دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1395 - 16:36
مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست:

چهار قطعنامه گردوغبار در سازمان ملل تصویب شد

مدیرکل امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از یک سال گذشته یعنی دسامبر 2015 تا دسامبر 2016، چهار قطعنامه خاصِ موضوع گردو غبار با پیشنهاد ایران در سازمان ملل متحد به ثبت و تصویب رسیده است.
کد خبر : 139164

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، مجید شفیع پور، مدیر کل امور بین الملل و رئیس مرکز کنوانسیون‌های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود 15 سال گذشته برای نخستین بار پیشنهاد و تصویب کنوانسیون بازل با هدف مدیریت بر نقل و انتقال فرامرزی پسماندهای خطرناک با محوریت مرکزی برای ظرفیت سازی آموزشی و ارائه خدمات کارشناسی در این زمینه در تهران ایجاد شد.
وی افزود: این مرکز با پنح عضو از کشورهای همسایه در آسیا کار خود را آغاز و فعالیت خود را توسعه داد و برای توسعه کنوانسیون بازل قانونی نیز در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شد.
شفیع پور ادامه داد: در جهان 6 مرکز منطقه‌ای وجود دارد که ایران یکی از این مناطق 6 گانه را دارد که همان کنوانسیون بازل است که در مرحله بعدی کنوانسیون استکهلم و روتردام نیز به آن اضافه شد که ماموریت هر کدام مدیریت انواع پسماندهای خطرناک و شیمیایی است.
وی افزود: امروز شاهد تمدید یک دوره 5 ساله این کنوانسیون در تهران با ماموریت‌های گسترده‌تر هستیم که دو بعد مهم در این سند گنجانده شده است، یکی ارتباط با مجامع علمی، آموزشی و دانشگاهی و دیگری عملکرد و سرمایه گذاری برای مدیریت این گونه پسماندها است که باید تلاش شود تا برای واحدهای صنعتی که توسعه خود را دنبال می‌کنند، شبکه سازی شود.
شفیع پور گفت: کشورهایی در منطقه هستند که عضو هیچ کدام از کنوانسیون‌ها نیستند که برای جذب و همراه کردن این کشورها در این کنوانسیون تلاش می‌شود.


به گزارش آنا، مراسم امضای سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران (پسماندهای ویژه و خطرناک) روز شنبه 13 آذرماه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور دبیرخانه این کنوانسیون و مسئولان سازمان محیط زیست به امضا رسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: گردو غبار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته