دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1395 - 12:32
مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با آنا خبر داد:

«شیوه‌نامه» هدایت تحصیلی تدوین شد/ رفع مشکلات انتخاب رشته دانش‌آموزان برای سال آینده

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش از تدوین «شیوه نامه» هدایت تحصیلی خبر داد و گفت: طی هفته‌های آینده این شیوه نامه توسط وزیر آموزش و پرورش با هدف رفع مشکلات انتخاب رشته در دانش آموزان پایه نهم به مدارس متوسطه اول سراسر کشور ابلاغ می‌شود.
کد خبر : 137067

عظیم محبی، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از تدوین شیوه نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم خبر داد و گفت: امسال پس از گذشت 22 سال هدایت تحصیلی در متوسطه اول اجرا شد که این امر مشکلات و مسائلی را به همراه داشت به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش برای افزایش اطلاع رسانی، افزایش آگاهی والدین و دانش آموزان، رفع مشکلات موجود و احتمالی و ... اقدام به تدوین شیوه نامه هدایت تحصیلی کرده است که در این شیوه نامه مشکلات امسال بررسی و برطرف شده است.


وی افزود: یکی از مشکلات اجرای هدایت تحصیلی ضعف آگاهی والدین و دانش آموزان از نحوه انتخاب رشته و ملاک‌های موثر در آن بود. طی سال‌های گذشته دانش آموزان در پایه اول دبیرستان بر اساس معدل و نمرات دروس اصلی وارد رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و ... می‌شدند به گونه‌ای که اگر دانش آموزی در دروس ریاضی و فیزیک نمی‌توانست نمره مناسبی کسب کند نمی‌توانست وارد رشته ریاضی فیزیک شود و باید وارد سایر رشته‌های درسی می‌شد که اجرای این روش برای سال‌های طولانی باعث شد امسال نیز خانواده‌ها تنها نمره درسی دانش آموزان را ملاک انتخاب رشته قرار دهند.


مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که نمره اکثر دانش آموزان در پایه نهم مناسب و بالا است و والدین و دانش آموزان باید در انتخاب رشته علاوه بر نمره درسی به نمره کسب شده در میزان علاقه، استعداد، نظر مشاوره، معلم و ... نیز توجه کنند و در نهایت انتخاب رشته کنند زیرا ممکن است دانش آموزی نمره مناسب برای ورود به رشته علوم تجربی را کسب کرده باشد اما استعداد و علاقه کافی به این رشته را نداشته باشد و بر اساس نظرسنجی انجام شده طی سال تحصیلی در رشته‌های هنرستان موفق‌تر باشد که متاسفانه ضعف آگاهی والدین و دانش آموزان در این خصوص مشکلاتی را ایجاد کرد.


وی افزود: بر این اساس وزارت آموزش و پرورش برای مدیران و مشاوران مدارس متوسطه اول سراسر کشور جلساتی را برگزار کرد و در این خصوص توضیحات کافی را ارائه داد تا آنها نیز بتوانند به دانش آموزان و والدین اطلاع رسانی مناسب داشته باشند.


محبی خاطرنشان کرد: هم‌چنین در کتاب «کار و فناوری» دانش آموزان متوسطه اول درسی با عنوان انتخاب رشته گنجانده است که قرار شده مشاوران با همکاری معلمان این درس آموزش این مبحث را هر چه سریع‌تر آغاز و اطلاعات کافی را طی سال تحصیلی به دانش آموزان ارائه و آنها را با توانایی‌هایشان آشنا کنند.


مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: امید است با تدوین شیوه نامه هدایت تحصیلی و ابلاغ آن توسط وزیر آموزش و پرورش به مدارس متوسطه سراسر کشور سال تحصیلی آینده مشکلات دانش آموزان در انتخاب رشته برطرف شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته