دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

عدم وجود شفافیت اطلاعاتی در کشور/ لزوم راه‌اندازی بورس ارز

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه متاسفانه شاهد عدم شفافیت اطلاعات در کشور هستیم، گفت: اکنون‌ 7 هزار خیریه در اقتصاد کشور وجود دارد که حتی یک صورت مالی منتشر نمی‌کنند اما برخی از آنها صاحب بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی هستند.
کد خبر : 147395

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،محمدرضا پورابراهیمی در دومین همایش مالی اسلامی با بیان اینکه اخیرا اقدامات خوبی در حوزه بازار سرمایه شکل گرفته است، افزود:‌ تصویب قانون بازار سرمایه در سال 84 اتفاق بزرگی در اقتصاد ایران بود که همچنان آثار آن را شاهد هستیم.


وی تصریح کرد: هر چند که گلایه‌هایی نیز به این بازار داریم زیرا به جای تامین مالی بخش خصوصی اکنون به تامین مالی بخش دولتی می‌پردازد. کما اینکه این بازار اکنون نرخ شکنی نیز انجام می‌دهد که در همین راستا باید همه موارد مورد بازنگری قرار گیرند.


پورابراهیمی تاکید کرد: یکی از اقدامات که اخیرا صورت گرفته و می‌توان به آن اشاره کرد، بحث قانون شفافیت اطلاعات برای جلوگیری از فساد در کشور است. در بند 6 اصل 44 قانون اساسی تکلیف کردیم که تمام نهادهای فعال در حوزه‌های عمومی از جمله شهرداری و تامین اجتماعی مکلف به ارائه صورت‌های مالی خود باشند.


به گفته وی این مصوبه در ابتدای مجلس دهم در کمیسیون اقتصادی تصویب و از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده است. در همین راستا نیز نخستین گزارش پایان امسال از سازمان بورس گرفته خواهد شد تا دستاوردهای شفافیت اقتصادی در کشور نمایان شوند.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اکنون اقدامات خوبی در مجلس در حال انجام است، گفت: می‌توان به موضوع حمایت از ایجاد فعالیت‌های بورس کالا در انتشار ابزارهای مالی مرتبط با بخش کشاورزی اشاره کرد که در این راستا موضوع استفاده از قراردادها، سلف موازی و اختیار معامله به عنوان بندهای تکلیفی دولت از جمله مصوبات مجلس بوده است.


وی درباره اصلاح قانون بانکداری نیز تاکید کرد: آخرین قانون حوزه بانکی کشور در اواخر سال 67 به تصویب رسید و اکنون بیش از 33 سال از تصویب قانون آزمایشی بدون ربا می‌گذرد و دولت‌ها و مجلس‌های متعدد نیز گامی برای اصلاح آن انجام برنداشتند.


پور ابراهیمی ادامه داد: بارها در مجلس نهم به دولت گذشته و دولت فعلی موضوع به روز رسانی این قانون برای انطباق با مسائل اقتصادی فعلی یادآوری شد.


وی ابراز کرد: ما همواره ظرفیت کسب و کار فعالین اقتصادی را در مرکز پژوهش‌های مجلس رصد می‌کنیم و در تمامی این گزارش‌ها حل مشکلات نظام بانکی به عنوان اولویت اصلی اقتصاد بیان شده است. کلیات اصلاح قانون نظام بانکداری کشور در مهر ماه امسال تصویب و اکنون وارد جزئیات شده است.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تاکید کرد: البته ما احتمال می‌دهیم که لوایح دولت در بخش اصلاح قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری تا پایان عمر دولتی یازدهم نیز به مجلس نرسد که البته ما رونوشت و کپی این لوایح را گرفته‌ایم و موارد را مد نظر قرار خواهیم داد.


وی با اشاره بر برگزاری نشست روز گذشته مجلسی‌ها با طیب‌نیا و سیف برای بررسی التهابات ارزی گفت: از چند سال گذشته موضوع ایجاد بورس ارز به عنوان یکی از ضرورت‌های اقتصاد کشور در شورای عالی بورس مطرح شد اما اکنون بانک مرکزی اعلام کرده که نیازمند انجام معاملات فیزیکی است و چند وقتی نیز کارگزاری‌ها، صرافی‌ها و بانک‌ها را با بخشنامه خود درگیر خرید و فروش ارز آزاد کرده است.


نماینده مردم کرمان در مجلس دهم اظهار کرد:‌ آیا طی چند روز گذشته نرخ میانگینی در میان صرافی‌ها تعیین نشده است؟ همین نرخ باید رسمی شود و نباید گپ میان نرخ آزاد و رسمی را بیشتر کنیم.


پورابراهیمی عنوان کرد: امیدواریم با قول مساعد روز گذشته طیب‌نیا وزیر اقتصاد اقدامات لازم در بحث پیمان‌های پولی و بازار ارزی صورت گیرد. اکنون ارزش برابری پول ملی در مقابل یورو افزایش یافته اما وضعیت اقتصادی کشور بدین ترتیب است.


وی ادامه داد: بازار سرمایه باید در حوزه دانش‌بنیان نیز نقش محوری ایفا کند و مجلس می‌تواند در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: ما به آینده اقتصاد کشور بسیار امیدوار هستیم و خلاءهای ایجاد شده در زمان تحریم‌ها نمی‌تواند ما را از مسیرمان دور کند؛ هر چند که در زمان تحریم‌ها هزینه‌های بسیاری را متحل شدیم اما ایران در دهه آینده به قدرت نخست اقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته