دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1396 - 17:17
حافظی با ارائه اسناد جدیدی از خط 7 متروی تهران:

شورا یا دادستانی کمیته حقیقت یاب امنیت خط 7 مترو را تشکیل دهد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با ارائه مکاتبات فنی شرکت بهره برداری متروی تهران مجددا تضمین امنیت خط 7 را از شهرداری خواستار شد و گفت: کمیته حقیقت یاب بررسی وضعیت امنیت خط 7 مترو تشکیل شود.
کد خبر : 194204

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای شهر تهران، رحمت الله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه من مثل عده‌ای نیستم که به جز آهن، سیمان، آجر و پول چیز دیگری درک نکنم، بنده پزشک هستم و جان انسان‌ها برایم ارزش دارد، اظهار کرد: یکی از اعضای شورای شهر در این جلسه اعلام کرد که صحن شورا محل ارائه گزارش‌های تخصصی و مبتنی بر اسناد باشد، به همین دلیل امروز برای ارائه صحبت‌هایم به سه سند استناد می‌کنم.



وی ادامه داد: خط هفت مترو روز 20 خرداد افتتاح شد، دو روز قبل از افتتاح این خط، معاون عملیات و نقلیه ریلی خطاب به مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو می‌نویسد" ضمن تایید مفاد و شرایط تعیین شده در این سند ورود مسافر به خط هفت با مخاطرات و ریسک فراوانی روبه‌رو است که در صورت بروز کوچک‌ترین رخداد غیرعادی منجر به بحران خواهد شد، لذا از محضر حضرتعالی مستدعی است به منظور صیانت و حفظ ایمنی مسافران از بهره برداری با مسافر خط 7 تا زمان رفع نواقص عمده ممانعت به عمل آید."
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در روز افتتاح یعنی 20 خرداد مدیر مرکز فرمان طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو می نویسد" شرایط خط 7 برای شروع عملیات مسافرگیری ایمن نیست. خواهشمند است دستور فرمائید تردد قطارها بدون مسافر به صورت آزمایشی صورت پذیرد. در صورت بروز هر گونه مشکل در خط 7، امدادرسانی به قطار و مسافران تقریبا غیرممکن است."
حافظی با اشاره به اینکه این نامه برای بازرسی و حراست مرکزی نیز ارسال شده است، گفت: در سند سوم نیز مدیر مهندسی کیفیت و ایمنی در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو دو روز قبل از افتتاح خط نوشته است "علی رغم آمادگی شرکت بهره برداری و انجام همکاری لازم با شرکت مترو جهت بهره برداری از خط 7 با توجه به انجام تست گرم نهایی در مورخه 17 خرداد 96 به استحضار می‌رساند که حداقل الزامات بهره برداری مورد نیاز برای اجرای جدول زمانبندی اولیه جهت مسافرگیری در این خط از سوی شرکت مترو تامین نشده است و امکان بهره برداری ایمن تا این لحظه وجود ندارد."
وی ادامه داد: در این نامه اشاره شده که از مهم‌ترین الزامات بهره برداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم وجود ایندیکیشن تردد قطار در تمامی مسیر بهره برداری شده (سیستم سیگنالینگ موقت که تنها از ایستگاه میدان صنعت تا مولوی نصب شده تا این لحظه هنوز تست نشده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته و توضیحات همکاران مترو این سیستم قادر به مسیر سازی صحیح نبوده است و تنها امکان رویت قطارها در برخی موقعیت‌ها مثل ایستگاه‌ها و سوزن‌ها را دارد. بنابراین احتمال بروز خطا و حادثه در این سیستم وجود دارد.)
- نبود تامین و حفظ پایدار برق شبکه ریل سوم در تمامی طول مسیر مورد بهره برداری
- ثابت نبودن سوزن‌های طراحی شده در مسیر که فاقد ماشین سوزن است، توسط اتصال ثابت و قفل مکانیکی قفل دار( این مورد می‌تواند باعث خروج قطار از ریل شود)
-نصب نشدن استاپر در انتهای خط
- عدم وجود سیستم ارتباطی مناسب ( ارتباط تلفنی و بی سیم)، تنها از محدوده ایستگاه محمدیه تا صنعت بصورت ناپایدار ارتباط وجود دارد. از میدان بسیج تا محمدیه به طول 7 کیلومتر، هیچگونه امکان ارتباطی بین مرکز و راهبر وجود ندارد و هنوز کابل فیبر نوری در این محدوده نصب نشده است.
- نبود نصب تابلوهای ایمنی، هشداری و راهنما در طول مسیر و ایستگاه‌ها (در مواقعی که راهبر به هر دلیل متوقف شد تشخیص مکان توقف و اعلام به مرکز فرمان بسیار سخت است.)
- تجهیز نشدن ایستگاه‌های مورد بهره برداری به حداقل امکانات آتش نشانی و اطفا حریق و عدم تامین انشعاب آب در ایستگاه‌ها
- عدم تامین روشنایی مناسب (عادی – اضطراری) در بخش های مهم از طول مسیر
- عدم امکان رعایت سرعت‌های اعلام شده از سوی مشاور به دلیل مشکلاتی از قبلی عدم گیج گیری و کنترل عرضی خط، عدم سنگ زنی جوش‌ها، وضعیت نامناسب اتصالات در قسمت‌هایی از خط که باعث کاهش سرعت سیر قطار می‌شود.
- نصب نشدن دوربین‌های ضبط شونده روی سکوها و سوزن‌ها و نظارت تصویری برای مرکز فرمان
- با توجه به طولانی بودن فاصله بین ایستگاه‌هایی که بهره برداری خواهند شد، در صورت توقف قطار به هر دلیلی و نیاز به تخلیه مسافران در داخل تونل، مسیرهای خروج مسافران در تونل‌ها تعبیه نشده است و بسیاری از ایستگاه‌های بین مسیر جهت هدایت مسافران به بیرون از خط مناسب نیستند.
حافظی گفت: در انتهای این نامه ذکر شده است با توجه به موارد اشاره شده به دلیل تامین نشدن حداقل الزامات بهره برداری از خط 7 از سوی شرکت مترو تا این لحظه، شروع مسافرگیری با این شرایط نا ایمن و پرخطر خواهد بود. دستور فرمایید تا زمان انجام حداقل الزامات مورد نیاز، بهره برداری از این خط به تعویق بیفتد.
وی اعلام کرد: از شورای شهر درخواست دارم کمیته حقیقت یاب برای بررسی امنیت 7 متروی تهران را تشکیل دهد و اگر شورا این کمیته را تشکیل نمی‌دهد از دادستان تهران درخواست می‌کنم این کمیته تشکیل شود تا با بررسی گزارشات موجود و تطبیق آن، ایمنی خط هفت مترو را تضمین کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته