دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد

300 اثر از 40 ملیت به دومین سوگواره عبرات ارسال شده است

نشست خبری دومین سوگواره عبرات صبح امروز 12 دی ماه با حضور حمید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین و حجت‌الاسلام حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور برگزار شد.
کد خبر : 147421

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام احمدی در این نشست خبری عنوان کرد: «ما در سال گذشته اولین سوگواره را با عنوان عبرات که برگرفته از کتیبه سردر حرم سیدالشهداست به صورت محدودتر از امسال و با دو یا سه موضوع برگزار کردیم که با استقبال خوبی از سوی اهالی هنر مواجه شد. همین امر باعث شد که تصمیم بگیریم تا این سوگواره را به صورت مستمر پیش ببریم.»


اربعین یک پدیده فرهنگی است


وی تاکید کرد: «اربعین یک پدیده فرهنگی است و به عنوان یک توارث فرهنگی به ما رسیده است. هنر و ادبیات بهترین شکل برای نگهداری آن هستند. کسانی که به دنبال حقایق هستند به واسطه این سوگواره به این صحنه عظیم می‌پردازند و این توارث به درستی صیانت می‌شود و جهانی‌سازی اربعین محقق خواهد شد.»


مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در ادامه سخنانش از تجلیل و تقدیر از صاحبان آثار یا آفرینش‌های هنری صحبت کرد و افزود: «آثار خلق شده به سفارش کسی نیست و کاری دلی است که انگیزه خالص الهی دارد. امسال فرصتی فراهم شد تا از آثار صدها هنرمند و شاعر استفاده کنیم. ما این درخواست را با انتشار فراخوان مطرح کردیم و با استقبال خوبی مواجه شده‌ایم به طوری‌که به جز آثار خارجی، بیش از 2هزار اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شده که بیشترین آنها در حوزه عکس و شعر است.»


وی بیان کرد: «از حوزه‌های جدید که در این دوره سوگواره اضافه شده است می‌توان به نگارگری اشاره کرد که شامل 50 اثر می‌شود. این میزان درخواست برای حضور در سوگواره عبرات نشان از این است که اگر ظرفیت‌ها شناسایی و اعلام شود می‌توان در این حوزه کار کرد. حتی در حوزه کاریکاتور که می‌تواند زبان خوبی برای انتقال مفاهیم داشته باشد، آثار متعددی را در معرض دید مخاطبان قرار داد.»


حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: «در حوزه مقالات هم از کشور عراق و هم از کشور ایران مقالاتی به دبیرخانه ارسال شده که بخشی از آن برای اختتامیه سوگواره به چاپ می‌رسد. در حوزه بین‌الملل با همکاری جامعه‌الامصطفی تاکنون 300 اثر از 40 ملیت دریافت کرده‌ایم که مورد داوری قرار می‌گیرد.»


وی تاکید کرد: «استقبال هنرمندان از این سوگواره نشانگر این است که سوگواره در حال باز کردن جای خود است. ما به همین دلیل مهلت ارسال را که پیش از این 10 دی‌ماه اعلام شده بود تا 20 دی‌ماه تمدید کردیم و همچنین در این دوره صداوسیما در بخش رادیویی و مستند با ما همکاری خواهند داشت.»


مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره داوران این سوگواره بیان کرد: «داوران متناسب با شرکت‌کننده‌ها، افراد حرفه‌ای و شناخته‌شده هستند. چرا که خواسته‌ایم هم احترام به صاحبان اثر قائل شویم و هم انتخاب درستی از آثار داشته باشیم. ما درصدد هستیم جامعه‌ هنری از آثار این سوگواره استفاده کنند و در همین راستا نیز امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا عکس‌های منتخب را منتشر کنیم. همچنین 6 بهمن‌ماه در تالار وزارت کشور در کنار دیگر نمایشگاه‌ها، نمایشگاهی برگزار خواهیم کرد و آثار انتخاب شده را به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه می‌کنیم و در اربعین 96 در قالب نمایشگاه‌ها از تولید آثاری در حوزه‌های سرود، نگارگری، موسیقی و نوحه استفاده می‌کنیم.»


حجت‌الاسلام احمدی بیان کرد: «در بخش رادیویی، مستند، گزارش و نمایش رادیویی خواهیم داشت. همچنین تصمیم داریم با پایان یافتن داوری آثار، بیانیه هیات داوران را که درباره روند داوری است به اطلاع عموم رسانیم.»


استفاده از ظرفیت‌های هنر نمایش در سوگواره عبرات


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌بر تخصیص بخش تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی در دوره‌های بعدی سوگواره عبرات بیان کرد: «امسال به صورت محدود درخواستی داشتیم تا آثار نمایشی در این سوگواره اجرا شود که با همکاری و هماهنگی کوروش زارعی، مدیرکل هنرهای نمایشی حوزه هنری 8 گروه به عراق بردیم که این همکاری بسیار خوب و رضایت‌بخش بود و سال گذشته نیز از حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد درخواست کردیم تا با معرفی نمایش‌های خیابانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی در قالب این سوگواره اجرا شود. بنابراین برنامه‌ریزی خواهیم داشت که در سال‌های آینده از این بخش از هنر استفاده بیشتری کنیم و ارتقای معرفتی داشته باشیم.»


وی درباره جوایز این دوره سوگواره نیز بیان کرد: «منتخبان این دوره تندیس، لوح، هدیه معنوی، جوایز نقدی از 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان را دریافت خواهند کرد. اختتامیه این سوگواره 6 بهمن‌ماه برگزار می‌شود. آثار برتر در برخی بخش‌ها مثل عکاسی و فیلم مستند که قطعا تقسیم‌بندی خواهند داشت 3 تا 5 اثر خواهند بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته