دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه صورت گرفت؛

معرفی 3 محصول ارائه‌شده واحد همدان؛ کیت تشخیص طبی سرطان گردنه رحم، دستگاه اسکپ سنگ ساختمانی و سیستم برق هیبریدی

غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در نمایشگاه هفدهمین دستاوردهای پژوهشی و فناورانه کیت تشخیص طبی سرطان گردنه رحم، دستگاه پرتابل اسکپ سنگ ساختمانی و سیستم برق هیبریدی را معرفی کرد.
کد خبر : 145472

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل داده‌اند. زنان سالانه باید دو بار تست سرطان گردنه رحم را انجام دهند تا از سلامت خود مطمئن شوند. تاکنون کیت تشخیص این نوع سرطان در انحصار یک شرکت آمریکایی بود اما اکنون محمدرضا شفاعتی، دانشجوی دکتری رشته بیومیکروبیولوژی از دانشگاه آزاد واحد همدان توانسته است این کیت را بسازد.



شفاعتی در این مورد گفت: «این کیت روی بیش از دو هزار نفر در بیمارستان بقیه‌الله اعظم تست شده است و یک درصد هم خطا نداشته است. این محصول ثبت اختراع شده است و درصددیم که مجوز سازمان غذا و دارو را هم بگیریم».


به گفته وی، هر بار تست تشخیص این نوع سرطان یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد اما با این کیت جدید این هزینه به 75 هزار تومان خواهد رسید.


دستگاه پرتابل اسکپ سنگ‌های ساختمانی



دستگاه پرتابل اسکپ برای تراش سنگ‌هایی که در نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود ساخته شده است. سعید یاسینیان و امیرحسین زندیان، این دستگاه را طراحی کرده‌اند که مکانیسم کار آن ایجاد دو سوراخ و دو شیار در سه وجه از سنگ پلاک است. تراش با این دستگاه دیگر آلودگی صوتی معمول ناشی از تراش و برش سنگ را ندارد و از سوی دیگر، این سنگ‌ها آنقدر چفت می‌شوند که شبیه سنگ‌های دیگر از نما نمی‌افتند.


ایمنی و دقت بالای کار نسبت به روش‌های مرسوم دستی، عدم دخالت مستقیم ست، مجهز به سیستم پاشش آب برای جلوگیری از انتشار پودر سنگ در فضای کارگاه، دارای سینی و ساختار لازم جهت نصب شاسی برش طولی سنگ، ایمنی افراد در مقابل برق گرفتگی از مزیت‌های این دستگاه است.


در این روش، سنگ‌ها به جای فلز، از پلاستیک برای نصب سنگ استفاده می‌شود.


سیستم برق (روشنایی) هیبریدی



فرهاد سمایی، هیات علمی واحد همدان و طراح سیستم برق هیبریدی (خورشیدی- بادی) در مورد این سیستم می‌گوید: «خیلی وقت‌ها به دلیل ابری بودن آسمان یا زیاد بودن باد، انرژی مورد نیاز به سلول‌های خورشیدی نمی‌رسد. به همین دلیل ما سلول خورشیدی‌ای طراحی کرده‌ایم که حتی در این شرایط برق تولید می‌کند. در واقع هم از انرژی باد و هم انرژی خورشیدی برای تولید برق بهره می‌برد. ترکیب این دو موجب شد که نام این سیستم را هیبریدی بگذاریم».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته