دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1394 - 09:23
عضو هیات علمی پژوهشکده زلزله در گفت‌و‌گو با آنا:

زلزله‌های 4 ریشتری جنوب لزوما علامت زلزله‌ای بزرگ نیست

عضو هیات علمی پژوهشکده زلزله پیام زلزله‌های بالای 4 ریشتر نوار جنوبی کشور و استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان را احتمال بالای بروز یک زلزله بزرگ ارزیابی نکرد و نقطه مشترک این زلزله‌ها را تنها قرارگیری‌شان در منطقه بزرگ و زلزله‌خیز زاگرس دانست.
کد خبر : 15170

مهدی زارع در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا درباره سلسله زلزله‌های بالای 4 ریشتری که در خوزستان و مناطق جنوبی کشور روی داده است و ارتباط احتمالی آنها با یکدیگر گفت: این زلزله‌ها در چند جای مختلف بوده است. چند زلزله در منطقه بوشهر و برازجان روی داده یکسری هم در هندورابی و خوزستان بوده است. بنابراین این زلزله‌ها در جنوب کشور در یک منطقه خاص نیامده است که ما بخواهیم در خود جنوب کشور اینها را به همدیگر وصل کنیم و یک نتیجه مستقیم از آن بگیریم.


او افزود: در حدی هم که این زلزله‌ها روی داده علی الاصول و به صورت الزامی نمی‌توان از آنها نتیجه گرفت که زلزله بزرگی روی خواهد داد.


او درباره اینکه آیا این زلزله‌ها روی گسل‌های مشترک روی داده باشند نیز گفت: این اتفاق الزما روی نداده است. اینها در واقع در یک پهنه مشترک و حاشیه زاگرس روی داده‌اند اما به هیچ عنوان روی یک گسل نبوده‌اند.


این عضو هیات علمی پژوهشکده زلزله درباره اینکه بروز این زلزله در یک پهنه جغرافیایی آیا می‌تواند از ریشه یک رشته فعالیت‌های مشترک باشد نیز گفت: امکان همچین چیزی وجود دارد ولی اینکه ما بتوانیم این امکان را توضیح دهیم با این اندازه و تعداد زلزله‌ها قابل توضیح نیست اینکه می‌گویید ممکن است، بله ممکن است یعنی شاید بعد از دو زلزله کوچک یک زلزله بزرگ بیاید یعنی آن دو مقدمه زلزله بزرگی باشد ولی الان با این تعداد و اندازه زلزله‌ها نمی‌شود الگو و مدلی به دست آورد که نشان دهد احتمالا اتفاق بزرگ‌تری در آینده روی خواهد داد صرف نظر از اینکه زلزله بزرگ‌تری در آینده بیاید یا نه.


او افزود: بعلاوه پراکندگی این زلزله‌ها در یک نقطه و در پهنه کوچکی نبوده است بلکه چندین جای مختلف در منطقه زاگرس زلزله‌های متعدد داشتیم؛ به هر حال منطقه زاگرس لرزه‌خیزترین منطقه ایران است و از این نظر چنین اتفاقی کاملا توجیه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته