دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1394 - 12:42
رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت:

تمام داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به «آسم» در داخل کشور تولید می‌شود

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به «آسم» در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: تمام این داروها تحت پوشش بیمه هستند بنابراین این بیماران به هیچ عنوان به داروهای خارجی نیاز ندارند.
کد خبر : 19182

دکتر مهدی نجمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه عوامل خطر ایجاد کننده آسم در تمام دنیا افزایش پیدا کرده است، گفت: از عوامل خطر ایجاد کننده آسم می‌توان به آلودگی هوا، آلودگی محیطی، آلاینده‌های داخل منزل، نگهداری حیوانات خانگی و ... اشاره کرد که گسترش این عوامل موجب بروز و تشدید علائم آسم در تمام کشورهای جهان از جمله ایران شده است.


وی افزود: سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس جزو شایع‌ترین علائم آسم هستند که امروزه نتایج برخی مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع این علائم در سطح جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان افزایش پیدا کرده است.


رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: شیوع علائم آسم در بین کودکان و نوجوانان ایرانی حدود 13 درصد گزارش شده است که البته این آمار در سطح کلانشهرها بیشتر است به گونه‌ای که در تهران حدود 35 درصد هم گزارش شده است. این افراد باید به مراکز درمان مراجعه کنند و با انجام تست‌های لازم مشخص شود که آیا قطعا به بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر.


وی با بیان اینکه شیوع علائم آسم نشان می‌دهد که میزان بروز بیماری نیز رو به افزایش است، عنوان کرد: طی 10 سال گذشته شیوع علائم آسم در بین کودکان و نوجوانان حدود 10 درصد گزارش شده بود اما امروزه این آمار به 13 رسیده است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خود بیماری «آسم» نیز رو به افزایش است.


نجمی در ادامه با تاکید بر اینکه پزشکان می‌توانند برای کنترل و درمان آسم از داروهای تولید داخل استفاده کنند، افزود: نمونه تمام داروهای مورد نیاز این بیماران در داخل کشور تولید می‌شود و تحت پوشش بیمه هستند بنابراین این بیماران به هیچ عنوان به داروهای خارجی نیاز ندارند.


رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه ما شاهد هستیم که برخی پزشکان هم‌چنان داروهای خارجی را برای بیماران تجویز می‌کنند که این مساله بیماران را متحمل هزینه بسیاری برای تهیه دارو می‌کند و از طرفی نیز برخی بیماران برای دریافت نمونه‌های خارجی اصرار می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب