دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قراردادهای اختیار معامله وارد بورس می‌شوند

بازار قراردادهای اختیار معامله از روز یکشنبه 28 آذرماه در بورس تهران آغاز به کار می‌کند.
کد خبر : 142387

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، قرارداد اختیار معامله قراردادی میان خریدار و فروشنده است، به‌نحوی که خریدار از فروشنده اختیار معامله، حق خرید یا فروش یک دارایی را در یک قیمت معین، خریداری می‌کند. به عبارت دیگر در اینجا نیز همانند تمام قراردادها، هر طرف، امتیازی را به طرف مقابل اعطاء می‌کند، خریدار به فروشنده مبلغی تحت عنوان حق شرط پرداخت می‌کند، که در واقع همان قیمت اختیار معامله است و فروشنده نیز حق خرید یا فروش دارایی مذکور را در یک قیمت معین به خریدار اعطاء می‌‌کند.


سرمایه گذاران می توانند فقط نسبت به اخذ موقعیت خرید در نمادهای ایجاد شده اقدام کنند و اخذ موقعیت فروش تنها به منظور بستن موقعیت های خرید قبلی اخذ شده، امکانپذیر خواهد بود. براین اساس سبک اعمال قراردادهای فوق از نوع اروپایی بوده، به این معنا که فقط در سررسید قابلیت اعمال خواهند داشت.


بازار قراردادهای اختیار معامله سهام در بورس تهران با قراردادهای اختیار معامله خرید بر روی سهام پایه شرکت های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو آغاز به کار می کند.


همچنین نحوه اعمال نحوه اعمال قراردادها بصورت غیرخودکار است. به این ترتیب که دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل به اعمال باید درخواست اعمال خود را از طریق کارگزار مربوطه و مطابق با قرارداد مشتری-کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام کنند. در ضمن تسویه در قراردادهای اختیار معامله سهام به سه صورت صرفاً نقدی، اول نقدی بعد فیزیکی و صرفً فیزیکی امکانپذیر است.


لازم به ذکر است در دوره سه ماهه اول آغاز معاملات قراردادهای اختیار معامله و در راستای کمک به توسعه بازار قراردادهای اختیار معامله سهام، کارمزد همه ارکان بجز کارگزار، صفر در نظر گرفته شده است.


همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند برای دریافت فایل سوالات متداول قراردادهای اختیار معامله سهام، اینجا را کلیک کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس سهام
ارسال نظر
هلدینگ شایسته