دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1396 - 11:20

شعور خودروهای خودران راه آمبولانس را باز می‌کند

شرکت «وایمو» که روی هوش مصنوعی خودروهای خودران شرکت آلفابت کار می‌کند، به‌تازگی به آنها نحوه برخورد با خودروی امدادی را آموخته است.
کد خبر : 194274

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Engaget، شاید در خیابان یا اتوبان دیده باشیم که برخی رانندگان که مشکلات ادراکی مانند ناشنوایی یا پیری مفرط دارند یا برخی افراد کم‌خرد، راه را برای خودروهای امدادی مانند آمبولانس و آتش‌نشانی باز نمی‌کنند. بدتر از این وضعیت، شرایطی‌ است که راه را باز می‌کنند و سپس برای استفاده از شرایط ویژه این خودروها و عبور از ترافیک، با سرعت به دنبال آنها راه می‌افتند.


اکنون خودروهای «کرایسلر» متعلق به شرکت آلفابت که در حال آموزش رانندگی به ربات‌هاست، از رانندگان انسانی جلوتر رفته و به آنها آموخته است که باید راه را در اختیار خودروی امدادی بگذارند.


وایمو با هماهنگی خدمات شهروندی یک شهر در آریزونای آمریکا، یک روز خودروهای امدادی را راه‌اندازی کرد. در این روز خودروهای کرایسلر خودران در شهر به راه افتادند و پیاپی خودروهای امدادی بر سر راه آنها قرار گرفتند و این خودروها مشغول جمع‌آوری اطلاعات از این برخوردها شدند.


تا شب اطلاعات کافی درباره صداهای محیط و تصاویر و نور در روز و شب توسط حسگرها جمع‌آوری شد و هر خودرو یک بانک اطلاعات کامل را با خود به آزمایشگاه برد. حاصل این روز، حسگرهای صوتی، تصویری و رادار لیزری تازه‌ای شد که حضور آمبولانس و دیگر خودروهای امدادی را از روی صدای آژیر یا نور چراغ گردان یا دیدن علائم آنها در رادار لیزری خود، تشخیص می‌دهد و از مسیر کنار می‌رود تا خودرو عبور کند.


اگر خودروی بدون راننده رباتیک ما سر چهارراه و پشت چراغ قرمز هم باشد، وقتی خودروی امداد می‌رسد، داخل چهارراه می‌رود و راه امداد را باز می‌کند. این سیستم جدید توان تشخیص آژیرهای متفاوت پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی را دارد و از روی نور چراغ آژیر هم می‌تواند نوع خودرو را تشخیص دهد.


سیستم هوش مصنوعی این خودرو طوری ارتقاء پیدا کرده است که در سرعت‌ها و شرایط مختلف توانست از پس روبه‌رو شدن با خودروی امداد برآید و حتی آژیرهایی را که تا به حال نشنیده بود را هم در رده امدادی‌ها طبقه‌بندی کرد.


این توان جدید ربات‌های راننده را بهتر از بسیاری از راننده‌های انسانی می‌کند اما هنوز هیچ شرکتی اعلام نکرده است که خودروی بدون راننده‌اش می‌تواند آژیر هشدار و فرمان ایست پلیس را بفهمد و بایستد. شاید کسی تصور خلاف کردن ربات‌ها را ندارد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته