دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1395 - 12:40
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد:

الزام پتروشیمی‌ها به خرید 50 درصدی تجهیزات از چین/ تکنولوژی روسیه در صنعت پتروشیمی مورد قبول نیست

به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اساس اعتبار اسنادی که چین برای ایران باز کرده است پتروشیمی‌های داخلی باید 50 درصد از خرید تجهیزات خود را از این کشور انجام دهند.
کد خبر : 157507

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری در آستانه 22 بهمن با بیان این مطلب ادامه داد: تجهیزاتی که پتروشیمی‌ها خریداری می‌کنند باید از نظر کیفیت با استانداردهای دنیا برابری کند بنابراین برخی اقلام که توسط چین ساخته می‌شود اما استانداردهای لازم را ندارد از اروپا خریداری شده اما تامین مالی آن از طریق چین خواهد بود.


وی مهم‌ترین شرط خرید تجهیزات پتروشیمی را رعایت ایمنی دانست و گفت: این تجهیزات نباید به هیچ وجه خطر آفرین باشند.


شاهدایی ادامه داد: تا کنون در صنعت پتروشیمی از تجهیزات روسیه استفاده نشده است زیرا این تجهیزات از نظر ما مورد قبول نبود.


وی گفت: تکنولوژی روسیه از نظر بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و ... به صرفه نبوده اما اگر نتوانیم به تجهیزات خاصی از اروپا دسترسی پیدا کنیم به سراغ روسیه می رویم.


وی در خصوص قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی نیز گفت:‌ در پروسه قیمت‌گذاری، بخش خصوصی در جریان بود اما اعتراضاتی که اکنون انجام می‌شود برای افزایش حاشیه سود این شرکت‌ها است و برای افزایش سود نباید وزارت نفت به عنوان تامین کننده خوراک متضرر شود.


شاهدایی افزود:‌ در قیمت‌گذاری خوراک مایع نیز باید اصلاحاتی صورت پذیرد.


معاون وزیر نفت روند توسعه و تحول صنعت پتروشیمی از آغاز تاکنون را شامل 5 مرحله دانست و گفت:‌ اکنون در مرحله جهش و تثبیت تولیدات پتروشیمی هستیم و این در شرایطی است که با وجود تحریم‌ها در سال‌های 84 تا 94 روند توسعه هیچ‌گاه متوقف نشد.


وی افزود: در سال‌های 91 و 92 به دلیل تحریم‌ها میزان صادرات کاهش داشت اما فروش داخلی بیشتر شد و این برای صنایع پایین‌دستی مزیت به شمار می‌رود.


وی با اشاره به اینکه تمام مجتمع‌هایی که طراحی شده قابلیت این را دارند که محصولات خود را صادر کنند، افزود: اولویت صنعت پتروشیمی تامین نیاز داخل و فروش داخلی است.


شاهدایی در خصوص سهم صنعت پتروشیمی ایران به خاورمیانه و جهان گفت: ‌در این سال‌ها سهم خود را حفظ کرده‌ایم به گونه‌ای که در سال گذشته پتروشیمی ایران سهمی 22/6 درصدی در خاورمیانه و 2/3 درصدی در جهان را داشته است.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش قیمت نفت علی‌رغم افزایش میزان تولید ارزش صادرات کاهش پیدا کرده است، افزود:‌ از سال 91 تا سال 95 ظرفیت نصب شده پتروشیمی در کشور 16 درصد افزایش را نشان می‌دهد و در همین بازه زمانی تولید 24 درصد بیشتر شده است.


به گفته وی در سه سال دولت تدبیر و امید 20 طرح افتتاح شده و سهم سال 95 تا کنون 9 طرح است که تا پایان سال افزایش خواهد یافت.


وی گفت: اکنون کل خط لوله اتیلن غرب تکمیل شده است و تنها چند انشعاب باقی است اما این خط از عسلویه تا میاندوآب کشیده شده است.


شاهدایی طرح‌های در دست اجرا را 50 طرح دانست که 41/3 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی می‌افزایند و برای اجرای آنها به 23 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و 239 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی نیاز است.


همچنین مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت:‌ در این برنامه 30 طرح پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته که 25 طرح مربوط به طرح‌های شیمیایی و 5 طرح مربوط به طرح‌های بالادستی تامین خوراک است.


وی به توسعه قطب‌های دیگر صنعت پتروشیمی در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه در داخل کشور هم توسعه پتروشیمی مورد توجه است اما تمرکز اصلی در سواحل جنوبی کشور قرار دارد.


شاهدایی با اشاره به آمایش سرزمین افزود: توسعه فاز دوم ماهشهر، توجه به سایت انرژی‌بر پارسیان، جزایر لاوان، قشم و کیش، منطقه جاسک و منطقه چابهار در اولویت توسعه صنعت پتروشیمی قرار دارند.


وی با اشاره به ارتقاء توان داخل با واگذاری ساخت مجتمع‌ها به شرکت‌های ایرانی افزود: در خصوص پژوهش و فناوری فعالیت‌های زیادی انجام شده و تا کنون 15 دانش فنی به دست آمده که 3 مورد از آنها تجاری شده است.


شاهدایی افزود: ‌25 کاتالیست نیز در کشور بومی‌سازی شده و 4 کاتالیست به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.


وی مهم‌ترین طرح بومی‌سازی شده در کشور را توسعه پروپیلن از متانول دانست و گفت: ابتدا قرار بود این طرح در ماهشهر ساخته شود اما به دلیل دسترسی آسان به خوراک در عسلویه این طرح به عسلویه منتقل شد که با کمک سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مرحله تجاری‌سازی خواهد رسید.


به گفته معاون وزیر نفت اکنون در فضای پسا برجام شرکت‌های خارجی تضمین هلدینگ‌های بزرگ ما را برای فاینانس می‌پذیرند.


وی به امضای تفاهم‌نامه‌های گوناگون از زمان اجرای برجام تا کنون اشاره کرد و گفت:‌ شرکت‌های بزرگی مانند توتال، باسف، لینده، میکسویی و شل آماده حضور در صنعت پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در ایران هستند.


شاهدایی به مذاکره با بانک‌های اروپا و ژاپن برای تامین مالی طرح‌ها اشاره کرد و گفت:‌ با سرمایه‌گذاری این بانک‌ها می‌توانیم به توسعه صنعت پتروشیمی امیدوار باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته