برنامههای دولت و آموزش و پرورش درباره سند ۲۰۳۰ از دستور کار خارج شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارتآموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان های سراسر کشور، اظهار کرد: برنامههای آموزش و پرورش همواره بر اساس اجرای کامل سند تحول بنیادین تنظیم شده است.
وی ادامه داد: برنامههای این وزارتخانه در سال ۹۶ بر اساس اولویتهایی همچون افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم با محوریت دوره ابتدایی و ارتقای کیفیت اعلام شده است.
دانش آشتیانی، عدالت آموزشی را از مهمترین رویکردهای برنامه سال ۹۶، عنوان کرد و گفت: عدالت محوری و کاهش نابرابریها، توجه به شاخصهای پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم کردن زیرساختها و اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت، هم چنین انسداد مبادی بیسوادی از مهمترین برنامههای این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.
مدیران برای ثبت نام دانش آموزان رفتار مناسبی با مردم داشته باشند
وزیر آموزش و پرورش بر فراهم سازی شرایط مناسب از سوی مدیران استانی برای ایجاد حداکثر رضایت مندی مردم در موسم ثبت نام، تاکید کرد و خطاب به مدیران استانی گفت: باید به همه مدیران در سراسر کشور سفارش کنید تا رفتار مناسبی با مردم داشته باشند و شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا حداکثر رضایت مندی برای مردم حاصل شود.
وی با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه گفت: این حضور موثر مردم در صحنههای مختلف، باعث میشود تا دشمنان نظام و انقلاب نتوانند علیه ایران توطئه کنند، وظیفه مسئولان نیز آن است که به پاس حضور مردم، جان فشانی کرده و خدمات شایسته تری به آنها ارائه دهند.
احکام مناسبی در برنامه ششم توسعه برای آموزش و پرورش اخذ شد
وی به ارائه گزارشی از برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامههای میان مدتی که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مختص فعالیت ۸ تا ۹ ماه باقی مانده از دولت یازدهم بود که با توجه به زمان ورود به وزارت آموزش وپرورش، بسیاری از کارهای بودجه برنامه ششم توسعه پیش تر برنامه ریزی شده بود، اما با همکاری خوبی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم هم در بندهای برنامه ششم و هم در لایحه بودجه سال ۹۶ آموزش و پرورش، احکام مناسبی را در بحث اعتبارات اخذ کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با رایزنیهای صورت گرفته با سازمان برنامه وبودجه، توافق شده تا با اتخاذ تمهیدات در ابتدای سال، کسریهای آموزش و پرورش به گونهای مدیریت شود که به انتهای سال کشیده نشود و متناسب با اعتبارات، برنامه ریزی انجام گیرد.
دانش آشتیانی تدوین زیرنظامها و تهیه نقشه راه سند تحول را از دیگر برنامههای کوتاه مدت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال تصویب زیرنظامهای باقی مانده هستیم، اما روند تصویب به دلیل حساسیتهای قانونی، با کندی مواجه است.
وی به لایحه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر شده نظام حقوقی معلمان براساس صلاحیتهای حرفهای از نظام حقوقی کارمندان اداری جدا شود، این امر درکارگروه های مختلف ستادی در حال انجام است و اکنون آیین نامه های مربوط به آن تهیه شده و در آینده ای نزدیک نیز به تصویب خواهد رسید.
تقویت ساختار پژوهشی
وزیر آموزش و پرورش تقویت ساختار پژوهشی وزارتخانه را از دیگر برنامههای کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: بدنبال آن هستیم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی تفکیک شده و در زیر مجموعه حوزه ستاد قرار گیرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جایگاه علمی و حقوقی آن نیز ارتقا یابد.
دانش آشتیانی با بیان اینکه بازبینی رویههای مدیریتی در آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در این حوزه با واگذاری اختیارات به استانها و مناطق در پی آن هستیم تا تصدی گری از ستاد و استان ها به مناطق و مدارس منتقل شود.
وی ادامه داد: در این حوزه مهمترین مساله آن است که از بهترین نیروها باید در مدیریت مدارس و در کلاسهای درس استفاده شود و استانها نیز باید در این زمینه با برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی، به تحقق این هدف مهم کمک کنند، به دلیل آن که اگر مدیر مدرسه آشنا به مسائل آموزشی نباشد، ارتقای کیفیت صورت نمیگیرد.
شرکتهای بیمه به عقد قرار داد با آموزش و پرورش متقاعد شدند
وی بحث بیمه مناسب را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در مدت هشت ماه گذشته ذکر کرد و با بیان اینکه به دلیل انباشت بدهی بیمه در گذشته، نمیتوانستیم با شرکتهای بزرگ بیمه ای قرار داد ببندیم، عنوان کرد: با پرداخت مطالبات شرکتهای بیمهگر، موفق شدیم شرکتهای بیمهای بزرگ را مجاب به عقد قرارداد با آموزش و پرورش کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در نظر داریم تا از طریق سه شرکت بیمه ایران، بیمه معلم و بیمه دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهای استانی را برای معلمان انجام دهیم تا در پرتوی رقابت شرکت های بیمه گر بتوانند خدمات مطلوب تری به فرهنگیان ارائه دهند.
اصلاح آیین نامه هدایت تحصیلی
وی اصلاح آیین نامه هدایت تحصیلی را از دیگر برنامههای آموزش وپرورش عنوان کرد و گفت: با آسیب شناسی اجرایی هدایت تحصیلی در سال گذشته، اشکالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح، آیین نامه جدید برای اجرا به استانها ابلاغ شد و امید است استانها با همکاری مشاوران مدارس بتوانند اجرای این طرح را به خوبی مدیریت کنند.
دانش آشتیانی با اشاره به سرانه پرداختی مدارس در سالهای گذشته، اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۶، حکمی لحاظ شده که بر اساس آن، اگر تخصیص صورت گیرد، وضعیت سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مدیران کل استانی نیز باید در مدیریت هزینهها به گونه ای عمل کنند که سرانه مدارس با بیشترین افزایش، پرداخت شود.
در اجرای سند تحول باید مهارت زندگی به دانش آموزان آموزش داده شود
وی «ارتقای کیفیت» را از اهداف اصلی سند تحول بنیادین در اجرای برنامههای آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: مهمترین مسالهای که باید به آن پرداخته شود، تغییر نگرش و بینش در بحث یاددهی – یادگیری معلمان است به طوری که روشهای سنتی آموزش باید از مدارس حذف و به جای آن استفاده از فناوریهای نوین در دستور کار قرار گیرد و این امر زمانی محقق میشود که مدیر مدرسه و معلم به آن باور داشته باشند.
دانش آشتیانی با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در پنج سال گذشته ،گفت: باید در اجرای سند تحول بنیادین، مهارتهای زندگی هم به دانش آموزان آموزش داده شود و این امر زمانی اجرایی میشود که بین حجم کتاب درسی و برنامه ریزی آموزشی تقابلی وجود نداشته باشد که این موضوع باید با مدیریت استانها انجام شود.
وی با بیان اینکه همه مشکلات آموزش و پرورش به یکباره قابل حل نیست، اظهار کرد: آموزش مهارتهای زندگی باید با تمرکز در دوره ابتدایی و پیش دبستانی صورت گیرد و این مدل باید در سایر مدارس نیز اجرایی شود.
دانش آشتیانی ادامه داد: برنامه ریزی درست واصولی باید برای مدرسه باشد، به همین دلیل لازم است با آسیب شناسی مشکلات مدرسه، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف دنبال شود و در این راستا، مدیران استانی باید برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.
از ظرفیت علمی و فکری معلمان در مدارس استفاده شود
وی توجه به «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» را از دیگر رویکردهای برنامه آموزش وپرورش در سال جدید، عنوان کرد و گفت: در بحث ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، اگر چه باید به دنبال افزایش حقوق معلمان باشیم، اما در کنار آن باید از ظرفیت علمی، فکری و اجتماعی معلمان در تصمیم گیریهای درون مدرسه نیز استفاده کنیم و این موضوع میتواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان کمک شایانی کند.
دانش آشتیانی ادامه داد: برخورد اداری و کارمندی با معلمان از عواملی است که باعث شده تا به منزلت معلمان خدشه وارد شود و مدیران مدارس باید به گونهای شرایط را مدیریت کنند که کارهای آموزشی مدرسه فقط در شورای مدرسه و با حضور همه معلمان اجرایی شود و در این صورت است که می توانیم منزلت معلم را احیا کنیم.
وی به بحث توسعه فناوری اطلاعات برای تحول در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مفهوم توسعه فناوری اطلاعات این نیست که چند رایانه برای مدارس تهیه کنیم یا از سخت افزارهای رایانه ای در کلاس استفاده کنیم، بلکه توسعه فناوری اطلاعات باید با تغییر در بینش و نگرش معلمان در ذهن آنها، شکل بگیرد، به گونهای که خود معلم همواره به دنبال استفاده از این فناوری در آموزش باشد.
دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: از مدیران کل استانی انتظار داریم تا تمام برنامه ریزیهای استان را به گونهای مدیریت کنند تا اهداف کلان سند تحول بنیادین اجرایی نشود و در پایان هر سال نسبت به اجرای برنامههای خود مبتنی بر اجرای سند، ارزیابیهایی را انجام دهند.
انتهای پیام/