دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در همایش بررسی ریشه‌های فساد اقتصادی مطرح شد؛

راغفر: تبعات فساد عمیق دولت نهم و دهم، تا چند دهه در کشور باقی خواهد ماند

حسین راغفر با ادعای این که هیچ کدام از قوای مقننه، مجریه و قضائیه مصون از فساد نیستند، گفت: مادامی که یک نهضت منسجم مبارزه با فساد آن هم به شکل واقعی و اجرایی شکل نگیرد، به هیچ وجه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.
کد خبر : 17321

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، همایش بررسی ریشه‌های فساد اقتصادی با حضور و سخنرانی بایزید مردوخی و حسین راغفر برگزار شد.


بایزید مردوخی در این همایش گفت: این سوال مطرح است که چگونه می‌توان هم دموکراسی را برقرار کرد و هم ریشه فساد را از جامعه کند؟


وی با بیان این که یکی از مشکلات اساسی در جامعه اقتصادی ایران تضاد بین دو نگاه معتقد به «اقتصاد بازار» و عقیده «نظارت و کنترل فضای اقتصادی» است،‌ گفت: برخی معتقدند اگر مکانیسم قیمت‌گذاری را به بازار واگذار کنید، در جامعه فساد به وجود می‌آید. از دید این افراد تخصیص منابع باید به شکلی باشد که فقر را از بین ببرد و زمینه فساد را محو کند.


مردوخی به نقش دستگاه قضایی کشور در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی باید مجهز به قوانینی باشد که پاسخگوی شرایط امروز بوده و از سرعت عمل برخوردار باشد.








مردوخی به نقش دستگاه قضایی کشور در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی باید مجهز به قوانینی باشد که پاسخگوی شرایط امروز بوده و از سرعت عمل برخوردار باشد.

حسین راغفر نیز در این نشست با بیان اینکه علت فساد در ایران از چند دهه گذشته، شیوه توزیع منابع نفتی بوده است، گفت: قدرت انحصاری استفاده از منابع عمومی از سوی دولت که عموما هم پاسخگو نیست، منشا اصلی فساد در ایران طی ۱۰۰ سال گذشته بوده است.


وی افزود: همراه با این فساد اقتصادی هر‌گاه درآمدهای نفتی کشور رشد کرده است، ما شاهد شکل گیری فساد ملایم و در مواقعی فساد عمیق و ریشه‌دار بوده‌ایم.



وی به دولت‌های قبل از دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: در آن زمان هم همراه با افزایش درآمدهای نفتی، شیب ملایمی از فساد نیز وجود داشته که این مساله در دولت نهم و دهم با توجه به رشد قابل ملاحظه درآمدهای نفتی به یک باره تبدیل به یک فساد عمیق و ریشه‌دار در جامعه شد.


این اقتصاددان با بیان اینکه همزمان با عمیق شدن فساد در دولت نهم و دهم، شاهد رونق نسبی اقتصاد نیز نبودیم، اظهار کرد: متاسفانه در دولت نهم و دهم کل جامعه از یک رکود قابل ملاحظه و عینی به دلیل فساد عمیق رنج برد که تبعات این فساد عمیق تا چند دهه بر کشور باقی خواهد ماند.


وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم شاهد شکل‌گیری یک فساد بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد ایران بودیم، تصریح کرد: هیچ کدام از قوای مقننه، مجریه و قضائیه مصون از فساد نیستند و مادامی که یک نهضت منسجم مبارزه با فساد آن هم به شکل واقعی و اجرایی شکل نگیرد، به هیچ وجه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: دولت فساد نفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته