دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1395 - 15:58
دو روز پس از حادثه؛

پلاسکو در سکوت قربانی می‌گیرد/ چه کسی پاسخگو کسبه است؟

آخرین روز از دی ماه بود که خبر آتش گرفتن ساختمان پلاسکو از ساعت ابتدایی صبح سریعا دست به دست شد. در آغاز وقوع حادثه تنها صحبت از آتش سوزی چند واحد در میان بود اما با گذشت بیش از سه ساعت از شروع آتش‌سوزی در یک لحظه ساختمان 53 ساله با تلی از خاک یکسان شد. در حالی که شهرداری تهران طی روز‌های اخیر اعلام کرده که بارها به مالک ساختمان پلاسکو و مغازه‌داران هشدار داده است، اما کسبه این واحد تجاری مدعی‌اند تا به امروز هیچ اخطاری دریافت نکرده‌اند.
کد خبر : 152600

سارا امیری، گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- پنج‌شنبه ساعت 07:59 طبقه نهم ساختمان پلاسکو آتش گرفت. در ساعات اولیه، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی اعلام کرد که به محض اطلاع بلافاصله نیروهای امدادی اورژانس و آتش نشانی در محل حادثه حضور پیدا کردند اما این در حالی است که تعدادی از کسبه ساختمان پلاسکو که در محل حادثه تجمع کردند می‌گویند تجهیزاتی که آتش‌نشانی در اختیار داشته پاسخگوی آتش‌سوزی نبوده است.



کسبه ساختمان پلاسکو: آتش‌نشانان قربانی تجهیزات شدند


یکی از کسبه‌ ساختمان پلاسکو به خبرنگار آنا می‌گوید: تجهیزات سازمان آتش‌نشانی تا طبقه ششم بیشتر پاسخگو نبود و آتش نشانان با وجود تلاش بسیار به دلیل نبود تجهیزات کافی جان خود را از دست دادند.


پس از گذشت حدود چهار ساعت از وقوع حادثه حدود ساعت 11:34 پنج شنبه ساختمان پلاسکو به دلیل بافت فرسوده و حرارت بیش‌ از حد متاسفانه بیش از 20 آتش‌نشان گرفتار آوار شدند.


برخی از کسبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا می‌گویند که صبح پنج شنبه در طبقه هشتم ساختمان پلاسکو جلسه زیارت عاشورا برقرار بوده و تعداد زیادی از کارگران و مالکان در این جلسه حضور داشتند که پس از وقوع آتش‌سوزی برای خارج کردن چک، مدارک و گاو صندوق‌های خود اقدام کردند که متاسفانه برخی در پی ریزش ساختمان در زیر آوار جان باختند.


از ساعت اولیه حادثه عملیات امداد و نجات و خاک‌برداری آغاز و هم‌چنان ادامه دارد اما به دلیل وجود آهن‌های بسیار سنگین عملیات با کندی پیش می‌رود، در همین راستا برای سرعت بخشیدن به عملیات، محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده و عبور و مرور عابرین نیز در مسیر مشخص امکانپذیر است.


با توجه به اینکه دو روز از وقوع این حادثه گذشته است اما هنوز از فاصله 300 تا 400 متری ساختمان پلاسکو بوی دود و مواد سوختنی کاملا به مشام می‌رسد و هنوز دود از ساختمان بلند می‌شود که گویای آتش نهان در زیر آوار است. طبق گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی دمای زیر آوار بالای 200 درجه سانتی‌گراد است که با این وجود، بعید است فردی زنده از آوار نجات پیدا کند.


مقاومت کسبه همجوار برای تعطیلی


به دلیل عمق حادثه و جلوگیری از بروز حادثه‌های دیگر به کسبه‌ و مغازه‌دارانی که در شعاع 100 متری ساختمان پلاسکو هستند، اجازه کسب و کار داده نشده است اما برخی مغازه‌داران به شدت برابر این مسئله مقاومت می‌کنند و سعی به ورود به مغازه خود دارند.


طبق آمار اعلام شده از سوی اتاق اصناف از 560 واحد تجاری ساختمان پلاسکو تنها 100 نفر اجناس خود را بیمه کرده بودند که تمام این افراد امروز (شنبه) به شعب بیمه‌ها مراجعه کرده‌اند اما گویا بیمه تنها اجناس داخل مغازه را تحت پوشش قرار می‌دهد و سایر دارایی‌ها که به همسایگان مغازه‌دار فاقد بیمه به صورت امانی واگذار شده بود تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. هم‌چنین کسبه این برج قدیمی از نابودی اسناد خود به شدت ابراز نگرانی‌ می‌کردند.



بنیاد مستعفان باید پاسخگو باشد


وقتی از برخی مغازه‌داران در خصوص بی‌توجهی به هشدار‌های سازمان‌های مرتبط با ایمنی ساختمان‌ها نظیر شهرداری و آتش نشانی سوال کردیم آنها مدعی شدند که تاکنون هیچ هشداری برای آنها ارسال نشده است. عده‌ دیگری نیز می‌گفتند این ساختمان متعلق به بنیاد مستضعفان بوده و مسئولان بنیاد کاملا به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند.


یکی از مالکان واحد تجاری طبقه نهم به خبرنگار آنا می‌گوید: بنیاد مستضعفان برای هرگونه نقل و انتقالات 10 درصد هزینه دریافت می‌کرده یعنی اگر مغازه‌ای دو میلیارد فروش می‌رفت بنیاد مبلغ 200 میلیون هزینه دریافت می‌کرد و حالا باید پاسخگو باشد با چنین درآمدی چرا نسبت به ایمنی ساختمان بی‌توجه بوده است؟


به گزارش خبرنگار آنا، با وجود اینکه دو روز از حادثه ساختمان پلاسکو می‌گذرد اما هنوز اجساد بسیاری زیر آوار مانده‌اند و تاکنون تنها سه جسد پیدا شده است. به گفته دست‌اندرکاران حاضر در محل، خاک‌برداری و عملیات امداد و نجات تا پایان هفته ادامه خواهد داشت و تمامی مغازه‌ها و پاساژ‌های واقع در شعاع 100 متری ساختمان پلاسکو فعلا تعطیل است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته