فرهادی: امضای تفاهمنامه بینالمللی دیگر بس است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی، در اجلاس روسای دانشگاهها که صبح امروز در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار گفت: «در این دوره شاهد استقرار مدیریتهایی مورد وصول و قبول دانشگاهیان در دانشگاهها و مراکز علمی بودیم و همچنین برای ایجاد فضایی با نشاط از هیچ کوششی دریغ نکردیم.»
وزیر علوم ادامه داد: «در دوره انتخابات ریاست جمهوری بیش از 430 برنامه در دانشگاهها برگزار شد که شامل کرسیهای آزاد اندیشی، مناظرات، و پرسش و پاسخ بود که همه آنها هم بدون هیچ گونه مشکلی انجام شد و خوشبختانه امروز بسیاری از اهالی دانشگاه برنامههای حوزه آموزشی عالی را رصد میکنند. در دوره مدیریتی جدید سعی کردیم به اسناد بالادستی با درک وظیفه اصلی وزارت علوم که شامل سیاستگذاری کلان آموزشی عالی و فناوری است توجه داشته باشیم.»
او افزود: «حمایت موثر از دانشگاه و دانشگاهیان، نهادینهسازی ارزیابی ملی آموزشی عالی، علم و فناوری و تاثیرات اجتماعی را مورد توجه قرار دادیم. با بهرهگیری از زبان صاحبنظران در آموزش عالی، سند راهبردی آموزش عالی تهیه شد که در تدوین برنامه ششم توسعه که چند شورای آن به وزارت علوم بازمیگشت مورد استفاده قرار گرفت. احکامی که در برنامه ششم توسعه راجع به علم و فناوری آمده احکام جامعی است و بعضی از آنها هم دائمی هستند. مشروح برنامه ششم توسعه چون باید اجرایی شود از طریق رئیس جمهور باید ابلاغ میشد و از امسال اجرا میشود و آییننامههایش هم باید به سرعت اجرا شود.»
فرهادی به اقدامات انجامشده در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: «سند گفتمان آموزش عالی یکی از این موارد است که در آن به بررسی وضعیت آموزش عالی از گذشته تاکنون و چالشهای پیشرو و راهکارهایی که باید انجام شود پرداخته است. طرح آمایش آموزش عالی تهیه شده که سازمان برنامه و بودجه استان به استان در حال تهیه آمایش است و بعضا به خود دانشگاهها واگذار شده است. آمایش آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده که این امر در ساماندهی آموزش عالی کمک بسیاری خواهد کرد. در حال حاضر مهمترین مشکل ما گستردگی آموزش عالی و پراکندگی دانشگاهها است که باید سامان یابد. طرح آمایش در شورای عالی انقلاب فرهنگی با 10 ماده تصویب شده که شامل رتبهبندی دانشگاهها، دیپلماسی علمی و مواد دیگری که در کنار برنامه ششم توسعه آمده و از طرح آمایش آموزش عالی استفاده میشود و همچنین تمام دانشگاهها هم باید از آن استفاده کنند و این طرحی است که تازه شروع شده و برای ساماندهی به آموزش عالی باید ادامه پیدا کند.»
امضای تفاهمنامه بس است، اجرا کنیم
او ادامه داد: «در مورد برنامه ششم توسعه حتی قبل از حضور بنده کارهای بسیاری انجام شده که کل محتوای آن در زمان آقایان فرجیدانا و توفیقی خوب پیش رفت و ما این کار را ادامه دادیم و وقتی رسمیت پیدا کرد به مرحله اجرا گذاشته شد و اگر همین را دنبال کنیم مراکز علمی هم از نظر مالی هم از نظر پژوهشی و علمی به خوبی تقویت میشوند. برای برنامه اقتصاد مقاومتی ستاد فرماندهی شکل گرفت و چهار طرح که اعتباراتی هم برای آن دیده شده داده شده که این اعتبارات برای ابتدا خوب است اما مراکز خودشان باید به دنبال اعتبارات باشند.»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بخش دیگری که خوب شروع شد همکاریهای علمی بینالمللی یا دیپلماسی علمی به خصوص بعد از برجام که اقبال خوبی داشتیم و ما شاهد این بودیم که روسای دانشگاههای مختلف از خارج از کشور به دانشگاههای ما سفر کردند یا ما سفرهایی به خارج از کشور داشتیم. بیش از 105 رئیس دانشگاه با روسای دانشگاههای ما گفتوگو داشتند و تفاهمنامههایی هم امضا شد که البته توصیه جدی دارم دیگر تفاهم نامهای امضا نشود و بس است و سعی شود به جای امضا تفاهمنامه اینها را اجرا کنیم.»
تشکیل بیش از دو هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی
وزیر علوم گفت: «تاسیس دورههای دکتری مشترک با کشورهای مختلف که در یک سال اخیر به 12 دوره رسیده است، اقدام دیگر ما بوده است. بیش از 500 نفر از ایرانیان مقیم خارج در دانشگاههای ما در این دوره تدریس کردند و دو هزار و 86 نفر از اساتید خارجی هم برای تدریس به دانشگاههای ایران آمدند. وضعیت پذیرش دانشجو از خارج در دوره کنونی فراهم شده است و موانع برای آمدن دانشجوها رفع شده و این در برنامه ششم توسعه هم آمده و توسعه علمی و همکاریهای علمی خوبی در حال انجام است. فضای فرهنگی و با نشاطی که در دانشگاهها فراهم شده مشهود است. کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها بدون مشکل در حال انجام است و بیش از هزار کرسی در دانشگاههای دولتی و بیش از دو هزار کرسی در مراکز دیگر مانند دانشگاه آزاد و ... انجام شد. دانشگاه باید محل نشاط و پر تحرکی باشد که البته در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است اما هنوز هم به مرحله مطلوب نرسیدیم که با همت روسای دانشگاهها باید به این وضعیت دست پیدا کرد.»
در کشور استقلال دانشگاهی نداریم
او افزود: «پایگاههای استنادی و علمی زیادی انجام شده و رتبههای علمی اساتید و دانشجویان بسیار بالا رفته است و در داخل کشور برای کیفیت آموزش عالی هم در بخش دولتی و هم غیردولتی کارهای زیادی انجام شده که بازبینی برنامههای درسی یکی از این موارد است و ما در حدود 600 برنامه درسی را بازنگری کردیم و بازنگری به خود دانشگاهها واگذار شده است که این یکی از مواردی است که به استقلال دانشگاهها کمک میکند. البته در کشور هنوز استقلال دانشگاهی را نداریم و برای رسیدن به این نیازمند تصویب قوانین و مقرراتی هستیم که منجر به استقلال دانشگاه میشود. از توسعه بیرویه جلوگیری شده است. نظام جامع نظارت و ارزیابی کیفیت و همچنین شورای نظارت و ارزیابی کیفیت راهاندازی شده که باید به صورت جدی دنبال شود. ارتباط دانشگاه با صنعت در حال بهتر شدن است و هنوز جای کار زیادی دارد. کارورزی و کارآموزی در دورههای صنعتی در برنامهها دیده شده و برخی مراکز هم اجباری شده است و باید همه این کار را پیگیری کنند تا دانشجو کار عملی یاد بگیرد.»
فرهادی گفت: «در زمینه تامین تجهیزات با اینکه اعتبارات بسیاری به خاطر کمبود بودجه دولت تامین نشد، اما برخیها کمک کردند و تجهیزات بسیار خوبی خریداری شد که بسیاری از اینها هم تولیدات داخل بود. کار بسیار ارزشمندی که پیگیری کارهای قبلی بوده شبکه علمی نسل سوم است که سراسری خواهد بود و با راهاندازی آن ارتباطات داخلی و خارجی دانشگاهها میسر خواهد شد. این یک اقدام بسیار زیربنایی بوده است، فاز اول در تهران و تا مهر برخی مراکز استانها و تا سال بعد سراسر کشور به این سامانه متصل میشود. آییننامه تشکیلات و شورای عالی تحقیقات در این دوره تصویب شد و دبیرخانه آن هم شکل گرفته که ساختمان آن هم جداست، ردیف مستقل پیدا کرده و به حوزه وزارت علوم هم مربوط نمیشود. آرامشی که در حوزههای دانشجویی وجود دارد و سعی شده امکاناتی از طریق صندوق رفاه به دانشجویان داده شود تسهیلات و وامها از این موارد میباشد.»
دانشگاهها در حل معضلات کشوری و محلی ایفای نقش کنند
وزیر علوم در ادامه گفت: «رسیدگی به خوابگاهها که خیرین خیلی کمک کردند و تاکنون در دانشگاه 60 بنیاد خیریه شکل گرفته است و حدود 500 هزار متر فضا توسط خیرین ساخته شده است. در زمینه اداری مالی و بودجه سعی شده با گزارشهای شفافی که ارائه شده است بودجهها سال به سال اضافه شود و متوسط تخصیص بودجهها در این سالها 96 درصد بوده است.»
فرهادی همچنین به اقداماتی که از این به بعد باید انجام شود هم اشاره کرد و گفت: «دانشگاهها نقش ویژهای در حوزه فرهنگی دارند و بیش از قبل باید برای ارتقاء فضای فرهنگی دانشگاه کوشش شود. برای تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید تلاش کرد. تحول علوم انسانی و کاربردی کردن آن باید حتما مورد توجه قرار گیرد. انسجام در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری بسیار مهم است. امور اداری کشور و حل معضلات کشوری و محلی که دانشگاهها باید در آن نقش پررنگی ایفا کنند.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: «بالا بردن کیفیت آموزش عالی، رقابتپذیری دانشگاهها در سطح داخلی و بینالمللی، جذب دانشجویان خارجی و پروژههای پژوهشی و آموزش مهارتی باید در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد. پژوهشهای تقاضامحور که به شرایط علمی کشور کمک خواهد کرد، عملیاتی کردن برنامه ششم توسعه، اجرای آییننامه ارتقاء که مورد مداقه بسیار قرار گرفته و بازنگری شده است و دانشگاهها باید برنامه راهبردی 5 ساله داشته باشند که برخی از دانشگاهها آن را ارائه دادهاند.»
انتهای پیام/