دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

رقابت نخبگان برای حل چالش‌های صنعت برنامه‌نویسی/ ثبات شغلی گام نخست در حل معضل مهاجرت است

رقابت نخبگان برای حل چالش‌های صنعت برنامه‌نویسی  ثبات شغلی گام نخست در حل معضل مهاجرت است
دبیر اجرایی هشتمین مسابقات برنامه‌نویسی چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات گفت: شناسایی نخبگان برنامه‌نویسی از کل کشور و اتصال این افراد به بازار کار هدف اصلی برگزاری این مسابقات به شمار می‌آید.
کد خبر : 857779

محمدعلی روزی‌طلب، دبیر اجرایی «هشتمین مسابقات برنامه‌نویسی چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات» (ICT Challenge 8) در حاشیه برگزاری این مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: هشتمین دوره مسابقات برنامه‌ریزی چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات با عنوان ICT Challenge در حال برگزاری است. در این رویداد ۶۰ گروه با تعدادهای ۲ تا ۴ نفر شرکت کردند که از کل استان‌ها و دانشگاه‌های کشور شرکت‌کننده داریم.

وی درباره هدف اصلی از برگزاری این رویداد اظهار کرد: شناسایی نخبگان برنامه‌نویسی از کل کشور و اتصال این افراد به بازار کار هدف اصلی برگزاری این مسابقات به شمار می‌آید. ما در این مسابقه ۵ چالش را برای گروه‌ها مطرح می‌کنیم که با توجه به نیاز صنعت طرح شده‌اند. یک هفته قبل مسابقه یک جلسه کمیته فنی تشکیل شده و سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات در آن حضور پیدا کردند. در این جلسه هرکدام نظرات و چالش‌هایی که در مجموعه خود داشتند را اعلام کردند. در نتیجه با توجه به جمع‌بندی صورت گرفته ۵ چالش انتخاب و به مسابقات آورده شد. امروز شرکت‌کنندگان شروع به بررسی این ۵ چالش کرده و پاسخ آن را به سامانه ارسال می‌کنند.

شناسایی نخبگان برنامه‌نویسی کل کشور و اتصال به بازار کار

دبیر اجرایی «هشتمین مسابقات برنامه‌نویسی چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات» در ادامه افزود: در انتهای امروز ۱۰ یا ۱۵ تیمی که بیشترین چالش را حل کرده باشند به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند که فردا صبح برگزار می‌شود. در مرحله دوم مدل مسابقه تغییر می‌کند و نفرات برتر در کنار کمیته داوری پرسش و پاسخ می‌شوند. در ادامه گروه داوری بر اساس چالش‌های حل شده و تکنولوژی‌های استفاده شده پاسخ‌ها را بررسی کرده و به گروه‌های برتر امتیازی  مرحله دوم ارائه می‌کنند. مجموع این مراحل رتبه‌بندی تیم‌ها را مشخص می‌کند.

روزی‌طلب در پاسخ به این پرسش که برگزاری این رویداد تاکنون توانسته است چه چالش‌هایی را برطرف کند، بیان کرد: این مسابقه در مدت زمان کوتاهی برگزار می‌شود. ما خیلی بر روی حل کردن چالش‌هایی که در مسابقه هست تمرکز نمی‌کنیم. ما بیشتر روی پیدا کردن افرادی تمرکز می‌کنیم که توانایی حل چالش‌های صنعت برنامه‌نویسی را داشته باشند. بنابراین خروجی ما شناسایی افراد توانمند است. در این دوره‌ها تعداد زیادی شرکت‌کننده داشتیم که جذب مجموعه‌های مختلف شدند و توانستند به این مجموعه‌ها کمک کرده و چالش‌های آن‌ها را حل کنند. از طرفی برخی هم خودشان به‌صورت استارتاپی فعال بودند، در جریان برگزاری این رویداد و شناسایی و تعامل پیدا کردن به شرکت‌های کوچک و بزرگی تبدیل شدند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

شناسایی نخبگان برنامه‌نویسی کل کشور و اتصال به بازار کار

وی درباره چالش اصلی برنامه‌نویسان عنوان کرد: بیشترین دغدغه برنامه‌نویس‌ها که با آن درگیر هستند، بحث درآمدزایی است. یعنی شرکت‌کنندگانی که در این رویداد شرکت می‌کنند شاید ۵۰ درصد آن‌ها در دوره بعد مهاجرت کرده باشند. از طرفی خیلی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برنامه‌نویس جذب می‌کنند و حقوق بالایی هم ارائه می‌دهند.

روزی‌طلب درباره راه‌حل مقابله با مهاجرت برنامه‌نویسان خاطرنشان کرد: خیلی پیچیده است. باید به برنامه نویسان به‌خصوص جوانان کشوراهمیت داده شود و جایگاهشان را تأمین کنیم. اگر برای آن‌ها ثبات شغلی ایجاد شود دیگر به مهاجرت فکر هم نمی‌کنند. امید است برنامه‌نویسان از حمایت‌های بیشتری از طرف دولت و بخش‌های خصوصی برخوردار شوند تا صنعت برنامه‌نویسی در ایران روز به روز پیشرفت کند و شاهد اتفاقات خوبی باشیم چراکه ظرفیت آن را در کشور داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته