دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1395 - 17:54

وزیر کشور در مراسم افتتاح ستاد انتخابات کشور: مدیران صداوسیما مراقب تبلیغات زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری باشند

وزیر کشور با بیان اینکه قانون حدود فعالیت‌های سیاسی و صنفی را مشخص کرده گفت: با توجه به اینکه انتخابات فصل بهار احزاب است، برخی با عناوین مختلف جبهه و حزب وارد کار شده‌اند. براساس قانون باید رفتار کنند و برای اخذ مجوز فعالیت به وزارت کشور مراجعه کنند. به معاون سیاسی تذکر دادم که آنها که مجوز ندارند مانع فعالیت‌شان شوند.
کد خبر : 163714

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عصر امروز مراسم افتتاحیه ستاد انتخابات کشور با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و معاونین وی رسما کار خود را آغاز کرد.


در این مراسم وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، مبنی‌بر اینکه آیا افرادی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، در برنامه‌های صداوسیما حضور داشته باشند، گفت: اگر کسانی که برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کردند براساس وظایف رسمی خود در برنامه‌های صداوسیما حضور می‌یابند، باید چارچوب‌های قانون را رعایت کنند. اما اگر مسئولیت رسمی ندارند، حضور آنها در برنامه‌های صداوسیما به گونه‌ تبلیغاتی باشد، مدیران صداوسیما باید این موارد را مدنظر قرار دهند و قانون را رعایت کنند.


وی ادامه داد: کسانی که از الان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور می‌کنند، هرگونه فعالیت عمومی آنها جنبه تبلیغاتی پیدا می‌کند و براساس قانون با آنها برخورد می‌شود.


وزیر کشور اضافه کرد: از سوی نهادهایی مثل صداوسیما و وزارت کشور در امر انتخابات پذیرفته نیست که به گونه‌ای رفتار کنند که شائبه طرفداری از نامزدهای انتخاباتی ایجاد شود. البته برخی برنامه‌های صداوسیما به گونه‌های متفاوت تفسیر می‌شود، اما به هرحال نباید برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که شائبه طرفداری یا تخریب داشته باشد.


رحمانی فضلی تاکید کرد: همچنین احزاب و جبهه‌های سیاسی که برای انتخابات اعلام حضور کرده‌اند، حتما برای فعالیت خود باید مجوز بگیرند وگرنه فعالیت آنها غیرقانونی است.


وزیر کشور درباره برگزاری الکترونیک انتخابات اظهار کرد: الان امکانات برای برگزاری صددرصد الکترونیک انتخابات برای ما فراهم نیست، اما تلاش می‌شود همچون دور گذشته انتخابات مجلس بیش از 95‌درصد فرآیند انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شود. اما درباره انتخابات شوراهای اسلامی شاید بتوانیم با هماهنگی مجلس شورای اسلامی در بعضی از حوزه‌ها انتخابات را صددرصد الکترونیکی برگزار کنیم.


رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما به عنوان مجریان انتخابات علاوه بر وظیفه قانونی خود، یک تکلیف الهی برای برگزاری انتخابات برعهده داریم و باید امانتدار مردم باشیم و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که مردم به راحتی در انتخابات شرکت کنند.


وی ادامه داد: در سال آینده با سه نوع فرآیند متفاوت باید سه انتخابات را به پیش ببریم و انجام این کار مستلزم همکاری بین دستگاه‌های مختلف است که بحمد‌الله این هماهنگی تا به حال انجام شده است.


وزیر کشور گفت: تلاش می‌کنیم تا ارزش‌ها و قوت‌ها در عرصه انتخابات اجازه خودنمایی پیدا کند و نباید موجب شکل‌گیری فضای غیراخلاقی باشیم که بعد از انتخابات دلگیری ایجاد شود.


رحمانی فضلی تاکید کرد: نباید بستر تبلیغات به شکل مسابقه در حرف‌‌های ناشایست و نظرات بدون سند باشد. در این چند روزه اظهارنظراتی موجب نگرانی شد که حتما از سوی دستگاه‌های قضایی پیگیری می‌شود. مخصوصا کسانی که خودشان اعلام نامزدی کرده‌اند. البته ما امیدواریم که همه کسانی که در انتخابات کاندیدا می‌شوند پایبند به قانون باشند، ولی برخی طرفداران به دنبال موقعیت‌هایی هستند و رفتارهای ناشایست انجام می‌دهند.


وزیر کشور گفت: یکی از افتخارات کشور ما این است که انتخابات‌ را در شرایط امن برگزار کرده‌ایم. البته مواردی بوده که به دنبال ایجاد ناامنی بوده‌اند ولی قابل ذکر نیستند.


وی اضافه کرد: ما در وزارت کشور باید فضایی را بسترسازی کنیم که همه احساس کنند حق‌الناس رعایت می‌شود و هرکسی می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای در انتخابات شرکت کند.


وزیر کشور همچنین اعلام کرد: ما فقط یک نگرانی درباره ارائه گواهی عدم‌سوء‌پیشینه برای نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا داریم به خصوص برای افرادی که در روستا هستند. اما با همه دستگاه‌های اجرایی هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم که شرایط دریافت این گواهی تسهیل شود و ما با وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها هماهنگ کردیم که در ایام نوروز امکان صدور این گواهی نیز فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته