مساله بینالمللی شدن دانشگاهها در نقشه جامع علمی کشور دیده شده است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از برنامه گفتوگوی علمی رادیو، دکتر حسین ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرکل بینالملل دانشگاه و دکتر قاسم عمو عابدینی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز پژوهشی فناوریهای نوین در علوم زیستی در این برنامه درباره چالشها، الزامات و منطق بینالمللی شدن دانشگاهها بحث و گفتوگو کردند.
عمو عابدینی در این برنامه گفت: «یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور این است که بتواند تمام دستگاههای درگیر در حوزه علم و فناوری را هماهنگ کند. در واقع نقشه جامع علمی کشور میکوشد اهداف و برنامههایی که نظر جمعی نخبگان بوده و تبدیل به نقشه جامع شده است را تحقق بخشد.»
عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره نقشه جامع علمی در حوزه تعاملات بینالملل علمی نیز افزود: «شاید بیش از 25 مورد اشاره شده و اقدامات اساسی برای آن در نظر گرفته شده است و به طور مشخص در حوزههای مختلف از موضوع زبان فارسی تا حوزههای مربوط به شبکههای سازی و استفاده از دانشمندان ایرانی خارج از کشور برنامه دارد.»
رئیس مرکز پژوهشی فناوریهای نوین در علوم زیستی تاکید کرد یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور این است که بتواند همکاریهای بینالمللی را توسعه دهد و خوشبختانه در این نقشه این موضوع به خوبی دیده شده است. در وزارتخانههای علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی شاهد تحرکات بسیار زیادی در حوزه بینالملل دانشگاهها بودهایم و همه تلاشمان این است که ببینیم چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.
در ادامه ابراهیمی به اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: «در چشم انداز علم و فناوری افق 1404، چند کلمه که مربوط به بینالمللی سازی آمده است؛ به عنوان مثال پیشتازی در مرزهای علم و فناوری با مرجعیت علمی در جهان یکی از اهداف این چشم انداز است که باید به آن دست پیدا کنیم.»
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این سند بالادستی اهداف، راهبردها و اقدامات ملی و منطقهای نیز مشخص شده است. به عنوان مثال یکی از اهداف کلان، ارتقای جایگاه زبان فارسی در بین زبانهای بینالمللی است. متعاقب این هدف، راهبرد آن نیز باید پیدا شود که راهبرد آن توسعه زبان فارسی به عنوان زبان علمی در دانشگاهها برای دانشجویان غیر ایرانی است.»
او در پایان گفت: «بعد از تعیین اهداف در سند بالادستی، برای اجرا باید در دانشگاهها برنامه ریزی صورت بگیرد. در کنار آن مشکلات و مواردی که مانع از جذب دانشجو میشود را احصا و مشخص کنیم که مشکل اصلی نیز در این قسمت است وگرنه در برنامه نوشتن مشکل خاصی وجود ندارد.»
انتهای پیام/