دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1396 - 13:16
مستوره برادران نصیری*

روباه‌هایی که با تهران دویده‌اند

کد خبر : 189646

پانزدهم مرداد سال گذشته، همین که داور سوت پایان بازی استقلال تهران و صنعت نفت را به صدا درآورد، سوژه عکاسان حاضر در استادیوم آزادی، از مصاحبه‌های معمول پایان بازی و عکاسی از چهره‌ها به موجود زیبایی رسید. روباهی که ناگهان وارد زمین بازی شد و هنوز از منطقه هجده قدم نگذشته بود که فهمید راه را اشتباه آمده و به‌سرعت به‌سمت تونل جنوبی ورزشگاه فرار کرد. خبر حضور یک قلاده روباه در ورزشگاه آزادی، خیلی زود از حاشیه بازی خارج شد و جایش را به خبرهای دیگر داد، اما این پایان حضور روباه‌ها در مناطق غربی تهران نبود.


حالا که بیش از 10 ماه از آن روز می‌گذرد، حضور روباه‌ها در تهران، جدی‌تر شده، یا دست‌کم تعداد شهروندانی که یک آن روباهی را دیده‌ و به مشاهده خود شک کرده‌ و بعد مطمئن شده‌اند، افزایش یافته است. برخی از محلات منطقه 22 تهران، شهرک اکباتان، پارک پردیسان، مهرآباد، دارآباد و پارک لاله مناطقی هستند که روباه در آن دیده شده و در فضای مجازی نیز عکس‌ها و تصاویری از مشاهدات عینی شهروندان از روباه‌ها به اشتراک گذاشته شده است.


البته این موضوع از سوی منابع رسمی نیز تایید شده، تا جایی که رییس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفته است: شکایت‌های شهروندان حاکی از مشاهده روباه در مناطق مسکونی، برخی پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و واحدهای خدماتی بزرگ مانند دانشگاه‌ها و فرودگاه‌ها است.


به گفته این مقام، مسئول شهر تهران در گذشته ییلاق خوش آب و هوای متصل به ارتفاعات البرز مرکزی و محیط طبیعی استان مازندران بود. به همین دلیل تبدیل به زیستگاهی برای گونه‌های جانوری از جمله روباه شد. داخل برخی ورزشگاه‌ها مانند ورزشگاه آزادی که کنار جنگل است، مسیر عبور حیات وحش وجود دارد. برخی سفارتخانه‌ها نیز محیط طبیعی بسیار بزرگی دارند که محل مناسبی را برای حیات وحش فراهم کرده است. در مناطق شمالی تهران که محیط طبیعی خود را تا حدودی حفظ کرده‌اند مرز مشخصی بین مناطق مسکونی و محیط طبیعی وجود ندارد. به همین دلیل گونه‌های جانوری مانند روباه به دنبال غذا از ارتفاعات پایین می‌آیند و به مناطق مسکونی می‌رسند.


فارغ از اینکه کارشناسان محیط زیست تاکید دارند روباه جانور بی‌خطری است و هیچ‌گاه دیده نشده که روباه‌ها به انسان‌ها حمله کرده و به‌ آنها صدمه بزنند، باید حضور روباه‌ها در تهران را غنمیت بشماریم. در سال‌های اخیر بارها اعلام شده که به‌خاطر آلودگی‌های زیست محیطی و خصوصا آلودگی هوا بسیاری از گونه‌های جانوری تهران را ترک کرده‌اند.


گزارش‌های رسمی حاکی بود که جمعیت قمری‌ها، توکاها، بلبل‌ها و حتی کلاغ‌ها و زاغ‌ها که اتفاقا مقاومت بالایی در برابر آلودگی دارند، رو به کاهش رفته است.


با این تفاسیر همین که هنوز روباه‌ها به تهران پشت نکرده‌اند، باید به فال نیک گرفته شود، شاید روزی روباه‌ها آن‌قدر با تهرانی‌ها رفیق شوند که در پارک‌ها کنار گربه‌ها از دست ما غذا بگیرند. شاید آن روز همین روباه‌ها جذابیت گردشگری تهران را بالا ببرند، شاید "هوا" آن‌قدر به سمت خوب شدن پیش برود که همه گونه‌های رفته باز به تهران برگردند.


*دبیر گروه اجتماعی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب