دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1396 - 11:12

حمایت تمام قد اردوغان از قطر/ احتمال حمله نظامی عربستان

در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران دیپلماتیک میان قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس، رئیس‌جمهوری آمریکا با پادشاه عربستان تلفنی گفت‌وگو کرد.
کد خبر : 185369

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه بی‌بی‌سی عربی، مقام‌های ارشد کاخ سفید گفتند دونالد ترامپ در تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز بر لزوم حفظ وحدت منطقه و نقش شورای همکاری خلیج فارس در عرصه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.


این تماس تلفنی در بحبوحه تنش و چنددستگی میان هم‌پیمانان آمریکا در منطقه و بعد از آن انجام شده است که عربستان و چند کشور عربی دیگر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و دوحه را با اتهام اینکه از گروه‌های افراط‌گرا حمایت و در راستای بی‌ثبات کردن منطقه تلاش می‌کند، تحریم کردند.


رویترز به‌نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد پیام ترامپ به سلمان این بود که «ما در منطقه نیاز به وحدت برای جنگ با تفکر افراطی و قطع تامین مالی تروریسم داریم و این موضوع که خلیج (فارس) وحدت خود را حفظ کند، بسیار مهم است.»


دیپلماسی صلح در منطقه


خبرگزاری رسمی کویت گزارش کرد شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت به‌دنبال تنش به‌وجود آمده در منطقه عصر روز گذشته (سه‌شنبه) وارد جده عربستان شد.


درباره اینکه در دیدار جابر الصباح و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان چه گذشت و نتیجه مذاکراتشان چه بود، تاکنون هیچ بیانیه رسمی‌ای منتشر نشده است.


این سفر در زمانی انجام شد که قطر از میانجی‌گری کشورهای منطقه برای حل تنش موجود استقبال کرده است. محمد بن عبدالرحمان، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با وب‌سایت شبکه الجزیره گفت قطر در تلاش برای انجام گفت‌‌وگوهای گسترده و صریح با دیگر طرف‌های منطقه است.


همچنین تمیم بن حمد، امیر قطر مصاحبه تلویزیونی خود را که قرار بود روز گذشته (سه‌شنبه) درباره قطع روابط دیپلماتیک انجام شود، به تاخیر انداخت تا کویت فرصتی برای میانجی‌گری داشته باشد.


خبرگزاری روسیاالیوم گزارش کرد:‌ «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی‌ با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره همکاری میان دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری صحبت کرد.


دو طرف به بررسی موضوعات بین‌المللی پرداختند و پوتین بر موضع دائم روسیه درباره حل بحران‌ها با روش‌های سیاسی و از مسیر مذاکره تاکید کرد.


موضع ترکیه


طبق گزارش وب‌سایت شبکه العالم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت:‌ «تمایل دارم تا روابط ترکیه را با قطر که هدف تحریم‌های عربستان و متحدانش قرار گرفته است، تقویت کنم.»


وی افزود: «ما کشورهایی که در شرایط سخت در کنار ما بوده‌اند، فراموش نخواهیم کرد.»


تهدید عربستان به احتمال اقدام نظامی


در همین حال فارس گزارش کرد: «عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان با بیان اینکه فکر می‌کند فشارهای اخیر قطر را به تغییر رفتار وامی‌دارد، گفت امیدوار است نیازی به استفاده از گزینه نظامی نباشد.»


جبیر روز گذشته (سه‌شنبه) در یک نشست خبری در پاریس تصریح کرد: «قطر باید از حمایت از حماس و اخوان‌المسلمین دست بردارد. قطر باید از این سیاست‌ها دست بردارد، تا بتواند به ثبات در خاورمیانه کمک کند.»


وزیر امور خارجه عربستان افزود: «معتقدیم که منطق و عقلانیت قطری‌ها را به برداشتن گام‌های درست متقاعد می‌کند.»


جبیر در پایان در پاسخ به این سوال که آیا اگر قطر تغییر رفتار ندهد، ممکن است اقدامات نظامی علیه این کشور در دستور کار قرار گیرد، گفت: «امیدوارم این اتفاق نیافتد.»


موریتانی هم قطع رابطه کرد


وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی گزارش کرد وزارت امور خارجه موریتانی شب گذشته (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با قطر خبر داد.


در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی موریتانی در همه مناسبت خود به دفاع از منافع و آرمان‌های کشورهای عربی پایبند و سیاست ثابت موریتانی احترام به حق حاکمیت کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی آن‌ها است.»


این بیانیه مدعی است: «متاسفانه به نظر می‌رسد دولت قطر در راستای سست کردن این اصول که بر مبنای آن کارگروه مشترک کشورهای عربی به وجود آمده است، گام برمی‌دارد و سیاست‌های دوحه در منطقه با حمایت از گروه‌های تروریستی و نشر افکار افراطی ارتباط دارد که نگرانی تعدادی از کشورهای عربی را برانگیخته است.»


موریتانی تاکید کرد: «با توجه به اصرار دولت قطر بر ادامه این سیاست‌ها دولت موریتانی تصمیم به قطه روابط دیپلماتیک خود با قطر گرفته است.»


با این اقدام، موریتانی نیز به جمع عربستان، امارات، مصر، بحرین، دولت (درتبعید) یمن و حکومت موقت لیبی پیوست که روابط خود را با قطر به‌طور کامل قطع کرده‌اند. در این میان اردن سطح روابط خود را با قطر کاهش داده و مراکش نیز اعلام کرده است همه پروازهای خود را از و به دوحه لغو می‌کند.


طبق گزارش وب‌سایت شبکه العالم، محمد مومنی، وزیر اطلاع رسانی دولت اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعد از بررسی علل بحران در روابط میان مصر و عربستان و امارات و بحرین با قطر، دولت تصمیم گرفت که سطح نمایندگی دیپلماتیک با قطر را کاهش دهد و مجوز فعالیت شبکه الجزیره قطر را در اردن لغو کند.»


وی افزود: «دولت اردن امیدوار است که این مرحله تاسف بار زود طی شود و این بحران با تضمین همکاری همه کشورهای عربی برای رسیدن به آینده‌ای بهتر برای ملت‌هایشان حل و فصل شود.»


10 شرط عربستان براى قطر
پایگاه خبری العالم گزارش کرد: «فیصل عیدروس، خبرنگار ارشد الجزیره شروط 10 گانه سعودی‌ها را براى قطر که باید در مدت 24 ساعت اجرا شوند، منتشر کرد.»


این شروط عبارتند از:


قطع فورى روابط دیپلماتیک با ایران


اخراج همه اعضاى حماس از قطر


بلوکه کردن حساب همه اعضاى حماس و توقف ارتباط با آن‌ها


اخراج همه اعضاى اخوان‌المسلمین از قطر


اخراج عناصر ضد شوراى همکارى از قطر


توقف حمایت از «گروه هاى تروریستى»


توقف دخالت در امور داخلى مصر


توقف پخش شبکه الجزیره


عذرخواهى رسمى از اعضاى شوراى همکارى به دلیل «توهین‌هاى الجزیره»


تعهد قطر به پایبندى به سیاست‌هاى شوراى همکارى و خوددارى از اقدامى خلاف این سیاست‌ها


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته