دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1396 - 08:01

مشروح نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم در مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به ریاست علی لاریجانی در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.
کد خبر : 203160

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی روحانی رئیس‌جمهور به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.


این جلسه به صورت زنده از شبکه خبر و شبکه رادیویی فرهنگ پخش می شود.


لیست وزرای پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم را اینجا بخوانید.


8:05 جلسه بررسی وزرای دولت با حضور 233 نفر از نمایندگان آغاز شد و 57 نفر از نمایندگان در آغاز جلسه غیبت دارند.


8:08 حجت الاسلام والمسلمین روحانی به همراه تیمی از دولتمردان برای دفاع از وزرای پیشنهادی وارد مجلس شد.


براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور دو ساعت و نیم فرصت دارد از برنامه‌های وزرای پیشنهادی خود دفاع کند و همچنین پس از آن 5 نماینده مخالف و 5 نماینده موافق کلیات برنامه‌ها را هر کدام 15 دقیقه فرصت دارند مطرح کنند که البته می‌توانند بخشی از زمان خود را به نمایندگان دیگر واگذار کنند و پس از آن مجلس وارد بررسی صلاحیت و رای اعتماد تک‌تک وزرای پیشنهادی می‌شود.


بعد از قرائت دستور کار مجلس، اسامی موافقان و مخالفان کلیت کابینه دوازدهم قرائت شد .


8.24 آغاز سخنرانی روحانی


رئیس جمهور در سخنان خود برای دفاع از کابینه پیشنهادی با قدردانی مجدد از حضور آگاهانه و پرشور مردم ایران در انتخابات اردیبهشت 96 تصریح کرد: مردم با این حضور آگاهانه و پرشور خود در انتخابات، از سویی امنیت ملّی را تضمین کردند و از سوی دیگر بر اعتبارِ صندوق رأی، به عنوان شاخص وحدت و راهنمای حرکتِ مدیریت در کشور، پای فشردند.


رییس جمهور اظهارداشت: همچنین از رهبری فهیم و شجاع تشکر می‌کنم که همواره با رهنمودهای خود، از استقلال کشور و آزادی مردم حراست کرده و از دولت جمهوری اسلامی، در مسیر خدمت به مردم حمایت کرده‌اند.


روحانی با تشکر از رییس مجلس ، هیات رییسه و همه نمایندگان بخاطر میهمان‌نوازی صمیمانه مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف گفت: مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان همۀ اَرکان نظام و نمودی از جایگاه بین‌المللی ایران بود.


روحانی با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص مشورت وی با رهبر انقلاب در خصوص تعیین کابینه گفت: در میان گذاشته شدن لیست وزرا با مقام معظم رهبری شایعه درستی نبود، من آنچه در دولت دوزادهم عمل کردم عینا در دولت یازدهم نیز عمل کردم.



وی با بیان اینکه معمولا با رهبر معظم انقلاب به دلیل ارادت ۵۰ساله ای که دارم، همه مسائل مهم را شور و مشورت می کنم، افزود: ایشان هم با دلسوزی آنچه صلاح و مصلحت کشور هست را بیان می کنند.


مشروح سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید.


8:35 علی لاریجانی در اثنای سخنان رئیس جمهور به تعدادی از نمایندگان تذکر داد در صندلی خود بنشیند و خطاب به آنها گفت بفرمایید در صندلی خود بنشیند تا اسم نبرم.


9:29 لاریجانی پس از اظهارات یک ساعته رئیس جمهور، خطاب به او گفت: آقای روحانی شما دوساعت و نیم برای ارائه مطالب خود در صحن زمان در اختیار دارد و می‌توانید این زمان را برای خود تقسیم کنید. آقای روحانی گول ساعت مانیتور را نخورید.
حسن روحانی در ادامه با خنده گفت: بله، بنده می دانم که دو ساعت و نیم وقت دارم اما مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد. من هم بیست سال مثل شما بودم ودارم همان را پس می‌دهم.


10.12 تذکر آیین نامه ای جهانبخش محبی نیا بین سخنان رئیس جمهور در خصوص دو مرحله ای شدن معرفی کابینه


جهانبخش محبی‌نیا با استناد به مواد 204، 205 و 206 آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل 33 قانون اساسی تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: اصل 133 قانون اساسی و مواد آیین‌نامه داخلی مجلس درباره اخذ رأی اعتماد هیأت وزیران و اعلام نتایج آرای «همه» وزیران صراحت دارد و در ادامه می‌گوید اگر مجلس به یک یا چند وزیر رأی نداد، رئیس جمهور می‌تواند برای آن سرپرست تعیین کند. در نتیجه همه وزرا باید از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شوند و عدم معرفی وزیر علوم ناقض رویه 38 سال پس از انقلاب بوده است.
نماینده مردم تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با عرض معذرت من از شما، رئیس‌جمهور و شورای نگهبان به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرده‌ام که البته صرفنظر خواهم کرد، اما تقاضا دارم به این مورد پاسخ دهید، عنوان داشت: من نگرانم اگر این بار از سر ناعلاجی یک وزیر معرفی نشده است دفعه بعد 5 وزیر و یا همه کابینه معرفی نشوند.
علی لاریجانی تذکر و اخطار محبی‌نیا را وارد ندانست و با اشاره به اینکه واژه «همه» در مورد معرفی وزرا در قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس نیامده است، گفت: طبق قانون اگر نیمی از وزرا تغییر کنند رئیس جمهور باید مجدداً هیأت وزیران را به مجلس معرفی کند و اگر یک یا دو نفر تغییر کنند هیأت وزیران هویت خود را حفظ کرده است پس ایراد قانونی در اینجا نیست هر چند می‌توانست بهتر از این عمل شود.


10.18 اخطار قانون اساسی علیرضا سلیمی


علیرضا سلیمی در اخطار قانون اساسی با اشاره به اصل 133 قانون اساسی گفت: در این اصل عنوان شده مجموع وزرا از سوی رئیس جمهور تعیین و به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند. و بر اساس ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور کتبا اسامی هیأت وزیران و نه بخشی از اعضا را به مجلس معرفی می کند لذا یک نفر از وزرا معرفی نشده و این روند ناقص است.
دکتر لاریجانی نیز در ادامه در پاسخ به اخطار نماینده مردم محلات در مجلس گفت: باید دید مراد از اصل قانون اساسی در این راستا چیست؟ و در این بین اصول را باید با یکدیگر تفسیر کرد؛ در این ماده عنوان شده وزرا از سوی رئیس جمهور تعیین شوند و در اصل 106 نیز عنوان شده دوباره هیأت وزیران باید رأی بگیرند، نصاب این است که از 50 درصد پایین تر شود لذا اگر این دو مورد را با یکدیگر جمع کنید به این معنا دست پیدا می کنید که اگر یک یا دو وزیر معرفی نشدند معنا این نیست که هیأت وزیران نیستند.


10:20 علی لاریجانی در جریان جلسه علنی مجلس در خصوص رای اعتماد به وزرا گفت: هم اکنون پیامی به دست ما رسیده که در آن آقای ربیعی گفته اند که به دلیل تصادف به جلسه امروز مجلس نرسیده است، البته خطر رفع شده و مشکلی نیست.
10:21 نادر قاضی پور در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 142 قانون اساسی، گفت: بر اساس این اصل دارایی رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزرا، همسران و فرزندان آن‌ها قبل و بعد از خدمت باید توسط قوه قضاییه رسیدگی شود که برخلاف حق افزایش نداشته باشد، اما در دولت یادزهم دو وزیر لیست اموال خود را ارائه ندادند.
نماینده مردم ارومیه با اشاره به نامه 167 نماینده مجلس از تمامی گرایش‌های سیاسی به رئیس جمهور مبنی بر درخواست ارائه گزارش اموال وزاری پیشنهادی، افزود: درخواست ما از رئیس جمهور این است که در این خصوص توضیح دهند.
وی همچنین در اخطار دیگری با استناد به اصل 19 قانون اساسی، گفت: طبق این اصل مردم ایران از هر قوم و قبیله از حقوق مساوی برخوردار هستند، رنگ، نژاد، زبان و... سبب امتیاز گروهی بر گروه دیگر نخواهد شد، اما از تمامی آذربایجان غربی و شرقی و استان اردبیل حتی یک وزیر هم برای کابینه دولت دوازدهم معرفی نشد لذا از رئیس‌جمهور خواهشمندم وزیر معرفی نشده وزارت علوم را حتما از میان فرزندان غیرتمند، شایسته سالار و تحصیل کرده آذربایجان انتخاب و معرفی کند.
همچنین دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دو اخطار این نماینده، گفت: اخطار شما وارد نبود و نظر خود را فرمودید، در رابطه با اخطار نخست وزرا اموال خود را به قوه قضاییه معرفی کرده‌اند و اگر از مجلس نیز رای بگیرند باید این کار را انجام دهند، بنابراین نظر قانون اساسی این است.


10:46 پایان سخنان رییس جمهور، روحانی اعلام کرد که 26 دقیقه از وقت خود را در اختیار جهانگیری معاون اول رییس جمهوری می گذارد.


10.46 تذکر آیین نامه ای محمد رضا پورابراهیمی در خصوص دو مرحله ای کردن معرفی هیئت وزیران


10.49 تذکر آیین نامه ای هادی قوامی


هادی قوامی، طی تذکری آیین نامه ای با اشاره به ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس گفت: قانون گذار کار عبث نمی کند. هر طرح و لایجه ای که در صحن مطرح می شود کلیات مطرح می شود و بعد مخالفان و موافقان آن صحبت میکنندو بعد رای گیری می شود. راجع به کلیات باید رای گیری شود.


لاریجانی با رد این تذکر گفت: ما موظفیم به نص آیین نامه و اینجا رای گیری وجود ندارد. این کار عبثی نیست و با این آئین نامه این کار امکان پذیر نیست مگر اینکه آئین نامه عوض شود.


10.53 آغاز اظهارات محمد رضا صباغیان بافقی اولین مخالف برنامه و خط مشی دولت


همزمان با دفاع رییس جمهوری از وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، برنامه و خط مشی دولت دوازدهم با تشریح اصول و جهت گیری بنیادین و همچنین تشریح برنامه ها اعلام شد. این برنامه را اینجا بخوانید.


10:53 صباغیان بافقی مخالف کابینه: برنامه ارائه شده نکات مثبت و سازنده ندارد.


برنامه ارائه شده بیشتر آرمانی است و قابل سنجش نیست.
این برنامه بیشتر باید با برنامه ششم توسعه، تطبیق داده می‌شد.
ما باید بدانیم با این برنامه در 4 سال آینده به کجا خواهیم رسید؟
ما می خواهیم بدانیم فساد اقتصادی در ابتدای دولت شما چقدر بوده و در 4 سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟
آقای روحانی هنوز از کارگران قرارداد سفید امضا گرفته می شود، هنوز وضعیت حقوق‌ها نامناسب است؛ برای قشر کارگر چه کرده‌اید؟
وزرای دولت طوری گزارش می‌دهند که گویا بهترین اقدامات انجام شده است، در حالی که چنین نیست!


