دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1395 - 12:57

پژوهشگر برتر علم شیمی: آئین‌نامه هیات ممیزی مانع پیشرفت کشور است

پژوهشگر برتر علم شیمی خواستار اصلاح آیین‌نامه هیات ممیزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقاد و بر انجام کار تیمی برای رسیدن به نتیجه تاکید کرد.
کد خبر : 158711

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیدمحمد بلورچیان، پژوهشگر برتر علم شیمی در مراسم تجلیل از برگزیدگان سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، گفت: «من 50 سال ناظر علم ایران بودم. از آن روزها آرزویم این بود که تحقیقات پایه در ایران انجام شود؛ چرا که ایرانیان پشتکار و هوش بیشتری نسبت به سایر مردم دنیا دارند. ما در این زمینه بسیار می‌توانیم پیشرفت کنیم. قبل از انقلاب زمانی که من در دانشگاه تبریز بودم؛ من را به تهران فراخواندند و به من گفتند که ما پول نفت داریم، پول می‌دهیم و تحقیقات می‌خریم، نیازی نیست که شما تحقیق کنید. به همین خاطر روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 5 صبح تا 11 شب در آزمایشگاه دانشگاه تبریز می‌ماندم تا کسی از تحقیقاتم باخبر نشود. تحقیقاتم را انجام می‌دادم ولی مقالات و پتنت‌ها را به کسی نشان نمی‌دادیم، دانشجویان تربیت شده آن زمان امروز صنعت داروسازی ایران را اداره می‌کنند.»


او ادامه داد: «آنچه امروز اهمیت دارد علم است نه جمعیت و نه ثروت، هیچ‌کدام دیگر اثرگذار نیستند. آن موقع که من تحقیق می‌کردم، می‌دیدم که 200 مقاله نوشته‌ام. من روی ارگانیک سیلیکون کار می‌کردم و اکنون هم کار می‌کنم و باید هم به نتیجه برسم. چرا که ارگانیک سیلیکون کیلویی 200 میلیون تومان ارزش دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.»


بلورچیان افزود: «در این 52 سال کار تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌ام که اگر فردی کار کنیم به جایی نمی‌رسیم، باید تیمی کار کرد، در دنیا من را به نام بلورچیان نمی‌شناسند، بلکه مرا به نام سیلیکون می‌شناسند.»


او در ادامه از آیین‌نامه هیات ممیزی وزارت علوم انتقاد کرد و گفت: «آیین‌نامه‌ای در هیات ممیزی وجود دارد که باعث می‌شود کشور پیشرفت نکند، چرا که براساس این آیین‌نامه کسی که برتر می‌شود، همه چیز را به او می‌دهند. در صورتی‌که لزوما ممکن است او کاری نکرده باشد. ساختار هیات ممیزی باید اصلاح شود. بنده دکتری شیمی را در این کشور با حضور دکتر مهنازاده راه‌اندازی کردم. نتایج کار او امروز در بالاترین سطوح بین‌المللی مطرح است. امروز رقیب ما فقط آمریکاست. ما معادنی در بروجرد داریم که می‌توانیم برای به دست آوردن سیلیکونی خاص از آن استفاده کنیم. این تحقیقات باید حمایت شود تا به نتیجه برسد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته