دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در هفدمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه معرفی شد؛

دو محصول واحد یزد؛ ظروف هارد آنادایز و ایمپلنت اندوباتون پلیمری

غرفه دانشگاه آزاد واحد یزد در نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهشی و فناورانه چندین محصول جدید معرفی کرد که از میان آنها می‌توان به ظروف «هارد آنادایز» و ایمپلنت اندوباتون پلیمری اشاره کرد.
کد خبر : 146176

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- به گفته نوید نصیری‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد یزد و طراح ظروف هارد آنادایز، این روزها همه جا در جریان این زندگی پرشتاب و صنعتی به اهمیت سلامت غذا در حفظ سلامت جسمی و روانی خود پی بردیم و متوجه شدیم که ریشه بسیاری از بیماری‌های خطرناک در عدم سلامت غذای مصرفی ما نهفته است.


متخصصان و پژوهشگران علمی و پزشکی در سال‌های اخیر به این نکته رسیدند که برای تضمین سلامت غذا، فقط کیفیت و نوع مواد اولیه دارای اهمیت نیستند، بلکه یکی از عوامل مهم بروز بیماری‌های مختلف در بدن، برخی از ظروف پخت و پز آشپزخانه است.


ظروفی که اکنون مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، به تنهایی می‌توانند غذای پخته‌شده را مسموم کنند و یا در دراز مدت بر اثر کنده شدن روکش و یا ترکیب جنس ظرف با غذا، عامل بروز بیماری‌های مختلف در بدن شوند.


از طرفی بهداشتی بودن ظروف پخت و پز در طبخ غذای کودکان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. چراکه بدن کودکان در سنین رشد حساسیت بیشتری نسبت به آلودگی‌های غذا از خود نشان می‌دهد.



نصیری‌زاده گفت: «ظروف «هارد آنادایز»، هیچ نوع لایه و روکشی ندارند. طعم غذا را تغییر نمی‌دهند و مواد مضری از خود به غذا پس نمی‌دهند. این ظروف صرفه اقتصادی با خود همراه دارند زیرا عمر آنها بیش از 10 سال است و در طول این مدت هیچ نیازی به بازسازی و ترمیم ندارند».


این ظروف حتی وقتی با سیم ظرفشویی شسته می‌شوند، عمرشان افزایش می‌یابد و از حیث طول عمر و مدت زمان استفاده از ظروف، بسیار مقرون به‌صرفه است.


به دلیل انتقال یکنواخت و سریع حرارت، به هیچ وجه انرژی رسیده به ظرف از طریق شعله گاز هدر نمی‌رود و راندمان حرارتی سه برابری نسبت به طروف رایج در بازار در این ظروف دیده می‌شود. بنابراین نیازی به استفاده از شعله زیاد جهت پخت و پز نیست و به راحتی می‌توان با استفاده از یک سوم شعله نسبت به ظروف متداول اما با مدت زمان یکسان غذا را طبخ کرد.


به گفته وی، این ظروف مورد تائید اتاق بازرگانی و صنایع مونیخ آلمان، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سازمان ملی استاندارد، جامعه مخترعین و مبتکرین و سازمان ملی استاندارد بریتانیا قرار گرفته است.


کاربرد این محصول جهت پخت‌ و پز و طبخ غذا به صورت یکنواخت و با صرف کم‌ترین هزینه و زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ایمپلنت اندوباتون پلیمری


محبوبه محمودی، عضو هیات علمی واحد یزد و طراح این ایملنت گفت: «رباط متقاطع قدامی به صورت مایل در وسط زانو قرار گرفته است و مانع از لغزیدن ساق به سمت جلو می‌شود. این لیگامان همچنین در حفظ پایداری چرخشی زانو موثر است. تقریبا نصف آسیب‌های لیگامان متقاطع قدامی همراه با آسیب به دیگر قسمت‌های زانو مثل آسیب به غضروف، مفصل، مینیسک و دیگر لیگامان‌های زانو است. اکثر آسیب‌های این لیگامان به صورت پارگی کامل است. لیگامان متقاطع قدامی با مکانیسم‌های متفاوتی پاره می‌شود».


وی افزود: «بازسازی رباط و بازتوانی افراد آسیب‌دیده همواره مورد توجه متخصصان بوده است و تلاش‌های چشمگیری در ترمیم آن در دنیا صورت گرفته است. به طوری که امروزه با روش اندوباتون، بازسازی رباط صلیبی قدامی به صورت روزمره انجام می‌شود».


با ساخت این ایمپلنت به غیر از خواص عالی آن نسبت به نمونه موجود در بازار، با توجه به مصرف روزانه بیش از 100 اندوباتون در هر بیمارستان تخصصی ارتوپدی هزینه اندوباتون پلیمری ساخته شده در این طرح 10 برابر کمتر از هزینه بهترین اندوباتون تیتانیوم موجود در بازار است که می‌تواند کمک بزرگی برای بیماران و متخصصان ارتوپدی به شمار رود.


محمودی مزایای این محصول را این‌گونه شرح داد: «از مزایای این محصول می‌توان به قیمت بسیار پایین نسبت به نمونه‌های موجود در بازار (نمونه تیتانیومی) اشاره کرد که کاهش هزینه تا 10 برابر است. چگالی آن نسبت به نمونه تیتانیومی کم است که همین میزان نیروی وارده به بدن را کاهش می‌دهد. سفتی و مدول الاستیک آن نزدیک به سفتی و مدول الاستیک استخوان است. زیست‌سازگاری بیشتری نسبت به نمونه تیتانیومی دارد و ترشوندگی مناسبی دارد که سبب به کارگیری آن در کاربردهای درون بدن ( In vivo) می‌شود. مقاومت آن نسبت به خوردگی نسبت به مقاومت به خوردگی نمونه تیتانیومی بالاتر است. پایداری ابعادی در بدن و در دماهای بالا را دارد. قابلیت سوراخکاری توسط جراح در صورت نیاز حتی در حین جراحی دارد و دارای کمترین خطر در اثر قرارگیری در بدن و بدون سرطان‌زایی و عفونت‌زایی در بدن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته