دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1396 - 11:26

وزیر آموزش و پرورش: برای دست‌یابی به تولید و اشتغال واقعی باید نیروی کارآمد در مدرسه تربیت کنیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نامگذاری امسال که تاکید عمده‌ای برتولید و اشتغال دارد، افزود: مسئولیت اصلی تولید و اشتغال برعهده آموزش و پرورش است، بنابراین اگر بخواهیم تولید و اشتغال واقعی داشته باشیم، باید نیروی انسانی کارآمد، متخصص و دارای مهارت و شایستگی‌های لازم در مدرسه تربیت کنیم.
کد خبر : 171306

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار صمیمانه با کارکنان دانشگاه شهید رجایی، گفت: در نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا، هدف گذاری‌ها برمبنای آن است که دانش آموز به گونه‌ای تربیت شود که پس از فراغت از تحصیل، کارآمدی لازم برای ورود به بازار کار را داشته باشد.


وی با اشاره به نامگذاری امسال که تاکید عمده‌ای برتولید و اشتغال دارد، افزود: مسئولیت اصلی تولید و اشتغال برعهده آموزش و پرورش است، بنابراین اگر بخواهیم تولید و اشتغال واقعی داشته باشیم، باید نیروی انسانی کارآمد، متخصص و دارای مهارت و شایستگی‌های لازم در مدرسه تربیت کنیم.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز اگر شاهد بیکاری برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در سطح جامعه هستیم، علتش این است که افراد مهارت‌های لازم در دوران کودکی و نوجوانی را کسب نکرده‌اند و دوره‌های آموزشی دانشگاه نیز اثر چندانی بر تخصص و مهارت آنها نداشته است، زیرا افراد در سنین پایین مهارت‌ها را عمیق‌تر و اساسی‌تر فرا می‌گیرند.


وی تخصص را یکی از عوامل کارآفرینی دانست و افزود: البته تخصص به تنهایی برای کارآفرینی کافی نیست بلکه افراد باید دارای شجاعت و قدرت ریسک پذیری بالایی باشند و این تفکر، یک مهارت موثر در کار آفرینی است.


دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: در فرآیند آموزشی باید شجاعت را در دانش آموزان تقویت کنیم تا آنها از قدرت تصمیم گیری و تفکر که لازمه کارآفرینی است، بهره‌مند شوند.


وزیر آموزش و پرورش خلاقیت و ایده پردازی را از دیگر مشخصه‌های کارآفرینی عنوان کرد و افزود: ارائه آموزش‌های حافظه محور باعث شده تا افراد علی‌رغم دارا بودن مدارک تحصیلی بالا، مهارت کارآفرینی نداشته باشند.


وی اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند که اجرایی کردن این موضوع نیازمند ایفای نقش کلیدی دانشگاه شهید رجایی در تربیت دبیران فنی است.


دانش آشتیانی اظهار کرد: در اغلب کشورها دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک دیپلم تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و مستقیما وارد بازار کار می‌شوند، زیرا در آن کشورها به جای اهمیت دادن به مدرک تحصیلی برای کار و اشتغال ارزش و اهمیت قائل هستند، بنابراین اگر بخواهیم فارغ التحصیلان ما نیز پس از اتمام دوران تحصیلات متوسطه، وارد بازار کار شوند باید برای کار و اشتغال بیش از پیش ارزش قائل شویم.


وی نقش الگویی اساتید دانشگاه روی دانشجو معلمان را موثرتر از نقش موضوعات درسی دانست و تصریح کرد: نوع تعامل استاد با دانشجو و نحوه تدریس او بر تربیت دانشجو معلمان موثر است و معلمان همان تعامل و روش تدریس را در مدرسه به کار خواهند گرفت.


وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزشی تاثیرگذار است که موضوعات کاربردی و ملموس ارائه کند، زیرا در بحث‌های نظری، یادگیری به شکل عمیق صورت نمی‌گیرد.


وی بر ضرورت به روز بودن تجهیزات دانشگاه شهید رجایی برای آموزش معلمان فنی و حرفه‌ای تاکید و اضافه کرد: در بخش فنی و حرفه‌ای، تولیدات باید کم نظیر یا بی‌نظیر باشد و لازمه این کار به روز بودن افراد است تا با آینده‌نگری، نیاز آتی جامعه را تشخیص دهند، بنابراین دانشگاه شهید رجایی باید در این زمینه پیشرو و الگو باشد.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همه افراد جامعه حتی خانواده‌ها فکر می‌کنند که فرزندانشان باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد تا مهارت‌های لازم جهت ورود به بازار کار را پیدا کنند، در صورتی که افراد باید مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز را در دوران دانش آموزی فرا گرفته باشند، بنابراین تغییراین نگاه، نیازمند فرهنگ سازی و بها دادن به اشتغال و کار است.


دانش آشتیانی بر تقویت علاقمندی دانش آموزان به کشور تاکید و اظهار کرد: دانشجویی که از دانشگاه شهید رجایی فارغ التحصیل می‌شود باید عمیقا دارای تخصص، علاقمند به خدمت، با اخلاق و دارای هویت ملی باشد و این خصوصیات همزمان با فرآیند آموزشی در شخصیت آنها نهادینه شود.


وی با اشاره به بازدیدهای خود از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بیان کرد: به نظر می‌رسد ضروری است برخی موضوعات کتاب‌های درسی شاخه فنی و حرفه‌ای با توجه به رویکرد جدید باید با کمک اساتید دانشگاه شهید رجایی بازنگری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته