دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1396 - 08:25
مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش:

رشته‌های کاردانش متناسب با بازار کار طراحی می‌شود

مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در طراحی و ظرفیت‌سازی رشته‌های کاردانش نیاز بازار کار مورد توجه قرار می‌گیرد تا دانش آموزان بتوانند پس از دیپلم به اشتغال و درآمد زایی بپردازند.
کد خبر : 189490

سید مصطفی آذرکیش، مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: ظرفیت‌های رشته‌های کاردانش برحسب نیاز بازار کار تغییر می‌کند، البته در این راستا وزارت آموزش و پرورش به ظرفیت سایر دستگاه‌ها، مراکز خصوصی و موسسات تولیدی و خدماتی نیازمند است.


وی افزود: در حال حاضر 38 درصد دانش آموزان وارد رشته‌های کاردانش می‌شوند که بر اساس برنامه ششم توسعه این آمار باید تا سال 1401 به 50 درصد افزایش یابد که دسترسی به این هدف جز با ایجاد رشته‌های متنوع و متناسب با بازار کار امکانپذیر نیست که البته تحقق این امر نیاز به افزایش توانایی وزارت آموزش و پرورش برای تامین امکانات و نیروهای انسانی مورد نیاز دارد.


آذرکیش با بیان اینکه رشته‌های کاردانش دارای دسته بندی خاصی مانند رشته‌های پرطرفدار و کم‌طرفدار نیست، یادآور شد: رشته‌های تحصیلی در شاخه کاردانش بسیار متنوع است که دانش آموزان در هر استان با توجه به بازار کار همان منطقه انتخاب رشته می‌کنند، برای مثال ممکن است در تهران رشته‌هایی مانند حسابداری، تعمیر و نگه‌داری آسانسور، طراحی و ساخت طلا، کامپیوتر و معماری جزو رشته‌های پرطرفدار محسوب شود اما در استان‌های جنوبی مانند هرمزگان رشته شیلات و ... مورد استقبال دانش آموزان قرار بگیرد.


وی یادآور شد: به دانش آموزانی که قصد دارند وارد شاخه کاردانش شوند، توصیه می‌شود قبل از انتخاب رشته نیاز بازار کار منطقه خود را به خود شناسایی و سپس انتخاب رشته انجام کنند، زیرا دانش آموزان مهارت‌هایی را می‌آموزند که می‌توانند پس از دیپلم وارد بازار کار شوند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته