دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی یاس عنوان شد

ابطحی: شبکه خانگی رقیب سینما نیست/قاچاق «ابد و یک روز» در اصفهان و بروجرد

نشست خبری چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی یاس، امروز، 16 آذرماه، همزمان با روز دانشجو در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد.
کد خبر : 140132

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم یاس با حضور مصطفی ابطحی، دبیر جشنواره و سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه جشنواره در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار و دبیر این رویداد ضمن اشاره به حادثه شهادت چند دانشجو در 16 آذر سال 1332 در دانشگاه تهران، به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.


16 آذرماه 1332


مصطفی ابطحی در ابتدای صحبت‌هایش به اتفاق تلخ دانشگاه تهران در 16 آذر سال 1332 اشاره کرد و گفت: «نشست خبری جشنواره فیلم یاس و روز دانشجو همزمان شده و این باعث افتخار ماست و باید یادی کنیم از دانشجوهایی که سال 1332 در دانشگاه تهران جان‌شان را از دست دادند.»


سینمای نجیب، شریف و پرافتخار ایران


وی در ادامه گفت: «سینمای نجیب، شریف و پرافتخار ایران در سال‌های گذشته با سرعتی قابل قبول جلو رفته و توانسته مخاطب‌های خود را مبهوت کند. سینمایی که موفق شده دست‌های خیال تماشاگرها را بگیرد و تا دوردست ها بکشاند. سینمای ایران، زبان فرهنگ ملی، دین و بومی ماست و سینماگران‌مان، سفیرهای پرافتخار فرهنگ سرزمین‌مان هستند. این روزها نام کشور ما در حوزه فرهنگ و مخصوصا سینما بلند‌آوازه‌تر از دیگر حوزه‌هاست.»


108 اثر در دبیرخانه جشنواره


دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس با اشاره به بخش های مختلف جشنواره گفت: «در بخش مسابقه ایران، 108 فیلم به دبیرخانه رسیده که در این میان 20 فیلم به مرحله داوری راه یافته و بخش قابل توجهی از آن‌ها فیلم‌اولی هستند.»


همچنین در حوزه بین‌الملل 84 فیلم از کشورهایی چون فرانسه، هلند، اسپانیا، آلمان، کره‌جنوبی و ترکیه برای دبیرخانه جشنواره ارسال و 9 فیلم در نهایت به مرحله داوری راه یافتند. در میان فیلم‌های راه یافته به مرحله داوری 3 فیلم ایرانی «تاول»، «گمیچی» و «سپید به رنگ مروارید» هم حضور دارند. همچنین از میان پنج داور این بخش 3 داور از کشورهای بوسنی هرزگوین، ترکیه و لبنان و 2 داور از ایران حضور دارند.»


تجلیل از سینماگران و خانواده شهیدان مدافع حرم


ابطحی درمورد برنامه تجلیل در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس هم گفت: «طبق برنامه‌ریزی در ایام جشنواره از علی نصیریان، داریوش اسدزاده، ثریا قاسمی و داریوش باباییان به عنوان هنرمندانی که سال‌ها در حوزه فرهنگ و هنر تلاش کرده‌اند و 2 خانواده شهدای مدافع حرم در استان مازندران قدردانی خواهد شد.»


تولیدهای ویدیویی و سینمایی مکمل یکدیگرند


مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در ادامه به جایگاه شبکه خانگی و تولیدهای ویدیویی اشاره کرد و گفت: «سینمای خانگی و محصولات ویدیویی روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر می‌شود. عده‌ای به اشتباه شبکه خانگی را رقیب سینما می‌دانند در حالی که تولیدهای ویدیویی و سینمایی مکمل یکدیگرند و با کنار هم قرار گرفتن این دو، گام‌های موثری در راستای شکوفایی فرهنگ ایران برداشته می‌شود. نمایش خانگی یکی از بزرگترین رسانه‌های کشورمان است که موفق شده ارتباط خوبی با مخاطبانش برقرار کرد. رسانه‌ای که با توجه به عمر کوتاه یک دهه‌ای خود توانسته مراحل آزمون و خطا را پشت سر بگذارد و برای مقابله با رقیبان و سودجویان به آمادگی کامل دست یابد. نمایش خانگی برای رشد و تعالی خود امروز چاره‌ای جز اتصال به تکنولوژی ندارد باید خود را به‌روز کند. استقلال نمایش خانگی وظیفه موسسه رسانه‌های تصویری است و در مقابل، رسالت نمایش خانگی به تولیدات هنری بستگی دارد.»


تنها 60 شهر از 1070 شهر در ایران سالن سینما دارند


ابطحی به کمبود سینماها در سطح کشور هم اشاره کرد و گفت: «متاسفانه تنها 60 شهر از 1070 شهر در ایران سالن سینما دارند و مردم آداب سینما رفتن را یاد نگرفته‌اند و بسیاری از فیلم‌های سینمایی ما آن‌طور که باید دیده نشده است. یکی از دلایلی که 100 دستگاه سینماسیار آماده کرده‌ایم تا در شهرستان‌‌های مختلف ایران راه‌اندازی کنیم و بتوانیم در این مسیر قدمی برداریم.»


تلاش برای تثبیت جایگاه نمایش خانگی


دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس با بیان اینکه حضور سینماگران برجسته گواهی بر روشن بودن آینده شبکه نمایش خانگی است، گفت: «امروز بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سینماگران ایرانی در عرصه نمایش خانگی فعالیت می‌کنند و با حضورشان به اقتصاد این رسانه کمکی جدی کرده‌اند. نمایش خانگی با حضور این افراد به نقطه عطفی در حوزه سینما تبدیل و زمینه لازم برای حضور جوانان هنرمند و علاقه‌مند به سینما فراهم شده است. نشانه‌های این اتفاق خوشایند را در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس شاهد خواهیم بود: حضور جوان‌هایی در جشنواره یاسکه گوی سبقت را از پیشینیان ربوده‌اند. جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تلاشی برای نمایش اهمیت و جایگاه نمایش خانگی است. این جشنواره امروزه به یکی از جشنواره های معتبر و مهم سینمایی تبدیل شده و اهداف متعددی چون ارزیابی دقیق و منصفانه تولیدات یک سال اخیر سینماگران در نمایش خانگی، شناسایی استعدادهای جوان و کمک کردن به آنان برای ورود به عرصه فیلمسازی، زمینه سازی برای دیده شدن هنرمندانی که تاکنون فرصت شرکت در نمایش خانگی را نداشته اند، ایجاد بستری برای گفت وگو میان فیلمسازان و هنرمندان را دنبال می‌کند.»


دسترسی به آرشیو فیلم با VOD


وی با اشاره به برگزاری کارگاه های تخصصی در بخش vod گفت: « نشست‌های تخصصی در بخش vod برای پاسخگویی به سوال‌های مخاطبان درباره این سامانه نمایش برگزار خواهد شد. حوزه‌‎ای که توانایی جذب میلیون‌ها مخاطب را مهیا می‌کند. با راه‌اندازی این سامانه نمایش، مخاطبانمی‌توانند توسط نرم‌افزاری ساده، به آرشیو فیلم‌هادسترسی پیدا کنند.»


گفت‌وگو، حلقه گمشده صحنه فرهنگ و سینما است


ابطحی با بیان اینکه جشنواره بستری برای گفت‌وگو به بخش بین‌الملل جشنواره اشاره کرد و گفت: « امروز، گفت‌وگو حلقه گمشده در صحنه فرهنگ و سینما است. حضور فیلمسازانی از کشورهای دیگر به تبادل اطلاعات و شروع تولیدات مشترک در حوزه نمایش خانگی منجر می‌شود و با این هدف چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس کار خود را دنبال می کند.


نسخه قاچاق «ابد و یک روز» در اصفهان و بروجرد


ابطحی در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد قاچاق فیلم «ابد و یک‌روز» گفت: «متاسفانه این خبر صحت دارد و در شهرستان‌های اصفهان و بروجرد این اتفاق افتاده است. ما به تنهایی نمی‌توانیم جلوی این قاچاق گسترده را بگیریم و تمام نهادها باید ما را همیاری کنند. همچنان پرونده در حال پیگیری است تلاش‌مان را می‌کنیم تا عوامل اصلی این قاچاق گسترده را شناسایی کنیم. البته باید بگویم که قاچاق این فیلم در ابعاد کوچک‌تری اتفاق اقتاده و با آن گستردگی‌ای که اعلام شده بود، نیست.»


چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از 22 تا 26 آذر ماه در شهر رامسر با حمایت سازمان سینمایی و مشارکت استانداری مازندران برگزار می‌شود و 4 سینما در استان مازندران میزبان این رویداد خواهند بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته