دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1396 - 11:56

اهواز گرم‌تر نمی‌شود/ رکورد گرم‌ترین هوای اهواز؛ 29 تیر سال 1346

براساس اعلام واشینگتن پست روز گذشته اهواز با دمای 53درجه سانتیگراد به عنوان گرم‌ترین منطقه جهان شناخته شده است البته به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی این دمای هوای اهواز سال‌هاست به عنوان بیشترین درجه حرارت در این منطقه ثبت شده و انتظار نمی‌رود که افزایش یابد اما در روزهای اخیر براثر شدت گرما 13نفر در گتوند به بیمارستان منتقل و یک کودک 2ساله نیز در قشم جان خود را از دست داد.
کد خبر : 191056

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، واشینگتن پست روز گذشته پنجشنبه هشتم تیر ماه براساس توییت اتین کاپیکان، کارشناس هواشناسی آژانس فرانسوی «متو فرانس» شهر اهواز را به عنوان یکی از گرم‌ترین شهرهای جهان اعلام کرد و نوشت: « دمای پنج شنبه ظهر اهواز به ۵۳.۷ سانتیگراد (۱۲۸.۷ فارینهایت) رسیده است.»


براساس این گزارش یکی از گرم‌ترین روزهای ثبت شده در ایران هوای روز پنجشنبه در اهواز است که در ماه ژوئن در قاره آسیا ثبت شده است. به طوری که براساس سایت هواشناسی جهانی دمای هوای اهواز روز پنجشنبه بین ساعت ۴:۳۰ تا ۵ بعدازظهر روز پنجشنبه به ۱۲۹.۲ فارینهایت رسیده است بنابراین درصورتی که دمای هوای اهواز به این درجه رسیده باشد به عنوان بالاترین حرارت در جهان شناخته شده است.


هوای اهواز گرم‌تر از این نمی‌شود


در همین زمینه احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به خبرنگار آنا گفت: هنوز آمار جهانی را با دمای اهوای دیروز مقایسه نکرد‌ه‌ام اما روز گذشته اهواز یکی از گرم‌ترین روزهای خود را سپری کرد، بنابراین می‌توان گفت دیروز اهواز یکی از گرم‌ترین شهرهای دنیا بوده است.


وی با بیان اینکه در طول چند سال اخیر دمای هوای اهواز بیش از 53 درجه گزارش نشده است، افزود: دمای هوای دیروز اهواز در حد رکورد سال‌های گذشته بوده و تغییر چندانی صورت نگرفته است البته تعداد روزهای گرم به نسبت گذشته در مناطق مختلف کشور رو به افزایش است.


وظیفه ادامه داد: پیش از این مرکز ملی خشکسالی در برآوردهای خود اعلام کرده بود که دمای کشور به طور کلی حدود یک و نیم درجه بیشتر از حد طبیعی و عادی است و حتی براساس گرمایش جهانی نیز اعلام شده که دمای زمین نسبت به گذشته 1 درجه گرم‌تر شده است که این موضوع نشان می‌دهد گرمایش جهانی بر مناطقی از ایران نیز اثر گذار بوده است.


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به عوامل بروز این گرمایش در مناطقی از ایران اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل گرم شدن دمای زمین است و البته بخشی از عوامل نیز به اثرات محلی و داخلی کشور بازمی‌گردد به طوری که خشک شدن تالاب‌ها، کم آب شدن رودخانه‌ها، کم حجم شدن و خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و آبگیرهای استان خوزستان نیز در آب و هوای یک شهر و منطقه اثرگذار است.


وی در مورد وضعیت هوای اهواز در روزهای آینده اظهار کرد: نیمه دوم تیر ماه تا نیمه اول مرداد اوج گرمای تابستان است بنابراین این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد و نباید انتظار نداشته باشیم که گرمای هوای اهواز تغییر چندانی داشته باشد اما انتظار هم نداریم که دمای هوای اهواز از 53 درجه بیشتر افزایش یابد زیرا در سال های اخیر بیش از این رکورد نشده است.


به گزارش سازمان هواشناسی در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه شاهد استقرار کانون گرما هستیم و دمای هوا در این استان‌ها بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است، برهمین اساس به نظر می‌رسد باید گرمایش زمین را جدی گرفت زیرا شدت گرما به حدی است که به گفته دکتر یوسف بهداروندی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند در چهار روز اخیر 13 نفر در بخش‌های مرکزی و عقیلی این شهرستان به دلیل افزایش دما و گرمای شدید به بیمارستان منتقل شدند و روز گذشته نیز پسر بچه‌ای ۲ و نیم ساله در قشم به دلیل گرمای شدید هوا جان خود را از دست داد.


همچنین براساس گزارش هواشناسی خوزستان چهارشنبه دمای هوای باوی، کارون، حمیدیه، شوشتر، آغاجاری، امیدیه، آبادان، هندیجان، خرمشهر، شوش و دزفول به بالای 52 درجه رسید.


ثبت بالاترین دمای هوای اهواز در سال 1346


محمد اصغری، کارشناس هواشناسی نیز در مورد این وضعیت دمای اهواز به خبرنگار آنا گفت: اعلام این وضعیت براساس اعلام ایستگاه‌های هواشناسی در شهرهای مهم دنیا صورت گرفته که روز گذشته دمای هوای اهواز بیشترین دمای ثبت شده در دنیا است البته ممکن است در روزهای دیگر نیز شهرهای دیگری از مناطق مختلف این رکورد را به خود اختصاص دهند.


وی یادآور شد: در یک ماه اخیر کویت و شهر العزیزه لیبی به عنوان گرم‌ترین منطقه در دنیا شناخته شدند اما باید بدانیم که این دما در یک منطقه ثابت نیست و در هر دوره یکی از مناطق رکورددار گرم‌ترین منطقه دنیا می‌شوند.


این کارشناس هواشناسی یادآور شد: بالاترین دمای هوای اهواز در 29 تیرماه 1346 با دمای 54 درجه سانتیگراد به ثبت رسیده است اما این که هنوز وارد گرم‌ترین زمان سال نشده‌ایم و شاهد این درجه دما در اهواز هستیم بی سابقه و دور از انتظار بود.


به گزارش آنا، با توجه به روند تغییرات اقلیمی که در جهان در حال وقوع است مناطقی از ایران به ویژه خوزستان نیز از این گرمای شدید تاثیر پذیرفته و حتی با پدیده گرد و غبار و سایر عوامل زیست محیطی روبه‌رو است بر همین اساس به نظر می‌رسد توجه به آبگیری تالاب‌ها و خشکی دریاچه‌ها باید در راس اقدامات دولت قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب