کنیا، پانزدهمین مقصد صادراتی ایران
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، با توجه به عضویت کشور کنیا در برخی سازمانهای مهم اقتصادی بینالمللی و منطقهای از قبیل سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی، FAO، بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (COMESA) و اتحادیه گمرکی شرق آفریقا (EAC)، بهعنوان دروازه ورود بازار شرق آفریقا شناخته شده و همچنین با افزایش صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور جمهوری کنیا، این کشور در رتبه پانزدهم مقصد صادراتی کشورمان در فروردین ماه سال 1396 قرار گرفته است.
مرتضی دیلان، رایزن بازرگانی ایران در نایروبی، در خصوص ترسیم چشم انداز 2030 در کنیا گفت: این کشور در تلاش است تا در راستای هموار نمودن اجرای سیاستهای توسعهای (اجتماعی و فرهنگی) زیرساختهای لازم، از قبیل جادهسازی، نیروگاهی و ... تا سال 2018 در حال اجرای طرح استراتژیک خود خواهد بود. واز این رو، ترویج همکاریهای اقتصادی، تجارت بینالمللی و سرمایهگذاری را در دستور کار قرار داده که هر کدام میتواند فرصتهای تجاری مناسبی برای ایران ایجاد نماید.
دیلان با اشاره به افزایش تعداد شرکتهای فعال ایرانی در کنیا اظهار داشت: براساس برنامهریزیها و تلاشهای صورت گرفته در دفتر رایزنی بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی و حمایتهای مستمر دکتر فرجوند، سفیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین پشتیبانی دفتر بازرگانی عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در یک سال گذشته، تعداد شرکتهای ایرانی در کشور کنیا از ده شرکت به سی شرکت فعال در حوزههای کالایی و خدماتی رسیده است.
وی در ادامه افزود: این رشد سه برابری موجب قرار گرفتن کشور کنیا در ردیف پانزدهم لیست کشورهای صادرکننده جمهوری اسلامی ایران به جهان با بیشترین تراز تجاری مثبت با تنوع محصولات صادراتی، در فرودین ماه سال 1396، گردیده است.
رایزن بازرگانی ایران در نایروبی با تأکید بر ضرورت سازماندهی و هدفمند نمودن حضور مؤثر بازرگانان ایرانی در کنیا گفت: تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و کنیا در راستای تبادل اطلاعات و به حداقل رساندن مسائل و مشکلات پیش روی تجار و تسهیل در امر صادرات و تشویق و توسعۀ سطح مبادلات بازرگانی در دستور کار دفتر بازرگانی ایران در نایروبی قرار گرفته است.
انتهای پیام/