تعطیلی 3 کارخانه آلاینده در تهران پس از 20 سال
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، رحمتالله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نشست خبری این کمیسیون با اصحاب رسانه با بیان اینکه طی 4 سال گذشته بعضا مسائلی مطرح شد که به مذاق عدهای خوش نمیآمد و یا کمتر مورد بحث قرار میگرفت، اظهار کرد: هر آنچه را که به شخصه یا از طریق کمیسیون پیگیری کردیم در راستای وظیفه نمایندگیمان بوده است و قضاوت بر عملکرد کمیسیون سلامت را به آیندگان و اصحاب رسانه واگذار میکنم.
وی با بیان اینکه در کمیسیون سلامت سیاستهای کلی سلامت و محیط زیست ابلاغ و در سطح مدیریت کشوری مورد استفاده قرار گرفت، عنوان کرد: سلامت آب شرب تهران اولین موضوعی بود که درباره آن تذکر دادیم و به شدت توسط دستگاههای مختلف و بعضا از سوی وزرا مورد تکذیب و مقابله قرار گرفت اگر چه با توجه به مستندات در دست ما بر این موضوع اصرار ورزیدیم و در سال 95 این تاکید جدی مرتفع شد.
حافظی با بیان اینکه یک نماینده باید ریسکپذیر باشد حتی اگر به دادگاه احضار شود، تصریح کرد: از مجلس و نمایندگان انتظار داریم برای حمایت از حقوق نمایندگی موضوع مصونیت اعضای شورا را مورد بررسی قرار داده و آن را تصویب کنند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد این کمیسیون طی 4 سال گذشته گفت: توقف فعالیت کارخانههای شن و ماسه، کارخانه ایرکو و همچنین کارخانه روغننباتی قو در دوره شورای چهارم اتفاق افتاد این در حالی بود که 20 سال پیش حکم پلمپ این کارخانهها صادر شده بود.
بازدید از مناطق جنوبی تهران با حضور کارشناسان
حافظی با بیان اینکه طی 4 سال گذشته تلاش کردیم تا با حضور کارشناسان از مناطق جنوبی پایتخت بازدید کنیم، عنوان کرد: در یک سال و نیم گذشته نیز تعامل بهتری در این خصوص صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه طرح مطالبات و تذکرات در شورای شهر باید به یک فرهنگ تبدیل شود، اضافه کرد: ما در این دوران ناایمن بودن خط 7 مترو، تجهیزات ناکافی آتشنشانی و مشکلات حسابرسی را در جلسات شورا مطرح و مورد بررسی قرار دادیم.
خواسته حافظی درباره شرایط عزل شهردار تهران
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره نحوه انتخاب شهردار تهران و شرایط عزل او توضیح داد: انتخاب شهردار از طریق آراء نصف اعضاء کمیسیون به اضافه یک نفر اتفاق میافتد در صورتی که عزل آن به آرای دو سوم اعضا نیاز دارد ما انتظار داریم شرایطی فراهم شود که عزل شهردار هم از همین طریق اتفاق بیفتد تا بتوانیم شهردار، شهرداران مناطق و روسای شرکتهایی که کار خود را به درستی قرار نمیدهند مورد بازخواست قرار داده و در صورت لزوم عزل کنیم.
وضعیت سولههای بحران شهری در دست پیگیری
حافظی با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران وضعیت سولههای مدیریت بحران در پایتخت را در دست بررسی قرار داده است، عنوان کرد: برخی از این سولهها تغییر کاربری داده و به عنوان انبار در اختیار شهرداری هستند و برخی دیگر به فضاهای غیر قابل مرتبط تبدیل شدهاند این موضوع را در قالب تذکر به شهردار تهران اعلام کردیم اما تا این لحظه نتیجهای واصل نشده است و توضیحات در این زمینه غیر قابل پذیرش بود و بالطبع این موضوع باید در شورای بعدی مورد بررسی قرار گیرد.
توضیحات حافظی در مورد درگیری لفظی در جلسه قبلی شورای شهر
وی درباره درگیری لفظیاش با امانی معاون شهردار تهران در جلسه قبلی شورای شهر توضیح داد: از نظر من صحبتهای ما یک بحث فنی بود زیرا من در خصوص افتتاح خط 7 مترو احساس خطر میکردم و معتقدم این خط ناایمن است به همین دلیل درخواست دادم تا با همراهی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک از این خط بازدید کنم اما صبح شنبه هفته گذشته بود که متوجه شدم این بازدید بدون اینکه به من اعلام شود صورت گرفته است.
وی ادامه داد: آنها مدعی بودند اجازه به صورت مصوبه داخلی در آخر وقت ساعت اداری روز چهارشنبه اعلام شده و مکاتبات در این باره به دست من نرسیده است پس دو عضو دیگر شورای شهر از این خط بازدید کردند و مدعی شدند که خط 7 از لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد اما روشی که من بر مبنای آن صحبت کردم در واقع در اختیار مدیران ردههای بالای شهری قرار دارد و همانطور که دیدید حتی معاونان شهردار هم از آن هیچ اطلاعی نداشتند.
به گفته حافظی باید 80 درصد از زیرساخت فیزیکی تونلهای میانی از جمله هواکشها در این خط تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار میگرفت این در حالی است که 14 درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته و راه فرار و اضطرار و هواساز در ایستگاههای میانی وجود ندارد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: میانگین فاصله بین هر ایستگاه یک کیلومتر است یعنی اگر خطی دچار مشکل شود مسافران میتوانند با 500 متر پیادهروی به ایستگاه بعدی برسند این در حالی است که در بخشی از خط 7 بین دو ایستگاه 7 کیلومتر فاصله است و اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا سلامت شهروندان را به خطر میاندازد. اگر آقای شهردار میتوانند به خطر نیفتادن سلامت شهروندان را تضمین کنند پس از این خط استفاده کنند اما اگر ضمانتی وجود ندارد این خط نباید مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد که من در آن روز تنها یک سوال پرسیدم که به پرخاشگری کشیده شد در صورتی که این گونه رفتارها جای تاسف دارد.
لغو طرح صیانت از باغات شهر تهران به کجا رسید؟
حافظی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنیبر اینکه چه تعداد از لوایح در کمیسیون شما به تصویب رسید و آخرین وضعیت لایحه صیانت از باغات شهر تهران توضیح داد: برخی از مصوبات نیز ابتر ماندند تعدادی از پیشنهادات ما در دستور کار قرار گرفت که برخی رد شدند، برخی تصویب و برای برخی شرایط تحقق وجود نداشت مثلا پیشنهادی را در خصوص انتصابات در مجموعه شهرداری در سطح معاونین، روسای سازمانها و شرکتها مطرح کردیم اینکه باید این افراد چه ویژگیهایی داشته باشند نباید شهرداری را برای یک منطقه انتخاب کنیم که اگر رانندهاش را از او بگیریم راه خانه خود را پیدا نمیکند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه صیانت از باغات شهر تهران عنوان کرد: این لایحه 3 بار به صحن آمد و هر بار به بهانهای از دستور کار خارج شد زیرا اعضای شورای شهر معتقد بودند این بهترین مصوبهای بوده که در دوره سوم به تصویب رسیده است و در نهایت تدوین شناسنامه برای باغات در دستور کار قرار گرفت و ابلاغ شد و آن بخشی که مرتبط به شورای عالی شهرسازی و معماری بود همچنان ملغی مانده است.
علت تغییر شیوه عملکرد حافظی
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا شیوه عملکرد شما پس از یک سال در شورای شهر تغییر کرد، گفت: بعد از یکسال احساس کردم مشکلات جدی گرفته نمیشود و تلاشی برای حل آنها وجود ندارد یا باید با آنها مقابله میکردم یا باید آنها را نادیده میگرفتم شاید هم در نهایت باید تصمیم میگرفتم از شورای چهارم استعفا دهم که این بیاحترامی به رأی مردم بود پس تصمیم گرفتم از ظرفیتهای موجود استفاده کنم و از فضای مجازی به عنوان مکانی برای انتقال اطلاعات استفاده کردم میگویند حافظی به مسائل نگاه سیاسی دارد من این موضوع را قبول دارم بارها ثابت شده که من به هیچ گروه سیاسی دلبستگی ندارم مرا به پایداریچیها منتسب کردند و از آنها خواستند که جلوی مرا بگیرند اما آنها گفتند که حافظی به ما وابسته نیست. حتی گفتند حافظی وابسته به گروه رقیب است و در انتخابات تلاش میکند تا شهردار تهران را بد جلوه دهد که بعدا مشخص شد من حتی به جناح رقیب هم وابستگی نداشتم جالب است که بدانید من از قبل هم با آقای شهردار هیچ چالشی نداشتم زیرا تا قبل از ورود به شورای چهارم اصلا ایشان را ندیده بودم.
دلایل رئیس کمیسیون سلامت برای شرکت نکردن در انتخابات شورای پنجم
وی در پاسخ به سوالی که از او پرسیده شد صراحتا دلایل شرکت نکردن خود در انتخابات شورای پنجم را اعلام کند، گفت: موضوعات زیادی در کنار هم قرار داشت که مهمترین آن مشکلات اعضای خانوادهام و کسالتی بود که بر آنها وارد شده بود اما شرکت نکردنم در انتخابات شورای پنجم را میتوانیم به عنوان یک فریاد هم محسوب کنیم چون عزم جدی برای اصلاح سیستم و شفافسازی وجود ندارد که اگر وجود داشت این همه ریخت و پاش صورت نمیگرفت.
انتهای پیام/