طبیعی نیست و زالد و ولد نیز از سطح نرمال پائینتر است اما عمده مهاجرتی که صورت میگیرد به اطراف شهر تهران است. این یک مشکل ملی است. امروز در دشت تهران ما یک درصد خاک سرزمین را داریم اما حدود 23 درصد جمعیت را متمرکز کردهایم معنی این حرف آن است که بحران آلودگی آب، هوا و خاک وجود دارد. نشست زمین در تهران نیز مربوط به مشکلات آب و خاک است که این نشست ها را به وجود می آورد.
تراکم فروشی در تهران کنونی حرف گزافی است
قالیباف با بیان اینکه تراکم فروشی حرف گزافی است، گفت: خارج از ضوابط کسانی که خودشان مسئول این کار هستند حرف گزاف و غیر منطقی و غیر قانونی نگویند. تراکم یعنی شهروندانی که در این شهر زندگی می کنند بر اساس قوانین حقوقی دارند. کسی که 100 متر زمین دارد بر اساس طرح جامع تصویب شده تراکم پایه 120 متر از خیابان انقلاب به شمال دارد و از خیابان انقلاب به جنوب 180 تراکم پایه دارد. یعنی اگر 100 متر زمین داشته باشد 120 متر تراکم پایه دارد که حق عمومی همه شهروندان این شهر است و طبق قانونی است که تصویب شده است. بر اساس همان طرح جامع که به تصویب شورای عالی شهرسازی و دولت رسیده است یک تراکم مجاز هم وجود دارد یعنی بارگزاری بر اساس طرح دیده شده است. ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه بندیها 240 درصد و بعضی نقاط 360 درصد باشد اما همه این ها ضوابط دارد و به آن تراکم مجاز میگویند.
در دهه هفتاد هرچقدر پول میدادی تراکم میگرفتی
شهردار تهران با تاکید بر اینکه طرح جامع در شورای عالی شهرسازی تصویب میشود، بیان کرد: جالب است بدانید شهرداریها هم خودشان عضو این شورا نیستند. طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 تصویب میشود که 7 عضو دارد و یک عضو شهرداری و شش عضو دولت هستند. اینها بر اساس بررسیهای کارشناسی صورت میگیرد. وقتی میگوییم تراکم غرض تراکم پایه و مجاز است. در گذشته مردم میگفتند هر چقدر پول بدهی، آش میخوری یعنی در دهه70 اگر هر چقدر پول می دادی هر چه طبقه بیشتری میخواستی به شما تراکم میداند. نمونهها و عدد و رقم و آمار وجود دارد اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این نبود اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم خارج از این دو دریافت کند. اگر جایی ضوابط و مقررات 9 طبقه و یا بلند مرتبه بود هرگز از ظرفیت مصوبات بیشتر به کسی ندادند. البته اینجا تخلفات در اجرا بود که سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید برخورد می کردند که برخورد کردند.
تست گرم خط 6 انجام شده و تا 2ماه دیگر به بهره برداری میرسد
وی ادامه داد: خط دو به شرق تهران و تا پایین تر دردشت ادامه پیدا کرد. خط سه مترو از اتوبان ساوه تا شهرک شهید محلاتی به طول 37 کیلومتر امتداد پیدا کرد و از اتوبان آزادگان به نعمت آباد، قلعه مرغ، میدان راه آهن، خیابان والی عصر، خیابان بهشتی، اتوبان صیاد، نوبنیاد و شهید محلاتی امتداد می یابد. خط 4 از شرقیترین نقطه در انتهای پیروزی به اکباتان و غرب تهران می رود. خط شش مترو از دولت آباد و شهر ری به خیابان 17 شهریور، میدان امام حسین، میدانهای سپاه و هفت تیر، ولی عصر، بلوار کشاورز تا سولقان و اول جاده امامزاده داوود اختصصاص پیدا میکند. تست گرم خط شش نیز انجام شده است که طی دو ماه آینده افتتاح میشود. خط هفت نیز از استادیوم تختی تا شهرک غرب ادامه پیدا میکند.
پرونده مترو تهران بسته شده است
قالیباف افرود: خطوط مترو 34 کیلومتر در داخل تونل بوده و با خطوط روی زمین مجموعا حدود 75 کیلومتر بوده است، امروز خطوط مترو 300 کیلومتر بوده و پروند مترو تهران بسته شده است. قطار سریع السیر از وسط تهران باید عبور کند و در دو سه نقطه مرکز شهر توقف داشته باشد و جا به جایی صورت گیرد. اما در محدوده داخل شهر تهران در طرح جامع هشت خط بوده، که اجرا شده است. از سال 65 تا سال 85 برابر با 75 کیلومتر مترو ساخته شده در این 12 سال مترو به 300 کیلومتر رسیده است. این به این روشنی است و مردم خطوط را میبینند. از این رو همکاران من تلاش کردند هم پل، هم مترو، هم تقاطعها و هم بزرگراه ساختند.
تا سال 84 شهرداری تهران پایه برای حسابرسی نداشت
شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از موفقترین کارهای دوره اخیر مدیریت شهری در مجموعه شهرداری تهران شفافیت مالی است، اظهارکرد: ما زمانی که به شهرداری تهران آمدیم می خواستیم حسابرسی را در سال 85 انجام دهیم اما پایههای حسابهای قبلی نبود. وقتی میخواهید حسابرسی انجام دهید باید پایه سال قبل را داشته باشد، اما تا سال 85 ما پایه نداریم و حسابرس گفته است غیر قابل اظهار نظر اما الان ما تفریغ بودجه سال 95 را به شورای شهر دادهایم. این تفریغ بودجه علاوه بر شهرداری از سوی شورای شهر هم حسابرسی میشود و دوبار حسابرسی انجام میشود.
درحال حاضر تهاترها شفافیت مالی ایجاد کرده است
وی افزود: یک وقتی در شهرداری مبادلات مالی نقدی بود و چک و فروش اموال در حسابها نمیآمد. خود همین باعث عدم شفافیت بود. امروز همه تهاترها به تصویب شورا میرسد و با ضوابط و مقررات مشخص میشود.
شهردار پایتخت با بیان اینکه طلب ما از دولت 19 هزار میلیارد تومان است، گفت: بخشی از این طلب در حوزه مترو است. در حوزه مترو سهمی بر عهده دولت است که دولت سهمش را پرداخت نمیکند و شهرداری از محل درآمدهای خودش این مبلغ را پرداخت میکند. بخش دیگر نیز عوارضهایی است که باید پرداخت کنند ولی پرداخت نمیشود و همه اینها به تایید حسابرس رسیده است.
قالیباف به بحث املاک پرداخت و تاکید کرد: گفتند دو هزار و 200 میلیارد تومان املاک شهرداری را خلاف قانون واگذار کردند دادستان تهران بعد از یک سال که به همه املاک رسیدگی شد، همه را کارشناسی مجدد کردند و تنها گفتند در قیمتهای کارشناسی 6 میلیارد و 200 میلیون تومان در قیمت گذاری دقت نشده است. این در حجم 27 هزار املاکی بوده که وجود داشته است. تازه معتقدیم اگر به این قیمتهای کارشناسی اعتراض میکردیم شاید این اصلاح میشد. از این رو به این فضاسازی ها و جو سازی نباید توجه کرد.
انتهای پیام/