11.05 آغاز اظهارات محمد رضا فولادگر به عنوان مخالف برنامه و خط مشی دولت که صباغیان 4 دقیقه از وقت خود را به وی داد.


وی اظهار داشت: آیا ارزیابی دقیقی از سوی دولت درباره برنامه سال 92 شده است، آیا برنامه قبلی آسیب شناسی شده است؟
فولادگر اظهار داشت: آیا کابینه معرفی شده با وعده های داده شده دولت همخوانی دارد؟
منتقدین هیچ انتظاری ندارند که تیم دولت از منتقدین تشکیل شود اما باید مسئولیت کارهای خود را بعد از 4 سال بپذیرند.
دولت باید حرف منتقدین را بپذیرد و با آنها مهربان تر باشد و این پذیرش باید در عمل نیز انجام شود.
سن کابینه قرار بود جوان تر باشد، اما نشد.
خیلی از بخش های برنامه ششم توسعه هنوز ابلاغ نشده است و در مورد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ضعف هایی وجود دارد.


11.10 تذکر آیین نامه ای مصطفی کواکبیان با استناد به ماده 205 آیین نامه در خصوص دو مرحله ای شدن معرفی هیئت وزیران
11:12 رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد
11.13 آغاز اظهارات یوناتن بت کلیا نماینده موافق با برنامه و خط مشی دولت


بت کلیا در اظهارت خود به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت با بیان اینکه از طرف تمام ادیان ابراهیمی و مسیحیان حمایت خود را از دولت روحانی اعلام می‌کنم، گفت: مبانی تشریح شده در دولت بر پایه اصول بنا شده است.


وی با بیان اینکه بهسازی، بازآفرینی و پایدارسازی محیط زیست و حمایت از نسل جوان از ویژگی های برجسته برنامه دولت است، افزود: اصلاح نظام مالیاتی و بانکی از دیگر ابعاد مثبت برنامه است.


بت کلیا با بیان اینکه کاهش فقر و اصلاح ساختار سهام عدالت، نکات خوب برنامه دولت در حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: توجه ویژه به زنان و کودکان آسیب دیده از معضلات اجتماعی در دستور کار دولت قرار دارد.



11.24 آغاز اظهارات قاسم احمدی لاشکی موافق برنامه و خط مشی دولت که بت کلیا بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داد.


نماینده نوشهر در موافقت با کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: به مخالفی که می گوید مبنای دولت قانون نبوده است می‌گویم که وزرا نیاز به برنامه ندارند، بلکه برنامه آن‌ها در برنامه ششم توسعه مشخص شده است .
وی با بیان اینکه برنامه دولت هیچ مخالفتی با برنامه توسعه و اسناد بالادستی نداشته است، افزود: دولت متناسب با انتظارات مردم اولویت خود را رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر قرار داده است.
11.30 آغاز اظهارات حشمت الله فلاحت پیشه به عنوان مخالف با برنامه و خط مشی دولت


نماینده اسلام آباد غرب با بیان اینکه مجلس و دولت باید خود را متعهد به اجرای برنامه های تصویب شده کنند، گفت: اگر این برنامه ها به درستی اجرا نشود، ما با سیل تذکر روبرو خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در بخشی از برنامه دولت به برنامه ششم کم توجهی شده است و ما در قبال این مسائل مسئولیم، تصریح کرد: مردم از شعارهای ایجاد اشتغال و مبارزه با قاچاق کالا خسته شده اند.
فلاحت پیشه با بیان اینکه در برنامه باید برای همه اهداف مبلغ مشخصی عنوان می شد، تصریح کرد: دولت توسعه گرا دولتی است که دخالت دولت نتیجه مثبت داشته باشد نه منفی؛ در حالی که نتیجه دولت ما منفی بوده است.
وی افزود:احزاب زیر پای جناح های سیاسی له می شوند که باید برنامه ویژه ای برای احزاب در نظر گرفت.


11.37 آغاز اظهارات سید محمد جواد ابطحی مخالف برنامه و خط میشی دولت که فلاحت پیشه بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داد.


وی در مخالفت با برنامه های پیشنهادی کابینه دوازدهم با بیان اینکه آقای روحانی می گویند تحت فشار نبودند که انشا‌ءالله همین گونه بوده، اما ما اخبار لابی جناح اصلاح‌طلبان را داریم، گفت: مگر قرار نبود یارانه ثروتمندان حذف شود، آقای نوبخت این امر چقدر محقق شده است؟
وی با بیان اینکه دولت آقای روحانی دولت روند گرا بوده است نه توسعه گرا، افزود:‌این دولت به دولت وارد کننده کالاها از چین شهرت دارد.
ابطحی تاکید کرد: وزیر راه با سرمایه گذاری شرکت اتریشی بزرگترین شرکت کترینگ را راه انداخته است در حالی که شرکت های غذایی داخلی تعطیل هستند.


11.50 آغاز اظهارات محمد رضا عارف موافق برنامه و خط مشی دولت
وی در دفاع از کابینه پیشنهادی روحانی با بیان اینکه شرایط امروز کشور و عملکرد دولت نسبت به چهار سال گذشته خیلی متفاوت است، گفت: ضمن حمایت از وزرای پیشنهادی اعلام میکنم عدم حضور وزیر زن از ایرادهای کابینه است.
وی با بیان اینکه تعامل سازنده و موثر با دنیا، رعایت حقوق شهروندی، پایدار سازی محیط زیست و حمایت از جوانان نشان دهنده جهت گیری درست دولت از اسناد بالادستی است، توضیح داد: برنامه دولت مطابق با سند چشم انداز ، سیاستهای کلی، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه کمبودی که در برنامه دولت و وزرا دیده میشود نداشتن شاخص های کمی برای ارزیابی برنامه است، توضیح داد: انتظار داریم در چارچوب خوب برنامه دولت شاخص های کمی ارزیابی هم توسط سازمان برنامه و بودجه تدوین شود
وی با باین اینکه مهمترین مسئله ای که با آن رو به روهستیم مسئله اقتصادی است، امروز یک ضرورت است که به مفهوم واقعی باید بخش خصوصی میدان داری کند و به آن بها داده شود، افزود: اصلاح ساختار اقتصاد خصوصا نظام بانکی کشور امری ضروری است، نظام بانکی باید اولویت نخست دولت قرار بگیرد همچنین باید به سیاستهای رفاهی توجه شود و باید در خصوص موضوع مالیات اقدامات جدی را به عمل آورد.


12.07 آغاز اظهارات محمد حسین فرهنگی مخالف برنامه و خط مشی دولت


فرهنگی در مخالفت با کابینه پیشنهادی با بیان اینکه کابینه پیشنهادی با کابینه قبلی تفاوت چندانی با هم ندارند: برخی از دوستان کابینه از مسببین فتنه 88 حمایت میکنند و رییس جمهور از آنها مشورت میگیرد.
وی با بیان اینکه برخی از مسئولان با دستگاه های مرکزی تماس می گیرند و می خواهند مدیران به خاطر انتخابات عزل شوند، افزود: تیم اقتصادی دولت تحول اساسی نداشته است پس بنابراین انتظار تحول اقتصادی هم نباید داشته باشیم.
12.17 آغاز اظهارات حسن کامران مخالف برنامه و خط مشی دولت که فرهنگی بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داد.


حسن کامران با بیان اینکه در وضعیت امروز کارگران امنیت شغلی وجود ندارد و ما باید این امنیت را تامین کنیم، گفت: معوقات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و این سازمان حیاط خلوت دولت‌ها شده است.
وی با بیان اینکه وزارت کار با هیچ یک از نهادهای کار ارتباطی ندارد و جلسه نمی گذارد، توضیح داد: رشد جاری تامین اجتماعی 200 درصد بوده است اما این درآمد نصیب کارگران نمی شود.


12.24 آغاز اظهارات بهروز نعمتی موافق برنامه و خط مشی دولت


بهروز نعمتی با بیان اینکه اکثر وزیران پیشنهادی از نقاط قوت خوبی برخوردار هستند گفت: روحانی باید به شعارهایی که در زمان انتخابات داد، وفادار بماند.


وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی باید بدانند که مشکل کشور بیکاری و عدم رونق اقتصادی است؛ مشکلات اجتماعی نیز اَبَرمشکلات هستند، تصریح کرد: بحث نقدینگی و خصوص‌سازی مجموعه ها باید مورد توجه قرار گیرد.


12.32 آغاز اظهارات زهرا ساعی به عنوان موافق برنامه و خط مشی دولت که نعمتی بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داد.


زهرا ساعی با بیان اینکه روحانی با مشی اعتدال در طول دولت یازدهم عمل کرد و با کابینه فراجناحی، تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داد، گفت:‌ در برنامه دولت دوازدهم، وضعیت آسیب‌های اجتماعی درک و برنامه با واقع‌گرایی تدوین شده است.
وی با بیان اینکه زنانی که در حوزه‌های فرهنگی تمرکز داشته‌اند باید در حوزه اقتصادی نقش‌آفرینی کنند، افزود: در بدنه کابینه دوازدهم شاهد حضور زنان نبودیم، اما امیدواریم حضور زنان در پست های کلیدی دیده شود.


12.41 آغاز اظهارات حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا مخالف برنامه و خط مشی کلی دولت


حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا گفت: آرزوی مردم ایجاد یک دولت متدین و پاکدست است که رسیدگی به امور مردم را وجهه خدمت خود قرار دهد. برنامه دولت بر پایه اصلاحات و اعتدال است تا دولت به وعده های انتخاباتی خود پایبند باشد. اشکال و نگرانی ما این است که تیم پیشنهادی دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم نتواند برنامه های خود را محقق کند.
نماینده مردم سنقر و کلیائی با بیان اینکه در سالهای گذشته نقدینگی ۲.۵ برابر و سرمایه گذاری خارجی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: مشکل جاری تامین مالی نیست بلکه دکترین دولت است که کارآمد باشد و روش جدیدی را ارائه دهد. اگر بنا باشد سود بانکی بالا بماند و هزینه بالاسری تولید کاهش نیابد و جهت گیری تولید، صادرات محور نباشد بحران به ما نزدیک خواهد بود.



12.49 آغاز اظهارات محسن کوهکن مخالف برنامه که سید جواد حسینی کیا بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داد.


محسن کوهکن با بیان اینکه دولت در تدوین برنامه باید به اجرای مُرّ قوانین دائمی و قانون اساسی تاکید داشته باشد، گفت: ما انقلابی هستیم و باید در چارچوب عقلانیت و انقلابی بودن برنامه خود را پیش ببریم.
وی با بیان اینکه جایی که بحث حقوق شهروندی است، تمام حقوق شهروندی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود:‌ اصل 28 و 29 حق مسکن، جای انتقاد دارد که بایدبه آنها توجه کرد.


12.58 تذکر شفاهی عبدالحمید خدری در دفاع از کابینه
13.01 پایان نوبت اول مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی


14:30 آغاز نوبت دوم مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی به ریاست علی لاریجانی
14:34 سید حسین نقوی حسینی تذکر خارج از دستور به وزیر کشاورزی در خصوص پول گندمکاران


14.37 تذکر خارج از دستور سید تقی کبیری به رئیس جمهور در خصوص عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم


14.38 تذکر خارج از دستور مجید کیانپور به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم پرداخت مطالبات کشاورزان در خصوص بهای گندم خریداری شده


14.41 آغاز اظهارات نبی هزار جریبی در موافقت با برنامه و خط مشی کلی دولت


هزار جریبی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی دولت زحماتی کشیده اما در بحث تولید، مبارزه با قاچاق ارز و مافیای اقتصاد سازمان یافته، خوب نبودیم، گفت: باید به موضوع به‌کارگیری بانوان و ظرفیت اقوام در ارکان اجرایی نظام توجه شود.
وی با بیان اینکه توازن در عدالت و تقسیم ثروت در همه نقاط کشور باید وجود داشته باشد، زیرا در شهرهای مرزی فقر بیداد می‌کند، افزود: امیدواریم از این پس جذب نیرو براساس شرایط و ضوابط باشد، نه روابط.


14.50 آغاز اظهارات مهرداد لاهوتی در موافقت با برنامه و خط مشی کلی دولت که هزار جریبی بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داد.


مهرداد لاهوتی با بیان اینکه در بحث بهداشت در دنیا رتبه ما 19 است، افزود: جمعیت شهری ما در حال افزایش است و جمعیت روستایی کاهش پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه امروز آخرین سرشماری جمعیت روستایی ما به 25 درصد رسیده که خطرناک بوده که آسیب‌هایی در تولید کشاورزی به‌وجود می‌آورد، افزود: باید نگاه‌مان به واردات در کشور را کاهش دهیم و نگاه به صادرات در کشور افزایش پیدا کند.


14.58 آغاز اظهارات مجتبی ذوالنوری به عنوان مخالف برنامه و خط مشی کلی دولت


مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه رئیس جمهور در ابتدای سخنانشان گفتند که در انتخاب کابینه تحت هیچ فشاری نبودند اما بیست دقیقه بعد گفتند سه کاندیدای زن انتخاب کرده بودم که به عللی و در فشارها نشد که آنها را معرفی کنم، گفت: در عرض چند دقیقه حرفشان عوض شد چطور انتظار داشته باشیم به وعده‌هایشان عمل کنند.
وی با بیان اینکه در برنامه حوزه فرهنگ به آموزه های دینی اشاره نشده است، افزود: بودجه های برنامه قرآنی کجاست؟ این برنامه چه فرقی با حکومت سکولار دارد؟ این حرف های من مخالفت با وزیر پیشنهادی نیست. من به ایشان رای مثبت میدهم. در حال حاضر داریم درد را بیان می کنیم. ولنگاری فرهنگی رایج شده. وقتی که رئیس جمهور می گوید ما مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم این همان ولنگاری فرهنگی است!
ذوالنوری گفت: در حوزه سیاست خارجی ما سه اصل حکمت، مصلحت و عزت را داریم. اگر امریکا نقض برجام کرد که کرد، چه میکنیم؟ به کمیته مشترک شکایت میکنیم. اگر پای شکایتمان بایستیم قطع نامه صادر میکنند و اگر تمکین نکنیم تمام تحریم های قبلی برمی‌گردد. چون در حال حاضر تضمینی برای آن وجود ندارد.


15.14 آغاز اظهارات احمد همتی موافق برنامه و خط مشی کلی دولت


احمد همتی با بیان اینکه انتخاب کابینه‌ای که همه را راضی کند دشوارترین کار جهان است، گفت: آیا مراکز فرهنگی مانند سازمان صدا و سیما به ما می‌گویند با بودجه‌شان چکار می‌کنند. فرهنگ یک مقوله بسیار پیچیده است که به تمام حوزه‌ها مرتبط است. آن چیزی که به عنوان فرهنگ اسلامی ایرانی داریم ماحصل عملکرد 40 ساله ماست. نباید وزارتخانه‌ای را مقصر بدانیم.
وی با بیان اینکه برخی جوسازی‌ها واقعا ناجوانمردانه صورت می‌گیرد برای همین انتخاب کابینه‌ای که بتواند نظر همه را جلب کند شاید دشوارترین کار در جهان باشد، افزود: ما برای برنامه ریزی به ثبات، آرامش و امنیت،عدالت، رضایتمندی اجتماعی، حقوق شهروندی، مشی اعتدالی خرد جمعی و... احتیاج داریم که در برنامه‌های دولت وجود دارد.
همتی با بیان اینکه در زمینه فقر زدایی، هدفمندی یارانه‌ها را داشتیم که اتفاق افتاد. ما سه برابر مستمری کمیته امداد و بهزیستی را داشتیم، افزود: حدود 10 هزار میلیارد تومان با کمک دولت برای روستاها تصویب شده و سه درصد درآمد نفتی که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است.


15.25 آغاز اظهارات مصطفی کواکبیان به عنوان موافق برنامه و خط مشی کلی دولت که احمد همتی بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داد.


مصطفی کواکبیان با بیان اینکه 240 نفر برای مقابله با آمریکا رای دادیم، گفت: در مجلس چرخ پنچر هست، به همه توهین شده است، اگر برجام به کلی غلط است در راس نظام مقام ولایت فقیه قرار دارد چطور گفت سند 2030 را بردارید همه تابع شدند الان هم بگویند برجام بی برجام.


وی با بیان اینکه ظریف در کنار حاج قاسم سلیمانی در راستای منویات نظام قدم بر می دارد، گفت: اینکه زنان معرفی نشدند حتما می دانید که از کجا بوده. در مجلس هشتم تنم می لرزید بیایم چون هر لحظه ممکن بود که از من بخواهند بیایم و پاسخگو شوم.


کواکبیان با بیان اینکه اگر دولت کاری کرده همه باید افتخار کنیم، عجیب است عزیزی می گوید من با مسائل فرهنگی مخالف هستم اما به وزیر رای می دهم، افزود:‌ ما خودمان هم مشکلاتی داریم و معتقدم 300 نفر در طول این سی چهل سال گردش نخبگان داشتیم و باید مدیران تازه نفس می آوردیم اما در عین حال استفاده از زنان و اقوام و مذاهب در معاونین را در دستور قرار دهند.


15:30 پایان سخنان موافقان و مخالفان برنامه و خط مشی کلی دولت


مشروح اظهارات موافقان برنامه و خط مشی کلی دولت دوازدهم در مجلس را اینجا بخوانید.



مشروح اظهارات مخالفان برنامه و خط مشی کلی دولت دوازدهم در مجلس را اینجا بخوانید.


15.31 آغاز اظهارات جهانگیری معاون اول رئیس جمهور


معاون اول رئیس جمهور با بیان این که دستاوردهای ۴ سال گذشته دولت قابل افتخار است، ادامه داد: اگر امروز اوضاع کشور بررسی شود دستاوردهای قابل افتخار و قابل ارائه در سطح بین المللی به دست آمده است.
جهانگیری گفت: با وجود همه محدودیت ها امروز در سیاست خارجی به جایی رسیدیم که می گویند شما منابع زیادی وارد کشور نکردید. امروز به ما می گویند در منطقه با وجود تروریست ها و حمایت های منطقه ای مسائل منطقه ای را حل نکردید اما ده ها مسئله در این حوزه حل شده است.
وی با بیان اینکه امروز بحث ایران هراسی وجود ندارد، گفت: زمانی اگر کسی متولد ایران بود با او برخورد می کردند اما ما امروز از فصل هفتم خارج شدیم و مخل صلح جهانی تلقی نمی شویم. امروز رئیس جمهور ما در سازمان ملل مسئله جهان آری از جنگ را مطرح کرده و همه متفق القول آن را قبول کردند.


16:00 آغاز بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش


16:00 آغاز اظهارات سید قاسم جاسمی مخالف وزیر آموزش و پرورش


سید قاسم جاسمی با اشاره به شتاب‌زدگی در اجرای سند تحول بنیادین، گفت: این سند، سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده است. این سند نیازمند زیرساخت‌هایی است که بدون توجه به آنها اجرای آن آغاز شد و آسیب‌های جدی به آموزش و پرورش وارد کرد.


وی با بیان اینکه مشکل دیگر، مشکل معیشتی و منزلتی معلمان است که از سختی‌ها و تبعیض‌ رنج می‌برند و بر عملکرد آنها تاثیر منفی گذاشته و انگیزه آنها را به حداقل رسانده، در برنامه آقای بطحایی هم برنامه‌ای برای این موضوع ارائه نشده است، افزود: ضمن این که کنکور امروز یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش است که بعضی موسسات سوءاستفاده می‌کنند و برای حل این مشکل راه حلی ارائه نشده است.


جاسمی با بیان اینکه وضعیت صندوق بازنشستگی دل بسیاری از فرهنگیان را آزرده خاطر کرده، در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی به رفاه و معیشت مربیان و معلمان این کارخانه انسان‌ساز اشاره نشده و آنچه باعث شده تا امروز شاهد ناکارآمدی این وزارتخانه باشیم عدم توجه به دغدغه این افراد است که کیفیت آموزش و پرورش به این وضعیت درآمده است، ادامه داد: توجه به توانمندی فرد مورد نظر در این جایگاه با توجه به دوران اقتصاد مقاومتی ضروری است که امیدواریم وزیر آینده از عهده آن بربیاید چون در گذشته کارها به درستی انجام نشده و این که امروز فرزندان این کشور قدرت خلاقیت و کارآفرینی موثر در جهت توسعه اشتغال ندارند. خواستار سیستم اداری و مدیریتی در سطح کلان و استان‌ها هستیم و در خود وزارتخانه هم این تحول باید انجام بگیرد.


16.15 آغاز اظهارات تجری موافق وزیر آموزش و پرورش


فرهاد تجری با بیان اینکه آقای بطحایی مراتب مدیریتی را پله به پله طی کرده و از درون این مجموعه بوده است، گفت: ایشان بر حوزه اداری مالی آموزش و پرورش اشراف دارد.
وی با بیان اینکه ایشان آمدنش فرصتی است برای توجه به معیشت فرهنگیان، افزود:‌ یقینا می طلبد که نمایندگان از ایشان حمایت کنند.


16.25 آغاز اظهارات بیرانوندی موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


محمد بیرانوندی با بیان اینکه امروز آقای روحانی فرمودند آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه این ممکلت است. این مهمترین را به دست کسی می‌سپارم که از او خواسته‌ام در این دستگاه تحول ایجاد کند، گفت:‌من به آقای روحانی عرض می‌کنم که این فرمایش شما محل اعتماد ماست. ریاست محترم جمهور گفت بزرگترین عریض‌ترین و مهمترین دستگاه ما آموزش و پرورش است.


وی با بیان اینکه آقای بطحایی مردی با اخلاق با ادب اهل تعامل است، افزود: سوابق کاری ایشان را همه خواندید که از مدرسه و کلاس درس آغاز می‌شود. هم معلم پرورشی است هم معلم کلاس درس. یک میلیون فرهنگی گفتند ما پتانسیل اداره دستگاه خودمان را داریم پس اگر کسی مناسب این جایگاه باشد آقای بطحایی است.


16.32 آغاز اظهارات محسن بیگلری در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش


محسن بیگلری با بیان اینکه من مخالف شخص آقای بطحائی نیستم اما به عنوان یک فرهنگی وضع بحرانی آموزش و پرورش آزارم میدهد. نگرانم ایشان نتواند کشتی شکسته آموزش و پرورش را به سلامت به مقصد برساند، گفت: فرهنگیان در سختی زندگی میگنند. این بدان معنی است که وزرای قبلی موفق نبوده اند. این وزارت خانه و وزارت علوم ابر مرد میخواهد. آقای بطحائی آیا ابرمرد هستیید؟ چه برنامه هایی در این زمان بحرانی دارید؟


وی با بیان اینکه آموزش و پرورش وزیری میخواهد که به باند بازی ها نه بگوید. برای بیمه طلایی صندوق ذخیره فرهنگیان، حقوق به موقع نیروهای قراردادی و ... چه برنامه‌هایی دارید؟، افزود: وضعیت مدارس روستاها و مناطق محروم نگران کننده است. باید منتظر حادثه شین آباد باشیم. به اینها اندیشیده اید؟ آقای روحانی، آقای نوبخت! انتطار نداشته باشید تنها یک نفر مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.


16.47 آغاز اظهارات داداشی موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


ولی‌الله داداشی با بیان اینکه متولی تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی در تمامی حوزه‌ها وزارت آموزش و پرورش است، افزود: وزارت و صدارت امانت است که باید با تعهد و مسئولیت با این امانت برخورد کرد.


وی با بیان اینکه تامین منابع مالی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، جزو برنامه‌های بطحایی است، افزود: ارتقای کیفیت منزلت اجتماعی معلمان نیاز ضروری جامعه است. بیمه تکمیلی و تسهیلات فرهنگیان باید افزایش پیدا کند.


داداشی ادامه داد: بطحایی دارای تعهد و تخصص است دو نیاز وزارت آموزش و پرورش. از مخالفان می خواهم نیم نگاهی به برنامه ایشان داشته باشند.


16.52 آغاز اظهارات جبار کوچکی نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


جبار کوچکی‌نژاد، با بیان اینکه آموزش و پرورش حساس ترین وزارت خانه است، گفت: 13 میلیون دانش آموز در اینجا مطرح است. آقای بطحائی تمام عمرش را در این وزارت خانه صرف کرده و ما با حضور ایشان شاهد کمترین یا به طور کلی هیچ اشتباهی نیستیم. وزیر پخته ای معرفی شده که رده های مختلف مدیریتی را طی کرده است و به بسیاری از قوانین تسلط دارد.


وی با بیان اینکه با توجه به گام خوبی که دولت برداشته به مجلس قول می دهیم که با این وزیر با سابقه، معضلاتی را که فرهنگیان ما با آن مواجه هستند حل شود، افزود: آموزش و پرورش دچار مشکلات اساسی است و کسی نیست که از اینها بی خبر باشد.


کوچکی نژاد ادامه داد: کسانی که موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان را مطرح کردند؛ بعد از رای اعتماد وزیر ما نتایج بررسی هایمان را ارائه می دهیم. در این گزارش هیچ تخلفی از آقای بطحائی و خانواده اش ذکر نشده است.


17.06 تذکر آیین‌نامه‌ای علیرضا کوهکن با استناد به مواد 18، 79،206


17.09 تذکر آیین‌نامه‌ای حجت الاسلام ذالنوری با استناد به ماده 79


17.17 آغاز دفاعیات سیدمحمد بطحائی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از برنامه پیشنهادی خود


سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از زحمات همه وزرای آموزش و پرورش سابق و همینطور روحانی بابت معرفی خودم تشکر می کنم.


وی گفت: نسل آینده باید از نوعی آموزش برخوردار باشند که با تدبیر خود به تحقق اهداف بپردازند چرا که درآمد نفتی شاید تا بعد از اتمام تحصیلات وجود نداشته باشد.


بطحایی تأکیدکرد: در شرایطی دعوت رئیس جمهور را برای تصدی آموزش و پرورش پذیرفتم که از زوایای پیدا و پنهان آموزش و پرورش آگاهی دارم.


وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت: حرکت در جهت چشم اندازهای جامعه اسلامی و تحقق خواسته های مقام معظم رهبری و کمبود منابع از طرف دیگر باعث در اولویت قرار گرفتن آموزش در کشور است.


وی با تأکید بر اینکه مدرسه مورد انتظار سند تحول بنیادین جز با همسویی نهادهای تربیتی تحقق نمی‌یابد، تصریح کرد: باور داریم که معلمان صبور و نجیب کلیدی ترین رکن نظام آموزشی هستند.


وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در مواجهه با آینده و فضای آموزشی به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز دارد.


بطحایی بیان داشت: برنامه‌های خود را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین شکل داده‌ام و در پرتو آن توسعه عدالت آموزشی را محور برنامه خویش قرار داده‌ام.


وی تأکید کرد: توسعه آموزش‌های کارودانش در سیاست‌های دولت دوازدهم مورد تأکید قرار گرفته و این موضوع به عنوان نیاز منطقه‌ای تقدیم مجلس شده است.


17.38 آغاز بررسی آذری جهرمی برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات


17.38 قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات؛ نمایند‌ه مرد‌م ارومیه گفت: علایم نشان می دهد که سرعت تلگرام حل شده است اما مشکل فضای مجازی را حل نکردید.


17.47 حمیده زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات؛ نماینده مردم قزوین گفت: آقای جهرمی برای 41 درصد وظایف وزارتخانه برنامه‌ای ارائه نکرده و این نشان دهنده عدم اشراف وی است.


18.02 ذالنور در تذکر شفاهی؛ نماینده مردم قم گفت: برنامه‌ای که دولت‌ها در نظام دینی ارائه می‌کنند باید با نظام‌های غیردینی تفاوت داشته باشد.


18.14 سبحانی‌فر در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات؛ نماینده مردم سبزوار گفت: سرورهای ایرانی خارج از کشور به داخل منتقل شده و هیچ سروری در خارج نداریم.


18.22 پورمختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات؛ نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ گفت: امروز در شرایط خاصی هستیم که پنهان کاری و عدم شفافیت از ویژگی‌های جهرمی است.


18.28 افضلی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات؛ نماینده مردم شهرستان اقلید گفت: به گفته رهبری جوانان گنج هستند و هر جا جوانان را باور کردیم موفق عمل کردیم پس باید به معرفی وزیر جوان لبیک بگوییم.


18.38 رضایی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات: نماینده مردم جهرم گفت: نیروی جوانی و هوش و تحصیل؛ جهرمی را به مدیری توانمند در وزارت ارتباطات تبدیل کرده است.


19.22 محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس به منظور دفاع از برنامه‌های اجرایی خود، طی سخنانی ضمن قدردانی از رئیس جمهور به منظور اعتماد به جوانان و معرفی‌اش به عنوان جوانترین وزیر پیشنهادی، یاد و خاطره امام و شهدا را گرامی داشت و گفت: معتقدم اگر امروز در منطقه پرآشوب آرامش و امنیت داریم مدیون خون شهدا هستیم.


وی ضمن تشکر از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق او افزود: نکته‌ای که بنده را در این بین مکدر کرد، این بود که یکی از عزیزان اعلام کرد "بنده به ولایت فقیه اعتقاد ندارم"، بنده از همین جا اعلام می‌کنم همیشه از ولایت فقیه تبعیت کرده و خواهم کرد.


وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان خاطره‌ای از سفر خود به همراه واعظی به شهر بوشهر طی سالهای گذشته یادآور شد: در سیل اخیری که برخی مناطق کشور را فراگرفته بود به همراه دکتر واعظی سفری به بوشهر داشتیم، در فرودگاه بوشهر استاندار با چهره‌ای برافروخته از وضعیت فیبر نوری این منطقه که باعث قطع شبکه اینترنت شده بود، گلایه کرد و می‌گفت این مسئله باعث شده ما به هزارسال پیش برگردیم و با دود با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.


آذری جهرمی ادامه داد: وقتی از مسئول مخابرات منطقه وضعیت را پرسیدم. گفت "شبکه موبایل و پیامک کار می‌کند اما اینترنت دچار مشکل شده است". بنده خطاب به استاندار گفتم که تلفن همراه شما کار می‌کند اما وی گفت بنده شبکه نیاز دارم و بدون آن نمی‌توانم مدیریت بحران داشته باشم. بنده به استاندار عرض کردم که این فناوری که شما می‌گویید برای 4 سال پیش بوده است نه هزار سال پیش، به قدری اینترنت در این دوران رشد کرده است که شما نمی‌توانید لحظه‌ای فکر کنید، آن را نداشته باشید لذا احساس می‌کنید این فناوری برای هزار سال پیش بوده است.


وی در ادامه اظهار داشت: این رشد و توسعه مدیون تلاش و زحمات وزارت ارتباطات و فناوری بوده است و بنده به عنوان عضو کوچک در آن نقش کوچکی داشتم.


وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اظهارات یکی از مخالفان مبنی بر جابجایی نقاط شبکه نیز گفت: بنده نمی‌توانم در صحن علنی مجلس مباحث فنی را مطرح کنم اما مردم متوجه کیفیت شبکه طی دو سال گذشته می‌شوند. البته اگر به این وضعیت رسیده‌ایم به دلیل حضور بخش خصوصی بوده است و اگر دوستان به این مسئله انتقاد دارند، باید بگوییم که قانون حضور بخش خصوصی را دراین مسائل از ما طلب کرده است.


آذری جهرمی تأکید کرد: اگر دوستان می‌گویند که ما در این زمینه‌ها کوتاهی کردیم، چرا وقتی حقیر معرفی می‌شوم، سندیکای مخابرات در نامه‌ای از رئیس جمهور تقدیر می‌کند البته خود را شایسته این لطف نمی‌دانم اما چرا تولیدکننده محتوا از دولت و رئیس جمهور تشکر می‌کند؟ برادر بزرگواری که به لحاظ سیاسی شأنیتی دارند طی نامه‌ای به وزیر از معرفی بنده تشکر می‌کند و وقتی با من تماس می‌گیرند، می‌گوید من شما را نمی‌شناسم اما دامادم که در این بخش فعالیت می‌کند، می‌گوید "در دو سال اخیر تحولات اساسی در این بخش صورت گرفته و اظهاراتی که درباره شما می‌شود، ظلمی است که باید در مقابل آن ساکت نماند".


19.41 دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛ نماینده مردم صومعه سرا گفت: متاسفانه در کشور علیرغم نظر منفی وزارت اطلاعات انتصاباتی انجام می‌شود و افرادی که خطوط قرمز را رد کردند در دستگاه ها منصوب می‌شوند.



جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم دقایقی پیش پایان یافت.


در این جلسه علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، نمایندگان موافق و مخالف نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.


در این جلسه همچنین وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات به دفاع از برنامه‌های خود پرداختند و نمایندگان مخالف و موافق با برنامه‌های آنها دیدگا‌های خود را مطرح کردند.


رئیس جلسه پیش از به صدا در آوردن زنگ پایان جلسه علنی اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس صبح فردا (چهارشنبه 25 مرداد) و با دستور کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته