دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساز ناکوک عربستان در آستانه نشست اوپک

با وجود آنکه در هفته های اخیر مواضع عربستان در خصوص کاهش تولید نفت نشان از عزم این کشور برای بهبود قیمت ها در بازارهای جهانی می داد،‌اما اظهار نظر این کشور مبنی بر عدم حضور در گفت‎و‎گوی اعضای اوپک با تولیدکنندگان نفت غیر عضو این سازمان راه را برای کاهش قیمت نفت هموار کرد.
کد خبر : 137413

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، 5 روز مانده به نشست اوپک،‌ فعالان بازار نفت بیش از پیش نگران آینده این بازار هستند. از یک سو عربستان اعلام می‌کند که حاضر به شرکت در جلسه اوپک با تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی نیست و از سوی دیگر نیز روسیه با شدت تمام بر طبل تثبیت تولید به جای کاهش تولید می‌کوبد تا امیدها به افزایش قیمت نفت در پی تصمیم اوپک آرام آرام رنگ ببازد.


این در شرایطی است که روز دوشنبه اوپکی ها و غیر اوپکی ها بر سر میز مذاکره خواهند آمد تا نحوه کاهش و نوع سهمیه بندی هر کشوری را پیش از نشست روز چهارشنبه مشخص کنند. کاری که سخت‌ترین مرحله از دستیابی به توافق نهایی کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای نفت خواهد بود.


سختی کار آنجا بیشتر خودنمایی می کند که دولت روسیه که برای کاهش سطح تولید از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تحت فشار است اعلام کرد که این کشور تنها آماده تثبیت تولید خود در سطح کنونی است.


استدلال این کشور این است که با توجه به برنامه پیشین روسیه برای افزایش تولید نفت در سال جاری میلادی، تثبیت عرضه در سطح کنونی برای این کشور به منزله کاهش عرضه است.


همچنین در این خصوص الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور در مسکو گفته که تثبیت سطح تولید برای ما شرایط بسیار دشواری ایجاد خواهد کرد و به این معناست که ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار بشکه در روز نسبت به آنچه برای سال ٢٠١٧ میلادی برنامه ریزی کرده بودیم کمتر تولید کنیم.


وی در تاکید بر اظهارات هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: موضع ما تغییر نکرده است و همچنان مایل به تثبیت سطح تولید خود در سطح کنونی هستیم.


از سوی دیگر عربستان نیز این روزها ساز مخالفت را کوک کرده است. در همین رابطه، خودداری عربستان از حضور در نشست تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک در روز دوشنبه (هشت آذر ماه) سبب شد تردید‎هایی درباره توافق کاهش تولید ایجاد شود.


به گفته منابع اوپکی، مسئولان نفتی عربستان اعلام کرده‎اند دلیل خودداری آنها از حضور در نشست با تولیدکنندگان غیر عضو اوپک این است که این کشور می‎خواهد بر همگرایی داخلی میان اعضای این سازمان تمرکز کند.


بیانیه سعودی‎ها درباره حضور نیافتن در نشست یاد شده، سبب تشدید اولیه افت قیمت‎ها در معاملات پایان هفته شد.


در پایان معاملات این هفته، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و ٧٦ سنت افت، در سطح ٤٧ دلار و ٢٤ سنت تثبیت شد.


قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز یک دلار و ٩٠ سنت کاهش یافت و به ٤٦ دلار و شش سنت برای هر بشکه رسید.


قیمت سبد نفتی اوپک نیز با ١٣ سنت کاهش به ٤٥ دلار و ٢٢ سنت برای هر بشکه رسید.


قیمت‌های شکننده این روزهای نفت که با یک گمانه زنی یا اظهار نظر بالا و پایین می‌رود،‌ چشم انتظار تصمیماتی است که قرار است روز چهارشنبه در وین ‎گرفته شود، تصمیماتی که بسیاری از تولیدکنندگان نفت امید بسته اند تا به واسطه آن حال دخل و خرج بودجه ای خود را کمی بهتر کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته