روش جدید تست رانندگی خودروهای بدون راننده
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از دانشگاه میشیگان، آزمودن تواناییها و نحوه واکنش یک خودروی بدون راننده در شرایط مختلفی که در جاده پیش میآیند کار دشواری است و اگر قرار باشد بدون به خطر انداختن تردد خیابانها این کار انجام شود، دشواری بیشتری هم دارد.
از آنجا که رفت و آمد این خودروها در معدود نقاطی از جهان و تحت شرایط ویژه اجازه داده شده است، پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا به فکر طراحی راهی برای آزمون مؤثر و خارج از خیابان خودروهای خودران افتادند و روشی تازه را ارائه کردند. در این شیوه، به جای اینکه کلیه تواناییهای خودرو همزمان مورد آزمایش قرار گیرد، هر بار فقط یکی از تواناییهای ربات راننده بررسی میشود. به عنوان مثال میتوان واکنش ربات راننده به عابران پیاده یا آنچه را در یک تقاطع بدون چراغ رخ میدهد، مورد بررسی قرار داد.
نتایج به دست آمده از آزمایشها نشان میدهد هر 1000 مایل (1600 کیلومتر) رانندگی در این آزمایشگر معادل 300 هزار تا یک میلیون مایل رانندگی در شرایط جادهای بیرون، خواهد بود. اگرچه نتایج حاصل از آزمون برای هر نوع خودرویی اثرگذاری متفاوتی دارد اما برای بهدست آمدن مقیاس باید بدانیم که خودروی Waymo در سال 2016 حدود 635 هزار مایل (یک میلیون و 16 هزار کیلومتر) در جادهها رانندگی کرده است اما دقت آزمونهای آن به اندازه آزمون جدید نیست.
با وجود همه پیشرفتها و امکاناتی که برای بهبود آزمایشهای خودروهای خودران بهدست آمده است، هنوز هم کارآیی این رباتها در بسیاری شرایط مانند عابرانی که از مناطق ممنوعه عبور میکنند، کوچههای یخزده، متخلفان خیابانی و بسیاری دیگر شرایط که در فضاهای انسانی رخ میدهند برای ما ناشناخته هستند و تا زمانی که بتوان مانند یک انسان به آنها اعتماد کرد، فاصله زیادی باقیمانده است اما روش جدید آزمون رانندگی میتواند آنچه را طی یک سال در خیابان میفهمیم، طی یک روز یا یک هفته به ما بگوید.
مترجم: محمدرضا احمدینیا
انتهای پیام/