دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 13:23
باهنر در نشست خبری:

قضیه پول‌های کثیف برای ما تمام شده است/ جلیلی به درد مجلس می‌خورد اما مشخص نیست کجای فهرست است

باهنر گفت: ما در مجمع در حال تصویب سیاست‌های کلی انتخابات بودیم ولی با وجود برنامه ششم توسعه بررسی آن به تعویق افتاد. پس از اینکه رسیدگی به برنامه ششم توسعه به اتمام رسید، بار دیگر تدوین سیاست‌های کلی انتخابات در دستور کار قرار می‌گیرد و به این موضوع و دخالت مسائل مالی در انتخابات رسیدگی خواهیم کرد.
کد خبر : 16144

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدرضا باهنر صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به روز کارگر اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب درخصوص روز کارگر بیانات مهمی را داشتند؛ ایشان در حمایت از تولید داخل و حمایت حاکمیتی از آن و همچنین در استفاده از تولید داخل تأکید داشتند؛ این موضوعات از زمانی سرچشمه می‌گیرد که مقام معظم رهبری موضوع الگوی مصرف را عنوان کردند.


وی افزود: یکی از موارد الگوی مصرف همین فرهنگسازی برای استفاده از تولید داخل است؛ بسیاری از خانواده‌های ایرانی از بیکاری رنج می‌برند و تنها راه برون‌رفت از این وضع روی آوردن به تولید داخل است.


دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: برای ایجاد رونق اقتصادی باید فرهنگ مصرف و کار را عوض کنیم باید از استفاده از کالای خارجی جلوگیری شود و تراز بازرگانی مثبت شود.


باهنر افزود: مجلس و دولت باید تلاش کنند موانع تولید داخل را بردارند تا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.


وی در ادامه با اشاره به روز معلم اظهار کرد: هر ساله شعار حمایت از معلم را مطرح می‌کنیم؛ اما آن مقدار که باید به آن‌ها رسیدگی نمی‌شود. شغل معلمی شغل انبیاست‌، البته دولت در این زمینه برنامه‌هایی دارد که باید تلاش کند تا اجرایی شوند. باید به معلمان وظیفه‌شناس مشوق‌های بیشتری پرداخت شود همچنین باید نیروهای نخبه و توانمند در آموزش و پرورش جذب شوند.


دبیرکل جبهه پیروان در ادامه درباره وحدت اصولگرایان گفت: موضع و سیاست ما در جبهه پیروان وحدت حداکثری است؛ البته همانطور که مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز گفتند، وحدت ما یک وحدت ایدئولوژیک نیست بلکه ائتلافی است برای رسیدن به هدف مشترک.


وی گفت: شاید ما صد درصد به وحدت نرسیم ولی تمام سعی‌مان را می‌کنیم که به صد در صد نزدیک شویم.


نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: متأسفانه برخی بداخلاقی‌ها وقتی به انتخابات نزدیک می‌شویم شایع می‌شود. البته انتخابات در کشور ما یک فرصت است و از افتخارات بزرگ ما این است که انتخابات‌ متنوع و متعددی بعد از پیروزی انقلاب انجام شده که شادابی و طراوت ایجاد می‌کند، اما برخی بداخلاقی‌ها اوضاع را کدر می‌کند. ما توصیه می‌کنیم این کارها انجام نشود و هیچ کس برای بیرون بردن رقیب دنبال روش‌های غیراخلاقی نباشد، اگر بگم بگم کار خوبی بود محکوم نمی‌شد.









مجموعه آقای احمدی‌نژاد همگن نیست و نمی‌توان درباره آن برای ورود به انتخابات اظهار نظر کرد. اما ما در انتخابات دو خط قرمز فتنه و انحرافداریم و از این دو مقوله مراقبت می‌کنیم که در ائتلاف ما این دو نفوذ نکنند؛ ولی بحث درباره مابقی طیف‌های سیاسی قابل مطرح کردن است



دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین درباره احمدی‌نژاد و حلقه اطرافیان وی، گفت: گروه‌های همراه با آقای احمدی‌نژاد شخصیت حقوقی واحدی ندارند؛ برخی جزو وزرای دولت نهم و بخشی از دولت دهم بوده‌اند و بعدا ارتباطشان با احمدی‌نژاد قطع شده است. بعضی هم تا پایان دولت دهم کار کرده‌اند و اکنون ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد ندارند، ‌ بعضی هم با شرط و شروط اکنون با آقای احمدی‌نژاد در ارتباط‌ هستند و عده‌ای هم با‌‌ همان مواضعی که از آقای احمدی‌نژاد سراغ داشتند با او هستند؛ از این رو مجموعه آقای احمدی‌نژاد همگن نیست و نمی‌توان درباره آن برای ورود به انتخابات اظهار نظر کرد.


وی گفت: ما در انتخابات دو خط قرمز فتنه و انحراف داریم و از این دو مقوله مراقبت می‌کنیم که در ائتلاف ما این دو نفوذ نکنند؛ ولی بحث درباره مابقی طیف‌های سیاسی قابل مطرح کردن است.


باهنر همچنین درباره وجود مخالفت خود برای انتشار نام ۱۷۰ نماینده‌ای که از محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری سابق پول گرفته‌اند، تأکید کرد: بنده مانع افشای اسامی نیستم اما معتقدم این افشا وضع جدیدی به وجود نمی‌آورد، هزینه تبلیغ نمایندگان در هر دوره مجلس با توجه به هزینه‌ها و تورم متفاوت است. درصد کمی از کاندیداهای نمایندگی می‌توانند کل هزینه انتخابات را به صورت شخصی پرداخت کنند؛ با این وجود عموما کاندیدا‌ها برای ورود به انتخابات از دیگران کمک می‌گیرند. برخی یک حساب جاری باز می‌کنند و عده‌ای هم قبض چاپ می‌کنند. بحث‌های زیادی درباره آقای رحیمی وجود دارد؛ ولی اینکه وی ۳ تا ۵ میلیون پول به تعدادی از کاندیدا‌ها داده باشد که شاید مقدار کمی از هزینه‌های انتخابات را برآورده کند، نمی‌تواند اشکال داشته باشد. اینکه رحیمی از کجا پول گرفته، باید روشن شود؛ ولی نمایندگانی که پول گرفته‌اند اتهامی بر آن‌ها وارد نیست.


نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ۹ دوره انتخابات مجلس حدود ۲۰ هزار نفر کاندیدا شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها از جیب خودشان پول خرج کرده‌اند و بسیاری از دیگران کمک گرفته‌اند؛ البته کاندیدا‌ها باید دقت کنند که پولی را که می‌گیرند کثیف نباشد. امروز من پولی را به افرادی که برای مجلس دهم کاندیدا می‌شوند می‌دهم این اشکال ندارد ولی اگر دو سال دیگر مشخص شود که منشأ پول‌ها مسئله داشته، من مقصر هستم نه آنهایی که کمک گرفته‌اند. این موضوعات کمی سیاسی شده است نباید بداخلاقی را وارد سیاست کرد.








خبرهایی که از ستادهای آقای روحانی در شهرستان‌ها داریم، این است که این ستاد‌ها مورد تأیید نهاد ریاست‌جمهوری نیست و باید به عنوان فعال سیاسی کار کنند و نهاد ریاست جمهوری را به خود منتسب ندانند؛ از این رو ما حزب اعتدالیون نداریم

وی درباره مذاکره با جبهه پایداری برای ایجاد اتحاد بین اصولگرایان گفت: جبهه پیروان با جبهه پایداری به صورت رسمی مذاکره‌ای نداشته است، ما علاقه‌مندیم جامعتین برای وحدت، محور باشد و فعالان اصولگرا را دعوت کند و به یک نظام‌نامه واحد برسد؛ البته هفته گذشته قرار بود که مجمع اصولگرایان با دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دیدار کنند ولی به دلیل یک مشکل عادی این دیدار صورت نگرفت.


باهنر درباره ائتلاف طیف علی لاریجانی با دولتی‌ها گفت: هنوز یک تشکیلات رسمی انتخاباتی سیاسی که ناشی از دولت باشد را نمی‌شناسم، ‌البته معاون رئیس‌جمهوری و همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری یعنی آقایان نوبخت و جهانگیری دیدارهایی با احزاب اعتدال و توسعه و کارگزاران صورت داده‌اند که البته اشکالی ندارد اما دولت به صورت مشخص حزبی ندارد.


وی افزود: همچنین خبرهایی که از ستادهای آقای روحانی در شهرستان‌ها داریم، این است که این ستاد‌ها مورد تأیید نهاد ریاست‌جمهوری نیست و باید به عنوان فعال سیاسی کار کنند و نهاد ریاست جمهوری را به خود منتسب ندانند؛ از این رو ما حزب اعتدالیون نداریم، طیف آقای لاریجانی هم در مجلس به عنوان فراکسیون رهروان مشخص است. برخی می‌گفتند که این فراکسیون قرار است به حزب تبدیل شود، من مؤسس و از راه‌اندازان این حزب احتمالی نیستم؛ از آقای لاریجانی هم در این زمینه پرسیدم، او گفت که من عضو حزبی نیستم. فراکسیون رهروان طیف گسترده‌ای است که آن را با عنوان اصولگرایان می‌شناسیم. جامعتین حتما از این طیف نیز دعوت به عمل خواهد آورد.


باهنر همچنین درباره لیست‌های انتخاباتی در تهران گفت: به نظر من در تهران دو تا سه لیست شکل می‌گیرد البته لیست‌های متفرقه نیز وجود دارند ولی لیست‌های اصلی این سه لیست احتمالی خواهند بود؛ یک لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دوم اصولگرایان و سومی ترکیبی از این دو.


وی همچنین درباره صورت نگرفتن توافق هسته‌ای گفت: اگر توافق هسته‌ای صورت نگیرد، هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد؛ عدم رونق اقتصادی و بیکاری به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد به تحریم‌ها وابسته است؛ اگر تحریم‌ها برداشته نشود باید آن ۷۰ درصد که ربطی به تحریم‌ها ندارد در دستور کار قرار گیرد. ما به دنبال توافق قطعی نیستیم اگر طرف مقابل بخواهد بگوید که ما روی میز چنین داریم ما هم روی میز یک مسئله داریم و آن این است که به دنبال بازی برد - برد هستیم. از ۵۰ سال قبل که حضرت امام حکومت اسلامی را پایه‌ریزی کرد وارد بازی برد - باخت با آمریکا شدیم و آن‌ها از همه امکانات استفاده کردند با این حال ملت ایران پشت سر رهبرشان در بازی برد - باخت وارد صحنه شدند، حال آن‌ها بگویند که ما از آن زمان یعنی از سال ۴۲ استقلالمان بیشتر شده است یا نه.


دبیرکل جبهه پیروان اظهار کرد: خط قرمز‌های ما کاملا مشخص است و مقام معظم رهبری همواره از تیم هسته‌ای اعلام حمایت کرده‌اند؛ اما گفته‌اند که می‌دانند دشمن چه قصدی دارد، مردم بدانند که حواس‌ها جمع است و نظام موضوعات را رصد می‌کند اگر آن‌ها زور بگویند ما زیر بار زور نمی‌رویم و جبهه بازی را عوض می‌کنیم.


باهنر همچنین درباره ارائه فکت ‌شیت گفت: هر طرف نامه‌ای را منتشر می‌کنند که بگویند برداشتشان از مذاکرات این است، این هیچ تعهدی به وجود نمی‌آورد؛ آنچه تعهد دارد چیزی است که اکنون دارند می‌نویسند، فکت شیت برای این منتشر می‌شود که مشخص شود چقدر ذهن‌ها به هم نزدیک است.








ما در مجمع در حال تصویب سیاست‌های کلی انتخابات بودیم و به این موضوع نیز توجه داشتیم؛ ولی با وجود برنامه ششم توسعه بررسی آن به تعویق افتاد. پس از اینکه رسیدگی به برنامه ششم توسعه به اتمام رسید و تقدیم مقام معظم رهبری شد، بار دیگر تدوین سیاست‌های کلی انتخابات در دستور کار قرار می‌گیرد و به این موضوع و دخالت مسائل مالی در انتخابات رسیدگی خواهیم کرد

وی ادامه داد: آمریکا یک فکت شیت منتشر کرد و چیزهایی را در آن آورد که ما قبول نداریم. تیم مذاکره‌کننده‌مان نیز قبول ندارد، اگر صحبت‌های تیم مذاکره‌کننده به صورت گزاره‌برگ درمی‌آمد خوب بود؛ ولی تیم مذاکره‌کننده مدعی هستند که ممکن است انتشار فکت‌شیت ضررهایی داشته باشد. آن‌ها می‌توانند در این باره در شورای عالی امنیت ملی بررسی‌های لازم را انجام دهند، خواسته آقا در رأس امور است و باید به مطالبه رهبری در این زمینه پاسخ داده شود.


وی همچنین درباره پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی در مذاکرات هسته‌ای از سوی دولت گفت: ما تاکنون به پروتکل الحاقی نپیوسته‌ایم، دولت می‌تواند داوطلبانه به برخی از پروتکل‌ها بپیوندد؛ الان هم بحثی که مطرح است این است که دولت تصمیم دارد در شرایطی داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرایی کند. در این زمینه ممکن است مجلس به این تصمیم برسد که اگر تمام قطعنامه‌ها و تحریم‌ها تمام شده است، این موضوع اجرایی شود ولی دولت می‌تواند به صورت داوطلبانه و با رضایت مجلس این پروتکل را اجرایی کند.


نایب رئیس مجلس ادامه داد: ما دو سه سال قبل در مجلس مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که بر اساس آن دولت حق ندارد داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرایی کند با این وجود مکانیزم‌هایی نیز وجود دارد که مجلس با اعلام رضایت به دولت این اجازه را بدهد که پروتکل الحاقی را اجرایی کند.


وی همچنین درباره پیوستن جلیلی به اصولگرایان گفت: تصمیم آقای جلیلی به عنوان یک شخصیت حقیقی مطرح است. وی نیروی خوبی است و به درد مجلس می‌خورد؛ ولی اینکه سرلیست باشد و یا وسط لیست، یا ته لیست هنوز مشخص نیست. ما درباره هیچ فردی برای قرار گرفتن در لیست اصولگرایان تصمیم نگرفته‌ایم.


باهنر در پایان همچنین درباره ارزیابی‌اش از توضیحات رحمانی‌فضلی درباره پول‌های کثیف در مجلس تصریح کرد: آقای رحمانی‌فضلی در برهه‌ای مسئله‌ای را مطرح کرد و گفت که پول‌های کثیف وارد سیاست می‌شود و رسانه‌ها نیز این موضوع را منعکس کردند و همچنین در پی آن مطالبی منتشر شده بود که عنوان می‌کرد پول‌های کثیف در انتخابات‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مجلس نیز به وزیر کشور گفت که در این باره توضیح دهد. در شرایطی که این موضوع به رسانه‌های بیگانه کشیده شد و این مسئله را آن‌ها مطرح کردند که قاچاق مواد مخدر می‌تواند در انتخابات ایران اثر بگذارد. با این وجود رحمانی‌فضلی در مجلس حاضر شد و گفت که رسانه‌ها حرف من را بد منتشر کردند، اگر در رسانه‌ها بد منتشر شده بود، آقای رحمانی‌فضلی از طریق روابط عمومی‌اش باید این موضوع را اصلاح می‌کردند با این حال وی‌ از طرف رسانه‌ها از مجلس عذرخواهی کرد و پرونده آقای رحمانی‌فضلی در این باره بسته شد.


نایب رئیس مجلس گفت: اما این موضوع باید در مجلس و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گیرد. ما در مجمع در حال تصویب سیاست‌های کلی انتخابات بودیم و به این موضوع نیز توجه داشتیم؛ ولی با وجود برنامه ششم توسعه بررسی آن به تعویق افتاد. پس از اینکه رسیدگی به برنامه ششم توسعه به اتمام رسید و تقدیم مقام معظم رهبری شد، بار دیگر تدوین سیاست‌های کلی انتخابات در دستور کار قرار می‌گیرد و به این موضوع و دخالت مسائل مالی در انتخابات رسیدگی خواهیم کرد.


وی دفاع از مظلوم را موضع جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: آل‌سعود جواب این سبوعیت و تجاوز آشکار خود را به مردم مظلوم یمن خواهد گرفت. موضع اصلی ما یکپارچه ماندن همه کشورهای اسلامی است و با تجزیه و جدا شدن تکه‌هایی از این کشورها مخالف هستیم و معتقدیم رفتار آل‌سعود در یمن هم محکوم به شکست قطعی است. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه طرفدار گفت‌وگوی یمنی یمنی برای صلح و آتش‌بس است و دخالت عربستان را قابل قبول نمی‌داند.


باهنر با بیان اینکه این طرح در هفته آینده جزو اولین دستور کارهای مجلس خواهد بود، یادآور شد: البته من طراح این طرح نبودم و آن را امضا هم نکردم اما معتقدم انتخابات کشور باید به سمت حزبی و تشکیلاتی شدن برود. در برخی حوزه‌های انتخابیه در 9 دوره انتخابات مجلس، 9 نماینده انتخاب شده است. به اعتقاد من هر قدر دوره‌های یک نماینده تکرار شود برای مجلس مفیدتر خواهد بود.


نایب رئیس مجلس با بیان اینکه تکلیف استانی شدن انتخابات تا نیمه خرداد مشخص می‌شود، اضافه کرد: ما می‌خواهیم انتخابات را به سمت حزبی شدن ببریم تا افراد ملی‌تر انتخاب شوند. در این صورت خود نمایندگان هم در پیگیری کار مردم سطح کارشان بالا می‌آید، وقت‌شان آزاد می‌شود و می‌توانند بیشتر به کار مجلس برسند. از سویی اینکه انتخابات کاملا استانی نشده دلیلش این است که 80 درصد وقت نماینده‌ها به پاسخگویی به ارباب رجوع می‌گذرد که این یک سرمایه اجتماعی است و نباید آن را از دست داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته