دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1395 - 10:43

انتقاد سردار مومنی از خودروسازان داخلی/ تردد بیش از 19 میلیون خودرو در کشور

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از خودروهای ساخت داخل گفت: بسیار بد است که در مجموعه‌ای خودرو تولید شود و در مجموعه دیگر در کشور همان خودروها به دلیل نداشتن ایمنی و آلایندگی رد شوند.
کد خبر : 131028

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار اسکندر مومنی در دومین نشست فصلی پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش سه درصدی آمار جان باختگان در شش ماهه ابتدایی سال 95 با بیان اینکه امیدواریم این روند هم‌چنان استمرار داشته باشد، اظهار کرد: بسیاری از نهادها خود آمارشان را تولید می‌کنند اما پلیس راهور ناجا در حوزه ترافیک آمارش توسط سازمان دیگری (پزشکی قانونی) اعلام می‌شود.


جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به آمار کشته شدگان در سال‌های 84 و 85 تصریح کرد: در آن زمان حدود 28 هزار انسان در جاده‌ها کشته می‌شدند اما این عدد امروز به 16 هزار نفر رسیده است این موضوع کاهش قابل توجهی است اما حتی یک نفر هم زیاد است.


وی با بیان اینکه در سال‌های 84 و 85، 7 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کردند این در حالی است که امروز قریب به 19 میلیون خودرو در جاده‌ها تردد می‌کنند، اضافه کرد: بر اساس آمار شاهد کاهش 40 درصدی تصادفات بوده‌ایم این در حالی است که تعداد خودروها به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اما این روند قابل قبول بوده است.


مومنی به 4 مولفه موثر در کاهش آسیب‌ها ناشی از تصادفات اشاره و اضافه کرد: 4 عامل عمده انسان، راه،‌ وسیله نقلیه ، سیستم امداد و نجات و درمان بیشترین نقش را در کاهش آسیب‌ها و صدمات به دنبال دارد.


به گفته فرمانده نیروی انتظامی 50 درصد از مرگ‌های ناشی از تصادفات بعد از صحنه تصادف رخ داده است و این نشان می‌دهد که سیستم امداد و نجات باید توسعه پیدا کند تا تعدادجان باختگان تصادفات به دنبال آن کاهش یابد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده عامل انسانی بیشترین نقش را در تصادفات دارد که خوشبختانه با اقدامات فرهنگ‌سازی در کشور و با تصویب قوانین جدید و مشارکت مردم و همکاری اصحاب رسانه و مطبوعات و به دنبال آن استفاده از سیستم‌های هوشمند آمار تلفات ناشی از علت انسانی کاهش پیدا کرده است. اگر بقیه عوامل هم، هم‌پای عامل انسانی به ارتقاء برسند تعداد کشته‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.


مومنی به وسیله نقلیه موتوری و وضعیت ایمنی آنها اشاره کرد و گفت: در این حوزه متاسفانه پیشرفت زیادی نداشتیم با راه‌‌اندازی سامانه سیمفا بیشتر خودروهایی که در معاینه فنی رد می‌شدند نیسان و پراید بودند باید تلاش کنیم ایمنی را در خودروها به خصوص خودروهای پر خطر افزایش دهیم این جالب نیست که مجموعه‌ای در کشور خودرویی تولید کنند که مجموعه دیگر آن را به دلیل نداشتن ایمنی و آلاینده بودن رد کند البته الان هم دیر است اما می‌توان از هر نقطه‌ای جلوی ضرر را گرفت. بخش صنعت باید اهتمام بیشتری در خصوص ارتقاء ایمنی خودروها داشته باشد.


مومنی با اشاره به فصل سرما اضافه کرد: طرح زمستانی نزدیک است، با وجود اینکه در فصل زمستان سفرهای درون شهری و برون شهری کاهش پیدا می‌کند اما به دنبال آن مخاطرات هم افزایش پیدا می‌کند بنابراین پلیس و همه دستگاه‌ها باید هم‌پای همدیگر به دنبال افزایش ایمنی باشند تا مخاطرات سفر کاهش پیدا کند.


وی با اشاره به راهپیمایی اربعین و در نظر گرفتن تجهیزات لازم برای حضور میلیونی زائران اضافه کرد: زیر ساخت‌ها هم‌چنان برای سفر به عتبات به آمادگی کامل نرسیده است و چون تنها امکان تردد از سه مرز مهران، چزابه و شلمچه وجود دارد این موضوع را سخت‌تر می‌کند. ترددها در حالی صورت می‌گیرد که بیش از 50 درصد از زائران از مرز مهران و کمتر از 50 درصد از زائران از دو مرز دیگر تردد می‌کنند. برنامه‌ریزی‌ها برای این موضوع از چند ماه قبل آغاز شده و محدودیت‌هایی برای راه‌های دسترسی به وجود آمده است و ما بسیج استان‌ها تلاش می‌کنیم تا بتوانیم تردد زائران را تسهیل ببخشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته