دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1396 - 09:36

سوزن‌دوزی، میراثی برای بانوان هنرمند بلوچستانی

سوزن‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان هم به عنوان حرفه‌ای برای بانوان هنرمند و هم به عنوان ممر درآمدی برای خانواده‌های بلوچستانی از نسلی به نسل دیگر آموزش داده می‌شود؛ به طوری که در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی این استان شاهد فروش تولیدات بانوان جوان تا کهنسال بلوچستانی هستیم.
کد خبر : 168711

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، چندی پیش سازمان میراث فرهنگی اصحاب رسانه را با هدف آشنایی هرچه بیشتر خبرنگاران با ظرفیت‌ها و همچنین هنرهای مردم این خطه از کشور به سیستان و بلوچستان دعوت کرد که یکی از ماحصل آن آموزش نسبی و هم‌صحبتی با هنرمندان بلوچستانی بود. یکی از بانوان بلوچستانی در معرفی صنایع دستی این منطقه از تولید شال‌هایی سخن گفت که مردان به دور گردن می‌اندازند و بانوان بلوچستانی به عنوان روسری از آن استفاده میکنند.


وی می‌گوید: «نقشی که بر روی این شال‌ها دوخته می‌شود به زبان بلوچی تپه نامیده می‌شود و پلیوار که همان طرح سوزن‌دوزی ‌شده بر روی شال‌ها است با انواع گل‌های رنگی مزین می‌شود. تمامی طرح‌هایی که بر روی شال‌ها دوخته می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که با هر رنگ پارچه زیبا می‌شود. اما آنچه باعث بیشتر به چشم‌آمدن و دیده شدن آن می‌شود، زمینه مشکی است که بر روی سر جلوه بیشتری دارد.»



هنرمند صنایع دستی بلوچستانی در ادامه اظهار کرد: «سوزن‌دوزی هنری قدیمی در میان زنان بلوچستانی است و ما به عنوان دختران بلوچی از دوران کودکی دوختن آن را آموزش می‌بینیم. »



وی در اشاره به بازار فروش محصولات صنایع دستی می‌گوید: «فروش شال‌های بلوچستانی بسته به گل‌هایی است که بر روی آنها دوخته می‌شود،گاه گل‌ها کوچک و خلوت و گاه بزرگ و شلوغ هستند بنابراین قیمت‌گذاری بر روی آن نیز بر همین اساس متغیر است. به طور کل قیمت‌ها از 100 هزار تومان آغاز می‌شود و تا 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. بافتی که به صورت خارج از پارچه در شال‌ها قابل مشاهده است، به زبان بلوچستانی‌ها کریشی نام دارد، البته ملیله‌هایی که بر روی این بخش از کار دوخته می‌شود هزینه کار را بالا می‌برد چراکه همین ملیله‌ها چیزی حدود 80 هزارتومان برای تولیدکننده هزینه دارد. »


این هنرمند در سخنانش تاکید کرد: «به تازگی سفارش و خرید تولیدات زنان بلوچستانی رونق پیدا کرده است؛ به طوری‌که با پرسه‌ای در بازارها شاهد این هستیم که مردم دیگر مناطق کشور این صنایع دستی را خریداری می‌کنند. در سوزن‌دوزی بلوچستانی‌ها آنچه اهمیت دارد ظریف بودن و دوخت بی‌نقص بر روی پارچه است، این امر بر روی قیمت محصول نیز تاثیرگذار است و هرچه تولید ظریف‌تر و تمیزتر باشد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. »


وی می‌گوید: «با وجوداینکه کارهای سوزن‌دوزی هم از دیگر کشورها وارد می‌شود و هم با بافت ماشینی نیز یافته می‌شود؛ اما تفاوت میان آنچه حاصل توجه و چشم‌گذاشتن هنرمندان بلوچستانی است که در مقایسه با تولیدات ماشینی، کاملا قابل رویت و مشهود است. این هنر، هنر بانوان بلوچستانی است و در این خطه از کشور با توجه به صرفه اقتصادی که وجود دارد، همه به آن می‌پردازند.»


طبق سخنان این هنرمند، بومیان بلوچستان، برای هر مراسمی که دعوت می‌شوند لباس‌ها و شال‌های سوزن‌دوزی شده جدیدی را آماده و بر تن می‌کنند. همچنین در مراسم‌هایی چون عروسی نیز برای عروس و داماد شال‌ها و لباس‌ سوزن دوزی شده تهیه می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته