دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سهم 5 درصدی آی سی تی از تولید ناخالص داخلی در برنامه ششم؛

جهش رشد اقتصادی با گشایش در فناوری اطلاعات

در برنامه ششم توسعه توجه به بخش آی سی تی در اولویت کاری قرار گرفته است. بر اساس اهداف برنامه ششم تا پایان این برنامه، فناوری اطلاعات و ارتباطات باید با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش، بیش از ۵ درصد ازتولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص دهد.
کد خبر : 152333

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، ایران حدود یک درصد جمعیت دنیا را داراست و از همین رو منطقی است که حداقل یک درصد سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان را نیز به خود اختصاص دهد.


با این حال در سال 2015 میلادی که 3500 میلیارد یورو،‌ گردش حساب فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان بود،‌ ایران به جای آن که سهمی 140 هزار میلیارد تومانی در این بخش داشته باشد، تنها 34 هزار میلیارد تومان را از آن خود کرد.


این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها،‌ تا سال 2020 گردش این صنعت پرسود در دنیا 5 هزار میلیارد تومان خواهد شد که توجه جدی به این بخش را می طلبد.


با آغاز سال 2016،‌ تحریم ها علیه ایران لغو شد و با اجرایی‌شدن برجام، دسترسی به بازارهای بین‌المللی در تمامی حوزه‌ها آسان‌تر شد.


فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران نیز از این فرصت بهره برد و دستاوردهایی را نیز بدست آورد. عقد قرارداددهای معتبر شرکت‌های فعال ایرانی در حوزه آی سی تی با دنیا،‌ گشایش حساب در بانک‌های بین‌المللی، عضویت ایران در شورای راهبردی اتحادیه پست جهانی،‌ انعقاد قرارداد شرکت‌های معتبر آی سی تی دنیا با ایران،‌300 میلیون دلار نقل و انتقال بانکی پست بانک ایران در پسا‌برجام،‌ افزایش تمایل شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای همکاری در بخش آی سی تی، افزایش درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، ‌طی شدن مراحل عقد قرارداد ماهواره سنجش از راه‌دور در پسا‌برجام و افزایش تمایل شرکت ام تی ان ( ایرانسل) برای سرمایه‌گذاری مجدد در ایران از مهمترین دستاوردهای یک سال اخیر در صنعت ارتیابات و فناوری اطلاعات است.


همچنین به گفته وزیر ارتباطات، ‌این حوزه در برجام دستاوردهای خیلی زیادی داشته است، پیش از اجرای برجام هیچ شرکتی حاضر به مذاکره با ایران برای خرید و ساخت ماهواره نبود اما اکنون مذاکره برای ماهواره سنجشی و مخابراتی با شرکت‌های مختلف شروع شده است.


به گفته وی، اکنون قرار داد برای ساخت ماهواره سنجشی منعقد شده است که ماهواره‌ای بومی خواهد بود و در نهایت متعلق به ایران می شود و مذاکره در رابطه با ماهواره مخابراتی به خوبی در حال پیشرفت است.


از سوی دیگر تا پیش از اجرای برجام تنها با یک کشور و یک شرکت می‌توانستیم در رابطه با تجهیزات مورد نیاز کار کنیم، درحالی که اکنون همه شرکت‌های معتبر بین‌المللی دارند با ما وارد مذاکره می‌شوند.


همین امر و امکان فعالیت با شرکت‌های بزرگ دنیا سبب شده تا قیمت تجهیزات بسیار کاهش یابد و این درحالی است که از نظر کیفیت به سطح بالاتری می‌توانیم دسترسی داشته باشیم.


تنوع بازار صادراتی آی سی تی در پسا برجام


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین امکان دستیابی به بازارهای صادراتی متنوع را از دیگر مواردی دانست که به واسطه برجام برای ایران محقق شده است. به گفته واعظی اکنون بازارهای صادراتی برای کشور ایجاد شده و بسیاری از شرکت‌ها در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صادرات‌شان را آغازکرده اند، درحالی که پیش از اجرای برجام این امر ممکن نبود.


عضو هیات دولت یازدهم افزود: بخش تحقیق و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز توانسته با دانشگاه‌ها و مرکزهای علمی معتبر جهانی وارد مذاکره شود. این امر باعث شده است بتوانیم به سرعت در بخش آی سی تی به خود کفایی برسیم.


به گفته وی، اکنون و در پسا برجام فضاهای زیادی در مقابل ما باز شده است و هرکاری که بخواهیم به راحتی می‌توانیم انجام دهیم به گونه‌ای که پست بانک ایران که نسبت به سایر بانک‌های کشور فعالیت بین‌المللی کمتری دارد، توانسته است با نزدیک به 50 بانک خارجی روابط کارگزاری برقرار کند.


واعظی افزود: اکنون سرمایه‌های زیادی به سمت ما می آید و سرمایه‌گذاران در بخش آی سی تی ورود کرده‌اند که در گذشته نبود.


وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اولویت جدی دولت رونق اقتصادی و کسب و کار برای ایجاد شغل است ادامه داد: دولت رونق کسب و کار را از حوزه آی سی تی شروع کرده است.


وی تصریح کرد: نقش سازمان تنظیم مقررات نباید سختگیرانه باشد و لازم است فضایی را بوجود آورد تا برای رونق کسب و کارهای نو، موانع کمتری وجود داشته باشد.


واعظی با بیان این که اقبال در حوزه آی سی تی و سرمایه‌گذاری در آن بسیار زیاد است گفت: در دو سال و نیم گذشته بیش از ده هزار میلیارد تومان در حوزه آی سی تی سرمایه گذاری شده که شش هزار و پانصد میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.


سهم بیشترین رشد در برنامه ششم توسعه بر گردن فناوری اطلاعات


از همین رو در برنامه ششم توسعه توجه به بخش آی سی تی در اولویت کاری قرار گرفته است. بر اساس اهداف برنامه ششم تا پایان این برنامه، فناوری اطلاعات و ارتباطات باید با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش، بیش از ۵ درصد ازتولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص دهد.


این در شرایطی است که به گفته نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات، حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در شرایط کنونی 34 هزار میلیارد تومان و سهم این صنعت از تولید ناخالص ملی ۲.۶ درصد است اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیشترین سهم رشد در برنامه ششم توسعه مربوط به این بخش خواهد بود.


رئیس سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به لزوم افزایش سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در زنجیره اقتصاد کشور گفت که در برنامه ششم توسعه، باید سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.


معاون وزیر ارتباطات ادامه داد:در این راستا می توانیم انتظار داشته باشیم که در حوزه فناوری ارتباطات به رشد ۵ درصدی برسیم اما دغدغه امروز ما افزایش سهم تولید ناخالص داخلی از بخش فناوری اطلاعات است.


ارزش بازار فعلی فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود ٣٤ هزار میلیارد تومان است که بیش از ٧٠ درصد این بازار سهم فناوری ارتباطات و کمتر از ٣٠ درصد آن سهم فناوری اطلاعات است.


این درحالی است که در دنیا نسبت سرمایه گذاری بخش فناوری اطلاعات به فناوری ارتباطات ٦٠ به ٤٠ است و ما نیز باید در کشور به این نسبت برسیم.


رشد فراگیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در برنامه ششم


مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تاکید بر این که در تدوین برنامه ششم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال تدوین برنامه جامع با نگاه خاص به رشد فراگیر در این بخش هستیم،‌ گفت: در توسعه امور فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه به حوزه محتوا و خدمات الکترونیکی بر بستر شبکه ملی اطلاعات تاکید شده است.


وی گفت: همچنین پست ایران باید با تغییر کسب و کار خود و حرکت به سوی بازرگانی الکترونیک بین شرکت ها (B2B) و رابطه تجاری با مصرف کننده (B2C) و توسعه خدمات تجارت الکترونیک و پست لجستیک فعالیت خود را توسعه دهد.


با توجه به این شرایط می توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یکی از موتورهای محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی عصر حاضر به محل رقابت کشورها و میزانی برای سنجش توسعه‌یافتگی کشورها بدل شده است.


با توجه به اهمیت بخش آی سی تی به‌عنوان پیشران توسعه و یک بخش توانمندساز برای توسعه سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی کشور در تدوین نظام برنامه ششم کشور توجه ویژه‌ای در جهت شکوفا شدن این بخش در برنامه ششم توسعه داشته و برای اولین‌بار در تاریخ برنامه‌های توسعه‌ای کشور بخش آی سی تی را به‌عنوان یک بخش مستقل و تحول‌آفرین مورد توجه قرار گرفته است؛ فرصتی که می تواند علاوه بر رونق این صنعت سودآور و با ارزش،‌ امکان فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و جایگزینی تولیدات با ارزش افزوده بالا را در کشور فراهم کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته