دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهش و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با آنا:

"ساها" تا امروز 9 میلیارد تومان درآمد داشته است/ شیب منفی انتشار مقالات با تیم مدیریتی جدید مثبت شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه مطبوعات ضمن تشریح عملکرد این معاونت درآمد طرح "ساها" دانشگاه آزاد اسلامی را تا امروز حدود 9میلیارد خواند و شیب انتشار مقالات در این دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد.
کد خبر : 132517

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از غرفه آنا در نمایشگاه مطبوعات و در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره توسعه کمی و کیفی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «فعالیت‌های پژوهشی دامنه گسترده‌ای دارد، در بخش زیادی از این فعالیت‌ها خوشبختانه ما چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت موفق بودیم.»


او ادامه داد: «یکی از شاخص‌های برون دادهای پژوهشی انتشار مقاله است. متاسفانه قبل از تیم مدیریتی دکتر حمید میرزاده شیب انتشار مقالات دانشگاه آزاد منفی بود. در همه کشور هم این شیب در یک خط ثابت مانده بود. امروز با اجرای برنامه‌های راهبردی این شیب مثبت شده است. ما در بهترین وضعیت سال 2012 حدود 6150 مقاله در تامسون رویترز داشتیم که بخشی از آنها نامعنتبر بوده و امروز از آمار ما حذف شده است. در سال 2015 با حذف مقاله‌های نامعتبر مقالات معتبر دانشگاه آزاد اسلامی فراتر از 7هزار است که بیشتر هم خواهد شد.»


واشقانی فراهانی افزود: «از نظر کیفیت طبق اطلاعاتی که داریم رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه تامسون رویترز و مقالاتی که ESI نمایه می‌کند چیزی بین 700تا 800 بوده. با مراقبت‌هایی که ما در بحث بالا بردن کیفیت مقالات و حذف مجلات نامعتبر داشتیم این رتبه به 162 رسیده است. رتبه دانشگاه در 8 ماه پیش در ESI ، به 187 رسیده بود و امروز 162 است که این موضوع نشان می‌دهد کیفیت مقالات دانشگاه بالا رفته است. از طرفی متوسط ارجاع به مقالات نیز افزایش داشته است که یکی از شاخص‌های کیفیت است.»


فعالیت بیش از 900 هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در انتشار مقالات گفت: «از همه مقالات کشور سهم دانشگاه آزاد اسلامی حدود 20 درصد است در حالی که سهم دانشگاه از مقالات پراستناد نزدیک به 30 است. دانشگاه آزاد اسلامی از نظر ثبت اختراع داخلی وضعیت مثبتی دارد اما در ثبت اختراع بین‌المللی هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم برای این موضوع و با توجه به تاکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دفتر ثبت اختراع را راه‌اندازی شده است. کارشناسان و اعضای هیات علمی این دفتر مشخص شده‌اند هم‌چنین با کانون ثبت پتنت ایران تفاهم‌نامه امضا کردیم. فراخوانی هم برای ثبت اختراعات داده شده که در حال پیگیری است.»


او درباره اقتصاد دانش‌بنیان گفت: «یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی موضوع اقتصاد دانش‌بنیان است. براساس برنامه راهبردی قرار بوده، تا پایان سال 96 بتوانیم حدود 150 مرکز رشد تاسیس کنیم که در آنها حدود 800واحد و شرکت دانش‌بنیان مستقر باشند. در حال حاضر 105 مرکز رشد داریم که در این مراکز بیش از 935 هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان مستقر است که از پیش‌بینی‌های ما فراتر رفته است.»


واشقانی فراهانی ادامه داد: «دو نوع شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان تیپ یک هستند که بعد از شناسایی و بررسی دانشگاه می‌تواند از تسهیلات داخلی دانشگاه بهره‌مند شود. یک سری از شرکت‌های دانش‌بنیان تیپ دو هستند که به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌شود که اگر صلاحیت علمی‌شان در آنجا تایید شد از تسهیلاتی ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان از نوع یک و دو وجود دارد.»


درآمد 9میلیاردی ساها


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «یکی از برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد راه‌اندازی پارک‌های علمی و فناوری بود،اساس‌نامه اولین پارک علمی و فناوری در شورای گسترش آموزش عالی کشور در حال بررسی است. واحد پردیس زیرساخت‌های این پارک را فراهم کرده است. در حال حاضر هم بیش از 16 شرکت این پارک در ساختمان گل یخ مستقر هستند و محل جدیدی برای گسترش آنها قرار است که به این مجموعه اضافه شود. برنامه اصلی توسعه پارک در غرب تهران در گرمدره است که زمینی بسیار مناسبی دارد هم‌چنین بافت غرب تهران از نظر پژوهشگاه‌ها بسیار قوی است. این ناحیه به عنوان بهترین ناحیه فناوری کریدر تهران شناخته شده است.»


او درباره طرح "شفا" دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «شهرک‌های فناوری آزاد در همه استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی وجود خواهد داشت در این شهرک‌ها هم فعالیت‌های علمی و فناوری انجام می‌شود و هم فعالیت‌های صنفی و خدماتی تا در کنار آنها بتوانیم درآمد فعالیت‌های فناوری را تامین کنیم.»


واشقانی فراهانی طرح "ساها" را یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی خواند و گفت: «طرح "ساها" در اردیبهشت 94 کلید خورد. در این طرح بیش از 7600 آزمایشگاه، 3400 کارگاه و همه امکانات و زیرساخت‌های پژوهشی در سامانه ثبت شده و باهم مرتبط است که خدمات ارائه می‌کند و درآمدزاست. تا امروز درآمد "ساها" در همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 9میلیارد تومان بوده و انتظار می‌رود با طراحی‌های جدید و دستگاه‌های جدید خدمات گسترش پیدا کند تا به درآمد بیشتری برسیم.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره طرح‌های جدید این معاونت گفت: «دو فعالیت جدید در کنار ساها به زودی راه‌اندازی می‌شود. اول تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی محصولات و یک شرکت برای ارائه خدمات و تجهیز دستگاه‌ها. یکی مشکلاتی که در کشور وجود دارد نبودن کارشناس برای تعمیر، مراقبت و تجهیز دستگاه‌هاست. بنابراین در تلاش هستیم از طریق این شرکت دانش‌بنیان بتوانیم دستگاه‌‌ها و تجهیزاتی که در دانشگاه است به تولید برسانیم و هم به همه کشور خدمات ارائه کنیم. برای این موضوع با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم هماهنگ هستیم زیرا نیاز به این شرکت در سطح کشور احساس می‌شود.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته