دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

5 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، برگزیدگان شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه سال

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی صبح امروز با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
کد خبر : 161120

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت:‌ «رسالت آموزش عالی بالابردن سطح دانش‌هایی است که شاید چندان تخصصی هم نباشد. ماموریت آموزش عالی تربیت نیروهای متخصص در رشته‌های دانشگاهی است که این مهارت موتور شتاب‌دهنده کشور است. دانشگاه محل شناخت و کشف استعدادهای برتر یک کشور و آمادگی آنها برای رسیدن به اقتدار علمی و تولید ثروت است، بنابراین برای کمک به فرآیند توسعه کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در آموزش علمی هستیم.»


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: «یکی از شروط فارغ‌التحصیل شدن نگارش پایان‌نامه است، پایان‌نامه فرصتی مجدد برای آموختن است. هر اندازه انگیزه دانشجو فضای غالب ذهن او باشد پایا‌ن‌نامه بهتری می‌تواند تولید کند. یکی از مهم‌ترین الزامات نهاد علم این است که دانشگاهیان انجام پژوهش را به دور از تعصبات عقیدتی و فرهنگی دنبال کنند.»


او افزود: «دانشجویان و پژوهشگران باید بلندنظر باشند و به دیگران اجازه دهند تا آثارشان را نقد کنند آنها باید به دور از تعصبات درباره موضوعات اندیشه کنند. متاسفانه به دلیل برخی مسائل سیستم نظارت و کنترلی تولید یک رساله علمی دارای نواقصی است و سیستم آموزشی کشور برای تولید رساله علمی باید اقدام‌هایی را با جدیت بیشتری دنبال کند.»


رسیدگی به وضعیت معیشت اساتید در ارتقای کیفی پایان‌نامه‌ها مهم است


پورعلی گفت:‌ «وضعیت پایان‌نامه‌ها از هر جهت دچار آسیب‌های اساسی است. شناخت این آسیب‌ها و تلاش برای رفع آنها یکی از وظایف جدی سیستم آموزشی است و نباید افزایش تعداد پایان‌نامه‌ها و مقالات استخراج شده از آنها به عنوان پیشرفت کشور تلقی شود.»


او انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها را امری مهم برای تولید بهتر علمی دانست و گفت: ‌«انتخاب موضوع در فضای تدوین رساله‌ها فرصتی است تا علاوه‌ بر ارتقای فردی، دانشجو بتواند دانش خود را به بخش‌های مختلف کشور تعمیق دهد. البته رسیدگی به وضعیت معیشت استادان هم در ارتقای کیفی پایان‌نامه‌ها بسیار مهم است.»


پورعلی به زمان محدود دانشجویان به عنوان یک مشکل برای نوشتن رساله اشاره کرد و گفت: «فشار به دانشجو برای اتمام تحصیل و رساله تاکنون به فضای تدوین رساله‌ها آسیب وارد کرده است. حمایت از پایان‌نامه برتر در قالب یک مکانیسم تثبیت شده به گونه‌ای که دانشجو احساس کند نقش مهمی دارد، می‌تواند به تقویت این حوزه کمک کند.»


او در پایان گفت:‌ «مقابله با سرقت علمی نیز می‌تواند در افزایش روحیه مشارکت دانشجویان برای نگارش پژوهش‌های کاربردی و بنیادی مهم باشد.»


در ادامه این مراسم عادل تقوی دبیر شانزدهمین دوره پایان‌نامه سال دانشجویی گزارشی از وضعیت کمی و کیفی این دوره از جشنواره ارائه کرد و گفت:‌ «فراخوان جشنواره از مرداد امسال اعلام شد و بیشترین تاکید ما در حوزه‌های علوم انسانی، هنر و معماری در مقاطع تحصیلات تکمیلی بود که در مجموع 422 اثر به دبیرخانه ارسال شد که بعد از 4 مرحله داوری در 15 گروه افراد برگزیده انتخاب شدند.»


تقوی ادامه داد: «علوم انسانی با 77 درصد و هنر و معماری با 22/5 درصد بیشترین فراوانی را در آثار دریافتی داشتند. در حوزه علوم انسانی هم بیشترین آثار در رشته‌های دین، مدیریت و روانشناسی و ادبیات بوده است. 80 درصد پایان‌نامه‌هایی که به این جشنواره ارسال شده است در مقطع کارشناسی‌ارشد، 19 درصد دکتری و یک درصد مربوط به دانشجویان کارشناسی بوده است.»


او افزود: «دانشگاه‌های دولتی 86 درصد و دانشگاه آزاد اسلامی 14 درصد به ترتیب بیشترین مشارکت را در این دوره داشته‌اند.»


دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده جایزه ویژه ابوریحان


دبیر شانزدهمین دوره پایان‌نامه سال دانشجویی گفت:‌ «این جشنواره در سه بخش اصلی (15 گروه) بخش ویژه و بخش جنبی برگزار شد. در بخش جنبی برای اولین بار امسال مسابقه دفاع 3 دقیقه‌ای از پایان‌نامه پیش‌بینی شد که در نهایت سه نفر به مرحله نهایی راه یافتند.


در پایان این مراسم از برگزیدگان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در شانزدهمین دوره پایان‌نامه سال دانشجویی تقدیر شد. در مجموع 27 نفر در سه بخش این جشنواره به عنوان افراد برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند. در گروه هنر و معماری یک نفر به عنوان برگزیده و سه نفر شایسته تقدیر شناخته شدند که نفر برگزیده دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. در گروه علوم انسانی نیز در مجموع 12 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند که دو نفر از آنها در رشته‌های تاریخ و مدیریت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات و واحد رودهن بودند.


بخش ویژه این جشنواره در 9 قسمت از جمله کارآفرینی و اشتغال، فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، فرهنگ و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی، زنان و خانواده، فرهنگ عمومی، پایان‌نامه‌های تجربی (جایزه ویژه ابوریحان) جوانان و پایان‌نامه‌های استان زنجان برگزار شد که در بخش فرهنگ و مدیریت جهادی دانشجوی واحد تهران مرکزی و در بخش پایان‌نامه‌های تجربی نیز دانشجوی کارشناسی ارشد واحد تهران مرکزی به عنوان برگزیده جایزه ویژه ابوریحان انتخاب شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته