دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست خبری جشنواره سی و پنجم فیلم فیلم فجر

حیدری: فیلم‌ها براساس محتوا، موضوع، و کیفیت انتخاب شدند/ سینماگران با لباس رسمی حاضر شوند

نشست خبری جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد و مسائل مختلفی چون حذف «کاناپه» و «هجوم» و شفاف‌سازی بودجه جشنواره مطرح شد.
کد خبر : 153514

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، پس از پخش سرود ملی، محمد حیدری در ابتدا صحبت‌هایش را با اشاره به حادثه تلخ فروریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن آتش‌نشان‌ها در این اتفاق آغاز کرد و گفت: «صحبت‌هایم را با یاد فداکاری آتش‌نشان‌ها در حادثه پلاسکو آغاز می‌کنم و آرزو می‌کنم با یاد این مردان به استقبال جشنواره فجر برویم و سال باشکوهی برای سینمای کشورمان رقم بزنیم.»


بخش چشم‌انداز و حقیقت


محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره این دوره جشنواره گفت:‌ «بعد از برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره، جلسات متعددی برای دوره سی و پنجم برگزار شد که در فراخوان آن با توجه به شرایط موجود سینمای امروز و نیازهای اصلی آن تغییراتی در فراخوان به وجود آمد. طبق این فراخوان مقرر شد در سی و پنجمین دوره بخشی به نام چشم‌انداز داشته باشیم که به دور از تقسیم‌بندی‌های سال‌های گذشته و با لحاظ کیفیت آثار برگزار شود.»


وی با اشاره به کیفیت و رونق فیلم اولی‌ها در سال‌های گذشته عنوان کرد: «در دوره‌ای فیلم‌های اول و دوم را داشتیم و از آن به بعد حضور جوانان پررنگ و پررنگ‌تر شد. مجموعه چشم‌انداز با توجه به ویژگی کمّی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و با توجه به گفت‌وگوها قرار شد از فیلم‌های اول بدون سهمیه‌بندی استفاده کنیم.»


وی تاکید کرد: «در بخش چشم‌انداز 17 فیلم اول و دوم را به نمایش می‌گذاریم و این قدرت سینمای ایران را به نمایش می‌گذارد.»


حیدری با اعلام اینکه سینمای ایران در مرحله پوست‌اندازی است و جوانان در کنار پیشکسوتان شرایط ویژه‌تری را می‌توانند برای مردم ایران به نمایش بگذارند، تصریح کرد: «در بخش هنر و تجربه که همکاری ویژه برای پیوستن به فراخوان داشت، 85 فیلم مورد بررسی قرار گرفت و فیلم‌های نهایی به هیات انتخاب داده شد. 44 فیلم منتخب بخش چشم‌انداز ماحصل فیلم اول هنر تجربه و هنرمندان حرفه‌ای کشورمان است.»


دبیر جشنواره اذعان کرد:‌ «علی‌رغم تلاش‌ها متاسفانه بخش هنر و تجربه نتوانست به فراخوان بپیوندد و قرار بود 7 تا 11 فیلم از آثار مستند را در این دوره داشته باشیم و یک یا دو فیلم در بخش سودای سینما. اما متاسفانه این امکان فراهم نشد. سینمای ایران؛ سینمای ایران است، چه هنر و تجربه، چه فیلم اول و چه سینمای حرفه‌ای.»


وی در ادامه سخنانش بیان کرد: ‌«برخی از منتخبان بخش مستند فیلم حقیقت انتخاب شدند که در جشنواره فجر رونمایی می‌شوند. این تلاش هم انجام شد، اگر چه امسال به نتیجه نرسید. اتفاق امسال با توجه به رویدادهای سال گذشته که برخی انتقاد داشتند مجبورند سئانسها را در ساعات پایانی شب داشته باشند، معطوف می‌شود. چراکه امسال تلاش کردیم با تمام وجود در مجموعه میلاد و کاخ جشنواره شرایط بهتری را فراهم آوریم.»


وی در ادامه سخنانش به خاطر محدودیت سالن‌های نمایشی و همچنین مشکلاتی که در سامانه فروش بلیت به وجود آمد از مردم عذرخواهی کرد و ادامه داد: «این سامانه در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت و تمام مشکلاتش بررسی شد ولی در روز اول رونمایی ما با مشکل مواجه شدیم و متوجه شدیم سرعت سامانه کند است بنابراین تعداد 15 هزار نفر که در سامانه ثبت‌نام کردند با دریافت پیامک طی امروز و فردا می‌توانند در ساعت مقرر به سایت مراجعه کنند و بلیت‌هایشان را خریداری کنند.»


برگزاری نشست‌های خبری


وی گفت:‌ «با توجه به شرایط سال گذشته در برج میلاد، مجبور شدیم سئانسهایی را در ساعات پایانی شب قرار دهیم که می‌دانیم کمی شرایط را سخت می‌کند. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا شرایط مساعدی برای اصحاب رسانه فراهم شود و نشست‌های خبری هم بلافاصله پس از اتمام فیلم‌ها برگزار شود. همچنین اولین سانس نمایش فیلم از ساعت 12:30 دقیقه خواهد بود.»


شفاف‌سازی بودجه جشنواره


حیدری درمواجهه با این سوال که با توجه به تاکید رییس سازمان سینمایی برای شفاف‌سازی، آیا بودجه جشنواره را اعلام می‌کنید؛ گفت: «اگر رییس سازمان سینمایی چنین دستوری را اعلام کند، حتما این گزارش را انتشار خواهیم کرد چرا که آمادگی کامل برای این کار را داریم و از این پیشنهاد استقبال خواهیم کرد. البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به شفاف‌سازی گزارش مالی جشنواره فجر تاکید دارند. در هر جشنواره مسائل مالی اهمیت بسیاری دارند و افکار عمومی می‌خواهند هزینه‌های چنین رویدادهایی را بدانند و اگر رییس سازمان سینمایی این مسئله را مطرح کنند حتما گزارش مالی جشنواره سی و پنجم و اسپانسرها را و هزینه‌ها را اعلام خواهیم کرد.»


جشنواره دولتی فجر


وی در ادامه گفت: «همه می‌دانیم که جشنواره فیلم فجر، رویدادی دولتی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کننده آن است. بر این اساس فیلم‌هایی که در این رویداد پذیرفته می‌شوند باید براساس چارچوب قوانین پروانه ساخت و نمایش و تابع مقررات وزرات ارشاد باشند.»


نبود ثبات در جشنواره


حیدری درمورد مشاوران هنری این جشنواره مانند سال گذشته که مهتاب کرامتی در این سمت در این رویداد فعالیت زیادی داشت، هم گفت: «امسال هم از هنرمندانی برای کمک به بهتر شدن شرایط جشنواره دعوت کرده‌ایم تا ما را یاری دهند. به همین منظور، بهروز غریب پور، مدیر سینمای رسانه‌های گروهی (برج میلاد) و مجید مظفری، ‌مدیر کاخ مردمی (پردیس ملت) هستند و همین‌جا از این دو هنرمند تشکر می‌کنم که پذیرفتند کنار ما باشند. موافقم که جشنواره فیلم فجر ساختار ثابتی ندارد و به همین دلیل هر سال شاهد تغییرات بسیاری هستیم اما این جشنواره نیاز به دبیرخانه دائمی دارد. امیدوارم با پیگیری اهالی سینما و خانه سینما بتوانیم در سال‌های آتی برنامه پنج ساله‌ای برای جشنواره داشته باشیم.»


جای خالی «هجوم» و «کاناپه»


حیدری در پاسخ به پرسشی درباره جای خالی «هجوم» و «کاناپه» در جشنواره گفت: «باید بگویم فیلم‌های باکیفیت زیادی میان 95 اثر ارسال شده به دبیرخانه وجود داشتند که هیات داوران باید از میان آن‌ها انتخاب می‌کردند. فیلم‌های پذیرفته‌شده انتخاب داوران بودند و ما باید به انتخاب آن‌ها احترام بگذاریم. البته قضاوت اصلی به عهده مردم و اصحاب رسانه است و باید تا انتهای جشنواره منتظر بمانیم. فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری که کارگردان بزرگ سینمای ایران است، مورد بررسی قرار گرفت و همانطور که اعلام کرده بودم، حضورش در جشنواره از توان و قدرت تصمیم‌گیری ما خارج بود. سرنوشت این فیلم در اختیار شورای عالی نظارت و شورای پروانه نمایش است و آن‌ها باید نظر نهایی را بدهند. هیات داوران جزو بزرگان سینما هستند، باسابقه هستند و قدرت قضاوت دارند. اگر می خواهیم حرفی نباشد باید داور خارجی بیاوریم که این برای سینمای ایران افت دارد.»


تفاوت نسخه ارسالی به فجر با نسخه‌های اکران شده


دبیر این رویداد سینمایی در ادامه گفت: «نقص برگزاری که در جشنواره فجر وجود دارد و ما آن را می‌پذیریم، کامل نبودن نسخه‌های فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه است. طوری که بعضی از فیلم‌ها پس از نمایش در جشنواره، نسخه متفاوت و کاملی را راهی اکران عمومی می‌کنند. ما باید تلاش کینم از چند ماه قبل از برگزاری جشنواره فیلم‌ها را تحویل بگیریم و نسخه نهایی را بپذیریم اما هنوز این اتفاق رخ نداده و متاسفانه فیلم‌های ناقصی برای ما ارسال می‌‎شوند. البته امسال فیلم‌هایی که کمتر از 70 دقیقه بودند را نپذیرفتیم و این پیش‌شرط را برای ارسال آثار به دبیرخانه وضع کردیم.»


فشارهای بیرونی و اعمال نفوذ


حیدری درمورد انتقاد یکی از خبرنگاران از نحوه انتخاب و ادعای فشار عوامل بیرونی به هیات داوران گفت: «درباره اینکه آیا هیات انتخاب تحت‌تاثیر مسائل و فشارهای بیرونی قرار گرفته یا نگرفته، باید بگویم که‌ هیات انتخاب جشنواره و دبیر جشنواره در چارچوب قانون و با توجه به محتوا و موضوع و کیفیت، فیلم‌ها را انتخاب کرده و هیچ‌کس در انتخاب هیات داوران دخالتی نکرده و هیچ اعمال نفوذی صورت نگرفته است.»


بگذاریم مردم قضاوت کنند


دبیر جشنواره فجر درباره انصراف فیلم «امپراطوری جهنم» هم گفت: «این فیلم توسط هیات داوران برای نمایش در بخش چشم‌انداز سینمای ایران انتخاب شده بود امام تهیه‌کننده فیلم این را نپذیرفت و فیلمش را از جشنواره بیرون کشید. هیات داوران این فیلم را برای نمایش در بخش اصلی جشنواره نپذیرفت و من به شخصه و به عنوان دبیر جشنواره درخواست کردم تا فیلم در بخش چشم‌انداز جشنواره حاضر باشد. چرا که موضوع فیلم بسیار مهم است و داعش دغدغه این روزهای مردم است. اگر جای صاحبان این فیلم بودم، اجازه می‌دادم تا فیلم در جشنواره نمایش داده شود و مردم فیلم را ببینند و آن‌ها نظرشان را بگویند چرا که مطمئنم بهترین داوران، مردم هستند. باز هم تاکید می‌کنم، چرا اجازه ندادند مردم فیلم «امپراطور جهنم» را ببینند؟ فیلم زمانی به هیات انتخاب داده شد که 20 دقیقه از آن کم بود و فیلم به لحاظ فنی آماده نبود. حتی یک هفته منتظر ماندیم تا فیلم به جشنواره برگردد اما سازندگان گفتند، می‌خواهند در بخش مسابقه باشد.»


پردیس ملت و چارسو کنار برج میلاد


حیدری درباره برگزاری مراسم فرش قرمز هم گقت: «برج میلاد جایی تخصصی برای تماشای فیلم‌هاست. جایی که منتقدان و اهالی رسانه کنار صاحبان فیلم به تماشا می‌نشینند. دوره‌های قبل از شلوغی برج و تجمع زیاد حاضرین انتقاد می‌شد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم مراسم فرش قرمز را جایی دیگر برگزار کنیم. به همین دلیل معرفی فیلم‌ها در پردیس ملت برگزار می‌شود و عکاسان می‌توانند در هر دو کاخ حضور داشته باشند. تصمیم گرفتیم کنار برج میلاد، پردیس ملت را هم میزبان عوامل و اصحاب رسانه کنیم تا بخشی از شلوغی جمعیت کم شود. همچنین پردیس چارسو جای دیگری است که برای منقدان در نظر گرفته‌ایم.»


من و همکاران صحبت‌های عماد افروغ را شنیدیم


حیدری درمورد صحبت‌های عماد افروغ، یکی از اعضای هیات انتخاب که گفته بود چند فیلم در لیست هیات انتخاب بوده اما از سوی دبیرخانه اعلام نشده و معلوم نیست چگونه حذف شده است؛ گفت: «من و همکاران صحبت‌های عماد افروغ را شنیدیم و باید بگویم که ایشان هیچ اشاره‌ای به بخش خاصی از جشنواره نکرده و فیلم‌های انتخاب شده هر 7 رای را داشته‌اند. دو فیلم «یه‌وا» ساخته آناهید آباد و «کارت پرواز» مهدی رحمانی قرار بود در بخش چشم‌انداز حضور داشته باشند که صاحبان آثار این مساله را نپذیرفتند.»


جشنواره سیاست‌های خودش را دارد


دبیر این رویداد سینمایی درباره انتقاد انجمن منتقدان و مسائلی که پس از اعلام اسامی داوران این دوره جشنواره رخ داد هم گفت: «با شورای مرکزی انجمن منتقدان جلساتی برگزار کردیم و اعضای انجمن 5 نفر را به ما معرفی کردند تا یکی از آن‌ها در هیات داوری حضور داشته باشد. ما در بخش سودای سیمرغ از اکبر نبوی دعوت کردیم که یکی از منتقدان است و سابقه مطبوعاتی دارد و به همه عزیزان احترام گذاشتیم. جشنواره سیاست‌های خودش را دارد و در انتخاب داوران تنها دبیر جشنواره تصمیم نمی‌گیرد. درمورد جلسات نقد هم باید بگویم که منتقد ثابت برای جلسات نداریم و برای هر 44 فیلم از منتقدان مختلف استفاده می‌کنیم.»


فجر و لباس‌های رسمی


حیدری در ادامه به پوشش سینماگران اشاره کرد و گفت: «در تمام مراسمی که در که جای‌ای دنیا برگزار می‌شود، همه با لباس‌های رسمی حاضر می‌شوند. این مساله اگر در جشنواره فجر هم جا می‌افتاد، می‌توانستیم یا همکاری شورای مد و لباس وزارت ارشاد فکری برای طراحی‌ مشخص برای هنرمندان باشیم. از همه دوستان می‌خواهم در مراسم جشنواره فیلم فجر با لباس رسمی حاضر شوند.»


سوبسید به شهرستان‌ها


حیدری با اشاره به استقبال مردم از جشنواره فیلم فجر گفت: «استقبال مردم از جشنواره فیلم فجر سال به سال بیشتر می‌شود و ما امکان پاسخگویی به این حجم از حضور مردم را نداریم. ظرفیت صندلی‌ها بیش از 9 هزار است. با توجه به همه این مسائل فکر می‌کنم قیمت بلیت‌ها مناسب است و مردم هزینه زیادی برای تمااش فیلم‌ها در جشنواره پرداخت نمی‌کنند. در استان‌ها قیمت بلیت متفاوت است و این به توان همه مردم برای حضور در جشنواره برمی‌گردد. ما در استان‌ها 3 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم تا مردم بتوانند فیلم‌ها را تماشا کنند.»


مجبور به انتخاب هستیم


وی درمورد تعداد سئانس‌ها در طول روز در ایام جشنواره هم گفت: «ما 5 سانس نمایش در روز داریم. در بخش مستند 11 فیلم و در بخش چشم‌انداز هم 44 فیلم حضور دارند و ظرفیت نمایشی بیشتر از این را نداریم. مجبور به انتخاب هستیم و باید به انتخاب ها احترام بگذاریم»


دو انتخابات در پیش داریم


دبیر جشنواره فیلم فجر در مواجهه با این پرسش که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری جشنواره امسال محافظه کارانه تر شده است؛ گفت: «با توجه به فیلم‌های حاضر در جشنواره که خودتان تماشا خواهید کرد و متوجه خواهید شد که به شرایط سیاسی توجه‌ای نکرده‌ایم. برای من فرقی نمی‌کند که امسال، اولین سال حضور دولت است و یا سال آخر. یادمان باشد که سال حساسی است و دو انتخابات در پیش داریم. باید مراقب باشم از سینما سواستفاده سیاسی نشود. توجه کنیم که سینمای ما متعلق به مردم است و بهتر است فیلم‌ها را ببینیم و بعد درباره‌شان قضاوت کنیم.»


بیش از این ظرفیت نداریم


حیدری درباره گران بودن قیمت بلیت برای دانشجویان هم گفت: «محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای جشنواره اعلام کردند که ظرفیت صندلی‌ها بیشتر از 9 هزار صندلی است. باتوجه به همه این مسائل، قیمتی که برای بلیت‌ها اعلام کردیم مناسب است و درصدی به آن اضافه نشده است. سینمای ایران هنر فاخری است و ما دوست داشتیم پاسخگو باشیم اما بیش از این ظرفیت نداریم.»


شخصا مسئولیت بازار سیاه بلیت‌فروشی را می‌پذیرم


حیدری درمواجهه با سوالی مبنی بر فروش بلیت به عده محدودی برای راه‌اندازی بازار سیاه گفت: «فقط به هر نفر دو سری بلیت با ارائه کارت ملی فروخته می‌شود. 15 هزار نفر ثبت نام کردند. و اگر سری بلیت بیشتری فروخته شده است من مسئولیت آن را می‌پذیرم. تا الان تعداد اندکی بلیت فروخته شده و از شب گذشته با پیک برای‌شان ارسال شده است. آنها ارائه شده است. سال گذشته 97 سانس فوق‌العاده در ساعت 3 بامداد داشتیم و امسال فیلم‌هایی که مورد استقبال مردم باشند، در پردیس کوروش و ملت و آزادی، نمایش داده می‌شوند. هیچ بازار سیاهی وجود ندارد و در صورت وجود چنین چیزی، شخصا مسئولیت آن‌را می‌پذیرم. امسال مردم می‌توانند از ساعت 10 صبح در ملت، کوروش و آزادی فیلم‌هایی را که به سئانس فوق‌العاده رسیده را دوباره تماشا کنند.»





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته