گرانی فاحش قیمت حملونقل کالا از معادن تا روی کشتی
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمدلاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، چندی پیش، هنگامی که در سی و پنجمین نشست شورای گفتوگوی استان تهران سخن میگفت، از حملونقل گرانقیمت به عنوان یکی از سه مانع اساسی توسعه صادرات یاد کرد. از نظر لاهوتی، چندگانگی نرخ ارز و تسهیلات گرانقیمت نیز رشد صادرات را با چالش مواجه کرده است. اما با وجود یارانهای که دولت همچنان به حاملهای انرژی و سوخت اختصاص میدهد، دلیل اعتراضها به بالا بودن هزینههای حملونقل چیست؟
جالب اینکه محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران نیز به بالا بودن هزینههای حملونقل اذعان کرده و در گفتوگو با رسانهها گفته است: این هزینهها به ویژه در بنادر در قیاس با هزینه بنادر برخی کشورهای منطقه به مراتب بالاتر بوده و رقابتی نیست و در چنین شرایطی ما نمیتوانیم از صادرکنندگان خود انتظار معجزه داشته باشیم، چرا که برای انجام صادرات طبق هدفگذاری انجام شده لازم است شرایط مناسب فراهم شده و خدمات رقابتی به صادرکنندگان ارائه شود.
بهرهوری در حملونقل پایین است
امید ملک، رئیس کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران، گفت: اولین دلیل عمده بالا بودن هزینه حملونقل در ایران، عدم برخورداری کشور از سیستم لجستیک است که بهرهوری را به شدت کاهش داده است.
او ادامه داد: نتایج تحقیقی که کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران به انجام رسانده است، نشان میدهد هزینه صادرات مواد معدنی در ایران از معدن تا روی کشتی به نسبت سه کشور آمریکا، برزیل و استرالیا تا 100 درصد بیشتر است. این تفاوت قیمت، در مقایسه با کشورهایی آشکار شده که از نیروی انسانی و سوخت گرانتری بهرهمند هستند.
او با اشاره به ایجاد معاونت حملونقل در وزارت راه و شهرسازی در سال 1393 به عنوان یکی از نخستین گامها در جهت بسترسازی قانونی برای توجه به صنعت لجستیک گفت: مساله این است که تاکنون در کشوری برای بخش ترابری استراتژی تعریف نشده و نگاههای جزیرهای سبب شده است حملونقل در ایران کارایی لازم را نداشته باشد و امکان رقابت را از صادرکنندگان ایرانی سلب کند.
ملک ادامه داد: اواخر تیرماه سال جاری، مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی منتشر کرد که نشان میدهد به نسبت استفاده از صنعت لجستیک، یک درصد به رشد ناخالص داخلی کشور افزوده میشود و به همین ترتیب، میزان تجارت نیز دو درصد رشد خواهد داشت.
این فعال صنعت حملونقل درباره بالا بودن هزینههای بندری نیز توضیح داد و گفت: بنادر ایران نیز از حیث برخورداری از امکانات و تجهیزات چندان پیشرفته نبوده و در زمره بنادر نسل دوم قرار میگیرند. در واقع، بهرغم آنکه سرمایهگذاری بزرگی از ناحیه بخش خصوصی برای تسهیل عملیات بندری صورت گرفته است، همچنان هزینهها به شدت بالاست. چنانکه، هزینه عبور کالا از دروازه بندر تا روی کشتی برای کالاهای صادراتی در هرتن حدود 10 تا 12 دلار است و این رقم برای حمل کالا در فاصله ای حدود یک یا دو کیلومتر بسیار بالاست.
او با بیان اینکه سازمان بنادر امکان رقابت میان سرمایهگذاران را حذف کرده است، ادامه داد: صاحبان کالا و شرکت کشتیرانی اختیاری برای تصمیمگیری برای آنکه، کالا یا کانتینر خود را در کدام ترمینال باراندازی کنند، ندارند. البته این اختیار برای صادرکنندگان به نسبت واردکنندگان بیشتر است. اما این یک چرخه است و صادرات و واردات در بنادر به یکدیگر مرتبط است.
رییس کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران راهکار اساسی کاهش هزینه حملونقل را در رعایت اصول شناخته شده تجارت میداند و میگوید: بخشینگری، عدمانسجام و نبود نظام لجستیکی یکپارچه، سازمانهای دولتی را به شدت به این سمت سوق داده که از عبور و مرور کالا درآمدزایی کنند و این به ضرر تجارت خارجی کشور خواهد بود.
انتهای پیام/