دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشریح روند فعالیت‌های سازمان سما در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد از زبان زرهانی/ آموزش یک حرفه به هر دانش‌آموز

رئیس سازمان سما اعلام کرد راهبرد جدید این سازمان، آموزش یک حرفه و مهارت به هر دانش‌آموز است، به نحوی که هر دانشجو افزون بر آموزش‌های رسمی، یک شغل و مهارت هم یاد بگیرد و با دست پر و به منزله یک تکنسین کاربلد وارد بازار کار شود، البته که تربیت تکنسین ماهر در حوزه علوم پزشکی نیاز مبرم جامعه امروز است.
کد خبر : 192229

احمد زرهانی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره ماموریت جدید مراکز و آموزشکده‌های سما مبنی بر کاربنیان‌شدن، مسئله‌ای که در جلسات هیات رئیسه دانشگاه اخیرا از سوی دکتر نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بر آن تاکید‌ شده بود، گفت: «نگاه دکتر ولایتی و دکتر نوریان به آموزش‌ها و حرفه‌ها و کارآفرینی از سوی مدارس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما، عمیق و دقیق و کارشناسانه است. دکتر نوریان در جلسه 31 خرداد هیات‌رئیسه از گسترش فعالیت‌های کاربنیان در مدارس و آموزشکده‌ها استقبال کردند و راهبرد آموزش یک حرفه و مهارت در سال تحصیلی جدید به هر دانش‌آموز را مورد تاکید قرار دادند.»


او افزود: «سازمان سما در ادامه همین ماموریت از شوراهای نظارت و هماهنگی در سما از استان‌ها درخواست کرده است تا این موضوع را در دستور کار جلسه تابستانی خود قرار دهند و طرح‌ها و برنامه‌های خود را به سازمان ارسال کنند. در شهریور 96 در اردوگاه تربیتی چالوس این راهکارها بررسی و رسما زنگ مهارت و حرفه‌آموزی در همه مدارس و آموزشکده‌های سما نواخته شد. در سال‌تحصیلی جدید از عملکرد و ابتکارات همه معلمان و مدیران مدارس سما در حوزه حرفه‌آموزی ارزشیابی و در نهایت جشنواره ملی مهارت‌آموزی در سما برگزار می‌شود.»


مشارکت دانشجویان برای توسعه فعالیت‌های کاربنیان


رئیس سازمان سما ادامه داد: «راهبرد سما همان‌طور که سرپرست دانشگاه مقرر کرده‌اند، آموزش یک حرفه و مهارت به هر دانش‌آموز است. در بخش آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با گسترش فعالیت‌های کاربنیان و مشارکت دادن دانشجویان و استادکاران در تولید و عرضه خدمات فنی و اقتصادی از سازوکار همراهی و تعامل با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم استفاده می‌شود. به نحوی که هر دانشجو افزون بر آموزش‌های رسمی، یک شغل و مهارت هم یاد می‌گیرد و با دست پر و به منزله یک تکنسین کاربلد وارد بازار کار می‌شود. برای تحقق این برنامه کارگروه مشترکی برای اصلاح و نوسازی توافقنامه فی‌مابین هر دو سازمان مشغول به کار هستند و در آینده انشاء‌الله این میدان تعامل وسعت بیشتری پیدا می‌کند.»


زرهانی در پاسخ به اینکه چه رشته‌های در اولویت کاری قرار خواهند گرفت، گفت: «اولویت با رشته‌هایی است که بازار کار معتبر دارند. البته در سازمان سما برابر با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی ده‌ها رشته محل در آموزشکده‌ها رایج است ولی دانشجویان با شم بازاریابی و اقتصادی خود به تعدادی از رشته‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهند. با این وصف سازمان سما تلاش می‌کند تا بر اساس آموزه‌های اقتصاد مقاومتی اولا محتوای رشته‌های درسی را روزآمد کند و ثانیا بر گستره رشته‌ها متناسب با نیاز جامعه بیفزاید و ثالثا به دانش‌آموزان و دانشجویان در کنار مهارت‌های زندگی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را تعلیم دهد.»


کارگروه اصلاح سرفصل‌های درسی آموزشکده‌های سما تشکیل می‌شود


او در ادامه گفت: «یکی از مشکلات دوره‌های کاردانی در کشور کهنگی و فرسودگی برنامه درسی و سرفصل‌هاست که نیاز به تجدید حیات و نوسازی دارند. خوشبختانه در همان جلسه دکتر نوریان تاکید کردند که زیرنظر معاون آموزشی کارگروه ویژه‌ای برای اصلاح سرفصل‌های درسی آموزشکده‌های سما ایجاد شود که با تحقق این رهنمود کارآمدی و اثرگذاری برنامه آموزشی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای بهبود می‌یابد. در سازمان فنی و حرفه‌ای هم این آمادگی وجود دارد تا متناسب با رشته‌های رایج در آموزشکده‌های با فناوری نو، آموزش‌های مکمل به دانشجویان داده شود که افق حرفه‌‌آموزی و کارآموزی را روشن‌تر می‌سازد.»


رئیس سازمان سما در پاسخ به اینکه در مناطق کمتر توسعه یافته و شهرهای کوچک چه اهدافی را دنبال خواهید کرد، گفت: «سیاست دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد مدرسه سما در همه مناطق و در جوار همه واحدهاست. این سیاست با استقبال مواجه شده است و هم‌اکنون تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال راه‌اندازی مدرسه هستند. در جلسه 31 خرداد، دکتر نوریان تاکید کردند که اعضای هیات علمی واحدها به مدارس سما در تدریس کمک کنند. با این تدبیر هم وقت موظف استادان با تجربه دانشگاه پر می‌شود و هم سما از یک پشتوانه علمی معتبر برخوردار می‌شود و مردم از مدارس تحت اشراف علمی دانشگاه استقبال بهتری می‌کنند.»


زرهانی گفت: «امروز دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور هم نیروی انسانی عالم و معلم دارد و هم از فضاهای مازاد آموزشی و ورزشی و فرهنگی و هنری کافی برخوردار است و هم انگیزه کار فرهنگی و تربیتی و مدرسه‌داری دارد. این سه عنصر نویدبخش آینده‌ای روشن در توسعه مدارس سما و نشر اندیشه انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی و تقویت هویت اسلامی و ایرانی نسل نو و مهارت‌آموزی از این رهگذر است.»


او افزود: «در امتداد همین سیاست، دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده است تا آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما در مناطق محروم شعبه ایجاد کنند و در جاهایی که آموزش عالی راه نیافته است، آموزشکده‌های سما در خدمت رشد جوانان قرار گیرند. تاکنون، ‌مشارکت مردم و مدیران محلی تعدادی از این شعب ایجاد شده است که با استقبال دانشجویان مواجه شده‌اند. این تدبیر همچنان استمرار می‌یابد.»


به تکنسین ماهر در حوزه علم پزشکی نیاز مبرم داریم


او در پاسخ به این پرسش که آیا به رشته‌های بومی منطقه‌ای نیز توجه خواهید کرد و در این راستا چه هدفی دارید و چه اولویت‌هایی را تعریف کرده‌اید، گفت: «توصیه سازمان سما به همکاران در سراسر کشور این است که رشته‌ها را متناسب با طرح آمایش سرزمینی ایجاد کنند یعنی به شرایط اقلیم و نیازهای آن در آموزش مهارت‌ها توجه کنند. البته تصویب رشته‌ها از عملکرد کار سازمان سما خارج است ولی ما پیشنهادات خود را برای حوزه‌های تصمیم‌ساز می‌فرستیم. برای مثال امروزه جامعه نیاز مبرم به تکنسین‌های ماهر در حوزه علوم‌پزشکی دارد. از طرفی دانشگاه آزاد اسلامی دارای بیمارستان و مراکز آموزش پزشکی معتبری است و به خوبی می‌تواند با تلفیق امکانات پزشکی و توانمندی‌های سما به تربیت تکنسین‌های ماهر در حوزه علوم‌پزشکی بپردازد و به نیاز واقعی جامعه جواب بدهد.»


زرهانی افزود: «در این زمینه تعامل اولیه‌ای بین سازمان سما و معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی روی داده است که در حد مقدمه است و اخیرا دکتر نوریان دستور دادند که این کار به فرجام برسد. از رهنمودهای دکتر ولایتی و دکتر نوریان استنباط می‌شود که مهارت‌آموزی در سما عمیق و طولانی‌مدت و همه‌جانبه است. دیری نمی‌گذرد که همه دوره‌های کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی بالاخص در واحدهای جامع و بزرگ در سما متمرکز می‌شود تا این سازمان با اساسنامه جدید و اصلاح شده به سوی گسترش مهارت‌آموزی در سطح ملی حرکت کنند. ما هم‌اکنون در حال بازنگری اساسنامه سازمان سما به عنوان سند بالادستی در مهارت‌آموزی و ترسیم ماموریت‌های نوین مدارس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای هستیم.»


رئیس سازمان سما گفت: «همه ارکان سازمان سما در حال بازسازی برنامه‌ها و سازوکارهای خود متناسب با افق جدید هستند. طبعا تمرکز بر رشته‌های موردنیاز مناطق در دستور کار ما قرار دارد. تفویض اختیار به شوراهای نظارت و هماهنگی سما در استان‌ها و تمرکززدایی و افزایش اختیارات و تکالیف مدارس و آموزشکده‌های سما مستلزم بازنگری در اساسنامه سازمان سماست که باید با دیدگاه‌ها و ماموریت‌های نوین دانشگاه انطباق پیدا کند. به موجب همین اساسنامه، باید به سما ماموریت داده شود تا طرح آمایش سرزمینی را در ایجاد رشته‌ها و آموزش‌های فنی و مهارتی و حرفه‌ای مدنظر قرار دهد و دست مدارس و آموزشکده‌ها را برای آموزش‌های مکمل باز کند.»


زرهانی در پایان گفت:‌ «هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، هیات‌رئیسه دانشگاه و شورای سازمان عهده‌دار ریل‌گذاری برای قطار سما به سوی افق‌های تازه در کارآموزی و کارورزی و کارآفرینی و مهارت‌آموزی به شمار می‌آیند. سما مهیای تحول و تکامل بر وفق رهنمودهای مقام معظم رهبری در هفته معلم در میدان مهارت‌آموزی است.»


گفت‌وگو از: پروین طالبیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب