دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1394 - 13:37
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

نقوی‌حسینی: حتما با هماهنگی تیم مذاکره‌کننده عمل خواهیم کرد/ می‌خواهیم مذاکره‌کنندگان بدانند گزینه‌های دیگر هم روی میز پارلمان هست

در روزهای اخیر دو طرح دوفوریتی و سه فوریتی، یکی برای نظارت بر توافق هسته‌ای و یکی برای تواقف مذاکرات در مجلس مطرح شده است که واکنش‌های زیادی را با خود به همراه داشته است. سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به عنوان طراح طرح دوفوریتی توضیحاتی در این باره به خبرنگار سیاسی آنا داده است:
کد خبر : 17310

طرح دوفوریتی که خودتان طراحش هستید، موافق طرح سه فوریتی مطرح‌شده نیز هستید؟ به نظر می‌رسد شما و برخی نمایندگان خاص مجلس سخنان اخیر رهبر انقلاب را مخالفت با مذاکرات برداشت کرده‌اید؟ رهبر انقلاب این همه در تأیید تیم مذاکره‌کننده سخن گفته‌اند.


نمی‌توان اکنون درباره موافقت و مخالفت سخنی گفت. من اینگونه توضیح می‌دهم. طرف مقابل ما 5+1 به ویژه آمریکایی‌ها دست به تهدیداتی علیه جمهوری اسلامی ایران زدند و همچنین مجلس سنا به مذاکرات ورود پیدا کرد که هر دوی اینها برای مذاکرات سم است و آن را با اختلال مواجه می‌کند؛ از این رو مجلس به حرکات این‌چنینی واکنش نشان می‌دهد. نمایندگان نمی‌توانند ساکت بنشینند. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری گفتند که باید بساط تحریم‌ها جمع شود و ما با مذاکره زیر شبح تهدید موافق نیستیم. لذا نمایندگان فعال شدند و چند موضوع مطرح شد.








مقابله مثل مثبت است ولی ما عقلانی قدم برمی‌داریم و هر جا لازم بدانیم طرح دو فوریتی الزام تصویب توافقنامه در مجلس و نظارت بر اجرای توافقنامه از سوی مجلس را می‌آوریم و با هماهنگی این کار را انجام خواهیم داد. با اجماع این کار را می‌کنیم. ما معتقدیم که باید عزت کشورمان حفظ شود

یکی از آنها تهیه طرح دوفوریتی الزام تصویب توافقنامه در مجلس و نظارت بر اجرای توافقنامه از سوی مجلس که خودم از تهیه‌کننده‌های آن هستم و تاکنون بیش از 70 امضا جمع شده است و یک ایده هم این بود که در مرحله اول یک بیانیه صادر کنیم که در چارچوب آن مجلس شورای اسلامی مواضع خودش را در مقابل این تهدیدها اعلام کند و اینکه اصلاح در طرف مقابل صورت می‌گیرد یا نه؟ بعد به گام بعدی برویم. این ایده مورد اجماع قرار گرفت و بیانیه آماده شد و بیش از 200 نماینده آن را امضا کردند.


یک ایده دیگر تعدادی دیگر از نمایندگان مطرح کردند و آن این بود که بالاخره یک طرح با فوریت بالا بیاوریم و مذاکرات را متوقف کنیم تا بساط تهدیدها جمع شود و وقتی دیدیم که دیگر تهدیدی نیست آن وقت مذاکرات را ادامه دهیم.


ولی آنچه مورد اجماع قرار گرفت همان صدور بیانیه بود تا تیم مذاکره‌کننده بداند که گزینه‌های دیگر هم روی میز پارلمان است. اگر مفاد این بیانیه عملیاتی نشود گزینه‌های دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.


خوب حالا، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما می‌گویند که این تهدیدات که در رسانه‌ها مطرح می‌شود در بطن مذاکرات گفته نمی‌شود و ادبیات طرف مقابل فرق می‌کند و اینها به دلیل خوراک داخلی است. اگر واقعا اینگونه باشد به نظر شما واکنش‌های شما و تعدادی از نمایندگان نمی‌تواند نتیجه مورد نظر آنها را به بار آورد؟ و این مقابله به مثل شما نتوانسته نتیجه مطلوبی برای ملت ایران به بار آورد؟


مقابه به مثل همیشه نتیجه‌بخش است. در اصول بین‌الملل مقابله به مثل به رسمیت شناخته شده است، یعنی اگر کشوری موشکی در خاک شما بزند شما هم حق دارید طبق مقررات بین‌المللی یک موشک در خاک آنها بزنید.


مقابله مثل مثبت است ولی ما عقلانی قدم برمی‌داریم و هر جا لازم بدانیم طرح دو فوریتی الزام تصویب توافقنامه در مجلس و نظارت بر اجرای توافقنامه از سوی مجلس را می‌آوریم و با هماهنگی این کار را انجام خواهیم داد. با اجماع این کار را می‌کنیم. ما معتقدیم که باید عزت کشورمان حفظ شود. اگر نیاز نبود که طرح ارائه شود، خب نمی‌شود.


شما هنوز به این سؤال مپاسخ ندادید که وقتی این تهدیدها فقط در رسانه‌هاست و در متن مذاکرات مطرح نیست، چرا باید واکنش نشان داد؟


نیازی نیست گفته شود، وقتی سنای آمریکا تصویب می‌کند که توافق باید در آنجا تصویب شود، دولتش ملزم است اجرایی کند.


آقای اوباما در آن زمان می‌تواند تصمیم سنا را وتو کند.


آقای اوباما تأیید کرد. تا بیانیه لوزان سه بار کنگره خیز برداشت اوباما صریح و روشن گفت، من محکوم می‌کنم و از حق وتو استفاده خواهم کرد اما این بار تأیید کرد. این است که می‌گوییم مکر جدیدی است، چرا بعد از بیانیه لوزان اوباما نگفت که از حق وتو استفاده خواهد کرد و آن را تأیید کرد؟ پس معلوم است که هماهنگی بین آنها وجود دارد.


در مورد ما چطور؟ این هماهنگی وجود دارد؟


ما حتما با هماهنگی پیش می‌رویم. مجلس ظرفیت‌هایی در تصویب قوانین دارد که از آنها استفاده خواهد کرد. ما کاری ورای قانون انجام نمی‌دهیم.


با وجود طرح سه فوریتی و توقف مذاکرات، به نظر شما همان هدف آمریکایی‌ها محقق نمی‌شود که ترک میز مذاکرات از سوی ما باشد؟


خوب این اقدامات را نکنند. اگر می‌خواهند که ما ترک نکنیم این اقدامات را انجام ندهند.


مخالفان جهانی مذاکره و توافق مشخص هستند و معلوم است که چرا تمایل دارند ایران میز مذاکرات را ترک کند، این را قبول دارید؟


ما نمی‌توانیم بگوییم که ما هیچ کاری نکنیم چون آنها می‌خواهند ما را وارد جنگ کنند. آنها دارند می‌آیند ما را می‌گیرند، ما باید ورود پیدا کنیم. یا تهدید نکنند یا اگر تهدید می‌کنند باید جوابش را بگیرند.


آمریکایی‌ها بیشتر نیازمند مذاکره هستند، آمریکایی‌ها حاضرند با وجود کار سنا و تأیید اوباما کاغذ سفید جلوی ما بگذارند و بگویند امضا کنید و هر چه می‌خواهند در آن بنویسند، چون نمی‌خواهند اجرا کنند، می‌خواهند ما را متعهد به اجرا کنند. آنها به توافق ژنو عمل نکردند ولی ما عمل کردیم حالا می‌خواهیم چه کار کنیم.


نگران نباشید آنها نمی‌خواهند مذاکرات متوقف شود، آنها می‌خواهند حتما توافق شود.


اگر این ترک از طرف ایران باشد فکر می‌کنید چه تبعاتی دارد؟


آنها دارند واقعی بازی می‌کنند ما باید تمهیدات لازم را داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب