دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1395 - 12:25
سید سلمان سامانی*

جامعه مطبوعاتی ایران و بایسته‌های فرارو

حرکت به سوی رقابتی‌تر کردن فضای ژورنالیسم در جامعه اهمیتی محوری دارد و این هدف از طریق تسهیل روند تأسیس مطبوعات حرفه‌ای و غیر متکی به انواع رانت‌ها به نحوی که نماینده واقعی بخش‌های مختلف و متنوع جامعه باشند، ممکن است.
کد خبر : 133931

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، متن یادداشت سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور به مناسبت بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات؛ به این شرح است:


1. ژورنالیسم عنصر حیاتی زندگی روزمره است و بدون نقد سازنده و فعالیت پویای مطبوعات، امکان حرکت اصیل و ریشه‌دار به سوی توسعه متوازن و تعالی جامعه ممکن نیست.


2. با این‌حال، در هر جامعه‌ای مطبوعات قادرند تا نقش و کارکرد دوگانه‌ای داشته باشند. «مطبوعات قانون گرا» پیش‌شرط بسط عقلانیت، خلاقیت، تنوع فکری و پیشرفت در جامعه‌اند و در مقابل، «مطبوعات فراقانون گرا» عامل زوال سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی و سرمایه مادی در جامعه.


3. باید توجه داشت که به موازات رشد تکنولوژی ارتباطات در کشور، ساختار مطبوعات در حال تحول اساسی است. به عبارت دیگر، با ظهور رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، فرم و محتوای کار مطبوعاتی دگرگون شده و فضای گفت‌وگو و نقد رو به گسترش است. بروز این شرایط، از جهتی آگاهی عمومی و به تبع آن، امکان گزینشگری سیاسی بهتر را ممکن می‌سازد اما از جهتی دیگر، رسانه‌نگاری مجازی در معرض چالش زردشدگی و کاستن از میزان همنوایی در جوامع است.


4. در این جهان جدید، ما بیش از پیش نیازمند آموزش «اخلاق رسانه‌ای» در جامعه (در قالب آموزش‌های شفاف شهروندی از مدارس تا دانشگاه‌ها) بر اساس اصولی مانند رعایت اصل کرامت انسان‌ها، تعهد به قانون و التزام به منافع ملی هستیم.


5. در کنار آموزش شهروند اخلاق‌مدار، لزوم آسیب‌شناسی نظام قوانین مطبوعاتی در جامعه ما اهمیتی خاص دارد. از یکسو باید در جهت رفع محدودیت‌های فراقانونی پیش روی مطبوعات حرکت نمود و از سویی دیگر، با ارتقای چارچوب روشن و معقول قانونی و آموزش مستمر خبرنگاران امکان پویایی جامعه مطبوعاتی را بیش از پیش فراهم کرد.


6. حرکت به سوی رقابتی تر کردن فضای ژورنالیسم در جامعه اهمیتی محوری دارد و این هدف از طریق تسهیل روند تأسیس مطبوعات حرفه‌ای و غیر متکی به انواع رانت‌ها به نحوی که نماینده واقعی بخش‌های مختلف و متنوع جامعه باشند ممکن است.


7. پویاسازی فضای فعالیت مطبوعاتی همچنین، مستلزم اهتمام به افزایش امنیت شغلی و روانی جامعه مطبوعاتی کشور از طریق تاکید بر اجرای دقیق اصول مرتبط قانون اساسی در تعریف حدود و ثغور آزادی فعالیت مطبوعاتی در عمل است.


8. در این میان، پرداختن به وضعیت معیشت جامعه مطبوعاتی امری ضروری است که مستلزم اتخاذ رویکردی عادلانه در نظام جبران خدمات و بسط بیمه اجتماعی این قشر فرهیخته، از خبرنگاران تا کارکنان است.


9. همچنین حمایت از گسترش نهادهای صنفی مستقل برای جامعه مطبوعاتی کشور تضمین‌کننده فعالیت قانونمند و پایدار مطبوعات است و وزارت کشور برای اجرای وظایف قانونی خود در این عرصه آمادگی کامل دارد.


10. و نهایتا اینکه، باید در جهت تقویت مطبوعات محلی و افزایش حمایت مادی و معنوی از رسانه‌های کوچک و مستقل و تقویت فضای نقد سازنده این رسانه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها گام برداشت.


*سخنگوی وزارت کشور


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته