دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری دهمین دوره جشنواره سینما حقیقت عنوان شد

طباطبایی‌نژاد: امیدواریم فیلم‌ها با حداقل سانسور مواجه شوند/ رقابت 74 فیلم در بخش مسابقه ملی

نشست خبری دهمین دوره جشنواره سینما حقیقت با حضور طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
کد خبر : 137550

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری دهمین دوره از جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با حضور جمعی از خبرنگاران و دبیر جشنواره برگزار شد و با پرسش و پاسخ‌هایی درمورد این دوره از جشنواره، کیفیت آثار تولیدی و بخش بین‌الملل همراه شد.


درابتدای این نشست، طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره با اشاره اتفاق‌های تلخ روزهای اخیر و کشته شدن هموطنانمان در حادثه بمب‌گذاری و برخورد دو قطار به یکدیگر، صحبت‌هایش را شروع کرد و با ابراز تاسف گفت: «دهمین جشنواره سینما حقیقت، از روز چهاردهم آذر ماه در پردیس سینمایی چارسو با دورهمی مستند‌سازان آغاز می‌شود و تا 24 آذر ادامه خواهد داشت. بیش 1100 فیلم برای حضور در جشنواره ارائه شدند که 830 اثر به بخش داوری رسیدند و مورد قضاوت قرار گرفتند.»


در بخش مسابقه ملی 74 فیلم، پذیرفته شدند که 30 فیلم بلند، 17 نیمه بلند و بقیه آن‌ها در قالب فیلم کوتاه هستند.


بخش شهید آوینی


طباطبایی‌نژاد گفت: «بخش شهید آوینی که شامل فیلم‌های مقاومت و حوزه دفاع مقدس می‌شود؛ با 15 اثر اختصاصی، یکی از بخش‌های پررنگ این دوره است.»


تجلیل از منوچهر عسگری


وی افزود: «یکی از اتفاق‌های مهم این دوره، بزرگداشت سینمای مستند کرمان است که از منوچهر عسگری در این بخش تقدیر خواهیم کرد.»


سالمندی پویا


دبیر جشنواره ادامه داد: «در بخش خارج از مسابقه هم 17 فیلم به نمایش در می‌آید و در بخش تاره «خرد و تجربه» 10 فیلم داریم و موضوع این بخش سالمندی پویا است.»


مجموعه «کارستان» از رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرطهماسب


طباطبایی‌نژاد گفت: «در دهمین جشنواره سینما حقیقت، بخشی به نام مجموعه «کارستان» را داریم که در این قسمت توسط رخشان بنی‌اعتماد و ایرج میر طهماسب که از برگزارکنندگان این قسمت هستند، ورکشاپی تحت عنوان حذف سود در تولید خواهیم داشت.»


چکیده‌ تولیدهای سینمای مستند جهان


او همچنین گفت: «هیات انتخاب در بخش بین‌الملل، بیش از 6 ماه وقت گذاشتند و تمام مستندهای تولیده شده در سال‌های 2015 و 2016 میلادی را رصد کردند تا این‌که نهایتا 27 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل انتخاب شد. در بخش «روزگار ما» هفت فیلم داریم که معضلات اجتماعی را به تصویر می‌کشد و بخش دیگری به نام «مستند پرتره» هم داریم. 184 فیلم ایرانی و خارجی و خارج از مسابقه برای علاقه‌مندان به نمایش در خواهد آمد. ما امسال به لحاظ کیفی سختگیرانه‌تر عمل کردیم. بازار فیلم مستند را در جشنواره خواهیم داشت که از 17 تا 19 آذر ماه در طبقه ششم پردیس چارسو به نمایش در خواهد آمد.»


ورک‌شاپ‌های تخصصی


وی اضافه کرد: «ورک‌شاپ‌های تخصصی‌ را هم برگزار خواهیم کرد که در می‌توانم به ورک‌شاپ تخصصی تصحیح رنگ و نور که توسط سهراب نوربخش برگزار می‌شود و کارگاه پژوهشی واقعیت و خیال در سینمای مستند و کارگاه تدوین و فیلم مستند اشاره کنم.»


رونمایی از 4 کتاب


رونمایی از 4 کتاب دیگر اتفاق مهم این دوره از جشنواره سینماحقیقت است و هرشب از یک کتاب رونمای می‌شود: رونمایی از کتاب «بازاندیشی سینمای مستند» ترجمه محمدحسین تمجیدی؛ کتاب «قوم‌نگاری تصویری» ترجمه فتاح محمدی؛ کتاب «مستند در سال» ترجمه حسین فراهانی و کتاب «سینما و امر تجربی» به ترجمه گروه مترجمان.»


مرکز سینمای مستند و تجربی سهم کمی در جشنواره دارد


سیدهادی طباطبایی در بخش پرسش‌وپاسخ؛ درمورد حضور مستندهای تولیدشده توسط مرکز سینمای مستند و تجربی در این جشنواره گفت: «کمتر از 10 درصد از آثار حاضر در جشنواره از تولیدهای مرکز است. بخش‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد که کار تولید را انجام می‌دهند و ما از مکان‌های مختلفی فیلم را دریافت کردیم و مرکز سهم حداقلی در آثار دارد. فیلم‌هایی هم که توسط مرکز تهیه شده است، به هیئت انتخاب ارسال شده و آنها خود انتخاب می‌کنند که باشند یا نه. اگر فیلمی برای بار دوم بخواهد که به جشنواره بیاید، باید حداقل 60 درصد تغییر داشته باشد تا با فیلمی جدید مواجه شویم.»


ناگزیر به تبعیت از آیین‌نامه هستم


دبیر سینماحقیقت درمورد اعتراض یکی از مستندسازها به دلیل کنار گذاشته شدن فیلمش از جشنواره گفت: «فیلم سیروس الوندی‌پور که دوباره درخواست شرکت در جشنواره را داشت، قابل نمایش در جشنواره نبود؛ چون سال گذشته برای جشنواره ارسال شده بود و طبق آیین‌نامه برای حضور دوباره باید بیش از 60 درصد تغییر ایجاد می‌شد و علیرغم ادعای این فیلمساز و با بررسی هر دو نسخه، این اتفاق نیافتاده بود و نهایت تغییر به 10 درصد می‌رسید. به عنوان دبیر جشنواره ناگزیر به تبعیت از آیین‌نامه هستم».


امیدواریم که مشکلی پیش نیاید


طباطبایی درمورد ممیزی‌هایی که بعد از اکران ممکن است به فیلم‌ها وارد شود، گفت: «تا امروز موردی نداشتیم ولی ممکن است برای یکی از آثار اتفاق بیفتد؛ ولی ما امیدواریم که مشکلی پیش نیاید و فیلم‌های ما با حداقل سانسور مواجه شود.»


درصد قابل توجهی از فیلم‌های ما رویکرد اجتماعی دارد


دبیر جشنواره در مورد مفاهیم فیلم‌هایی که امسال در جشنواره حاضرند، گفت: «درصد قابل توجهی از فیلم‌های ما رویکرد اجتماعی دارد البته از فیلم‌های حیات وحش هم حمایت کردیم و من خودم یک فیلم حیات وحشی را وارد جشنواره کردم.»


تجربه تولید مشترک در ایران نقصان دارد


طباطبایی‌نژاد درمورد ضعف در حوزه تولید فیلم‌های مشترک هم گفت: «در بحث تولید مشترک ما با دو شبکه خارجی این کار را دنبال کردیم. تجربه تولید مشترک در ایران نقصان دارد و ما کارهای قابل توجهی در این زمینه نداریم، ولی انجمن تهیه کنندگان این کار را برای ما انجام می‌دهد.»


44 مهمان خارجی را دعوت کردیم


دبیر جشنواره درمورد مهمان‌ای بین‌المللی جشنواره سینماحقیقت هم گفت: «ما 44 مهمان خارجی را دعوت کردیم و همه آنها قطعا می‌آیند اما آقای رزی چون فیلمش در اسکار پذیرفته شد و پخش کننده مانع از حضور او در این جشنواره شد نتوانست به ایران بیاید و مجبور است که به سفرهای اسکاری برود. این فیلم نه تنها نماینده فیلم سینمای مستند در ایتالیا شد که به طور کلی تنها نماینده سینمای ایتالیا در اسکار امسال است. البته ما شاخص‌ترین کارگردان محیط زیستی جهان را دعوت کردیم اما چون ایشان 92 سال داشت، به دلیل کهولت سن نتوانست در جشنواره ما حاضر شود و به غیر از آقای رزی 43 مهمان ما حتما می‌آیند. مدیرانی که در جشنواره حاضرند، اگر از ایران اطلاعات کاملی نداشته باشند اصلا دعوت این جشنواره را نمی‌پذیرند.»


بودجه جشنواره توسط سازمان سینمایی تامین می‌شود


طباطبایی‌نژاد با در انتها هم به بودجه جشنواره اشاره کرد و گفت: «بودجه جشنواره توسط سازمان سینمایی تامین می‌شود. هرچند با صندوق بازنشستگی در بخش خرد و تجربه و اداره ارشاد کرمان در بخش مستند سینمای کرمان. همکاری داریم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان سینمایی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب