دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1396 - 11:25
گلایه و پیشنهاد برنده نشان برنز جایزه امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی برای حوزه پژوهش

دانشگاه آزاد اسلامی شبکه نخبگان را راه‌اندازی کند/ به پژوهشگران احترام بگذاریم

برنده نشان برنز امام خمینی (ره)، دارای مدرک بیوفیزیک مقطع دکتری از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، روز گذشته در پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی از سوی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست این دانشگاه تقدیر شد.
کد خبر : 182026

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر جمشید خان‌چمنی دارنده بیش از 107 مقاله بین‌المللی isi با citation بالای 1500 و دارای 25 h-index، پژوهشگر برتر چندین دوره جشنواره فردوسی، جشنواره‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و پژوهشگر برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مولف 11 کتاب دانشگاهی، داور بیش از 40 ژورنال بین‌المللی و ویرایشگر مجله پلاسما در آمریکا است.


او همچنین ثبت اختراعی با عنوان "ساخت بزاق مصنوعی از گیاه آلوئه‌ورا" دارد. یکی از مشکلاتی که بیماران سرطانی سر و گردن دارند، این است که میزان بزاق آنها کاهش پیدا می‌کند و میزان بزاق مصنوعی خارج از کشور کفاف این بیماران را نمی‌دهد و با سیستم بدنی این افراد نیز سازگار نیست. این پژوهشگر بزاق مصنوعی را با کمک یکی از همکاران خود در دانشگاه داروسازی ساخته است که از گیاه آلوئه‌ورا و کاملا طبیعی است و سازگاری مناسبی با بدن این افراد دارد. اختراع این پژوهشگر اکنون در در مرحله نیمه‌صنعتی است.


برنده نشان برنز جایزه امام خمینی (ره) درباره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، جشنواره بسیار منظمی است و به اعتقاد من می‌تواند نقش خوبی در تشویق پژوهشگران و هدایت پژوهش به سوی تولید ثروت از علم داشته باشد. من این موضوع را روز گذشته در این جشنواره به وضوح متوجه شدم. نوعی جامع‌نگری در این جشنواره وجود دارد و از این حیث می‌تواند در تشویق پژوهشگران نقش بسیار مهمی داشته باشد.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اما گلایه‌هایی نیز به وضعیت پژوهش و پژوهشگران در کشور دارد، خان چمنی در این باره گفت: «به اعتقاد من، ما پژوهشگران در دانشگاه و در کل کشور نه مشکل مالی و نه تجهیزاتی داریم، اعتقاد من این است که دستگاه را از طریق ارتباط با سایر دانشگاه‌ها و بودجه را با قرارداد‌بستن با شرکت‌ها و صنعت به طور کلی می‌توان برطرف کرد، مشکلی که در کشور وجود دارد، عدم احترام به پژوهشگران است. پژوهشگر این احترام واقعی را ندارد، انجام کار علمی خوب و بین‌المللی در سطح کشورهای تراز اول دنیا یک ایثار است. پژوهشگر نیاز اقتصادی دارد؟ خیر؛ نیاز او احترامی است که سیستم باید به او بگذارد که متاسفانه این احترام وجود ندارد.»


او ادامه داد: «وقتی نامه‌ای نوشته شود و چندین ماه در بروکراسی اداری قرار گیرد و فرد خود را برای پیشبرد کارش پیوست نامه کند، شایسته نیست. وقتی در دانشگده‌ها افرادی پرونده پژوهشگران را بررسی می‌کنند که سطح آنها از لحاظ علمی و پژوهشی پایین‌تر است، اینها زیبنده یک دانشگاه نیست. احترام اگر حفظ شود، قطعا پژوهش رشد می‌کند. من از یک دانشمند آلمانی پرسیدم که دلیل پیشرفت کشور شما چیست و چرا اینگونه کشوری صنعتی شده‌اید؛ او در جواب فقط یک جمله به من گفت و عنوان کرد که تنها احترامی که به دانشگاهیان و پژوهشگران کشور گذاشتیم، باعث شد تا آنها با جان و دل کار کنند و اینگونه این کشور را به چنین مرحله‌ای رسانده‌اند.»


خان‌چمنی پیشنهادهایی برای حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد و گفت: «در سالی که بر پژوهش تاکید زیادی شده است و بودجه مناسبی هم به آن اختصاص داده شده، به نظر من شبکه‌ای از نخبگان باید راه‌اندازی شود. به نظر من جشنواره‌ها نباید فقط به یک تقدیر ختم شود، نباید پژوهشگران رها شوند، باید کارهای آنها پیگیری شود، اگر مشکلی در دانشگاه دارند، برای رفع آن چاره‌اندیشی کنند، از آنها نظرخواهی شود تا مسیر پژوهش تسهیل شود. نباید هر سال یک جشنواره فرهیختگان برگزار شود و بعد به فراموشی سپرده شوند، خیر؛ بلکه در طول سال باید از آنها نظرخواهی شود و از پژوهش بپرسند. پژوهشگران دارای توانایی‌هایی هستند که اگر عرضه و از آن استفاده شود، مطمئنا دانشگاه آزاد اسلامی با آن پتانسیل‌های بالایی که دارد، جزو 10 دانشگاه برتر در خاورمیانه قرار می‌گیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته