دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برنامه انجمن تماشاخانه‌های ایران تشریح شد/ تماشاخانه‌های دولتی نیز می‌توانند عضو این انجمن شوند

نشست خبری انجمن تماشاخانه‌های‌ ایران صبح امروز (2 آبان‌ماه) با حضور خیام وقارکاشانی‌ مدیر تماشاخانه باران و شاهین چگینی مدیر تماشاخانه مشایخی برگزار شد.
کد خبر : 128084

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در نشست خبری انجمن تماشاخانه‌های‌ ایران، شاهین چگینی اظهار کرد: «در راستای تشکیل این صنف اولین جلسه 30 خردادماه 94 با حضور مدیران تماشاخانه‌های خصوصی در دفتر مهدی شفیعی برگزار شد. برای این‌که این انجمن به شکل یک موسسه نباشد استارت کار را از وزارت کار زدیم که متولی انجمن‌های صنفی است و چیزی حدود یک سال و سه ماه طول کشید تا توانستیم این انجمن را به ثبت قانونی رسانیم.»


وی اظهار کرد: «در طول جلسات با مسئولان وزارت کار اتفاق‌نظرها و اختلاف‌های بسیاری بر سر تماشاخانه‌های خصوصی و مستقل وجود داشت برای مثال ما می‌خواستیم ثبت انجمن تحت عنوان «تماشاخانه‌های خصوصی یا مستقل» باشد که وزارت کار نسبت به عنوان تماشاخانه‌های مستقل و خصوصی مخالفت می‌کرد و می‌گفت عنوان‌های اینچنینی را در پسوند انجمن صنفی ثبت نمی‌کند که سرانجام با موافقت مهدی شفیعی قرار شد این انجمن برای تمام تماشاخانه‌های دولتی و غیر دولتی باشد.»


وی اظهار کرد: «از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 23 تماشاخانه به عنوان عضو انجمن به وزارت کار معرفی شدند که در روز 13 مهر که اولین مجمع عمومی آن تشکیل و اساسنامه تصویب شد، 16 عضو حضور داشتند. در ادامه اساسنامه تنظیم شد و توانستیم فعالیت رسمی انجمن را آغاز کنیم.»


معرفی هیأت مدیره و بازرسان انجمن تماشاخانه‌های خصوصی


چگینی همچنین اعلام کرد: «من در کنار خیام وقارکاشانی و داوود نامور در هیات مدیره انجمن حضور خواهم داشت ضمن اینکه این هیات مدیره دو عضو علی‌البدل خواهد داشت که فارس باقری و محمدباقر نجفی هستند. بازرسان این انجمن نیز محمود یوسفی و عضو علی‌البدل آن مرتضی یونس‌زاده است. اعضای اصلی هیات مدیره براساس رای انتخاب شده که شامل 15 رای برای خیام وقارکاشانی، 15 رای برای شاهین چگینی و 9 رای برای داوود نامور است. خیام وقارکاشانی‌ دبیر و نایب رئیس این انجمن، داوود نامور خزانه‌دار و اینجانب به عنوان رئیس هیات‌مدیره فعالیت خواهیم داشت.»


رئیس هیات‌مدیره انجمن تماشاخانه‌های ایران اظهار کرد: «انگیزه ما برای تشکیل این صنف بحث حمیت، همگرایی و یکی شدن تماشاخانه‌ها با داشتن یک انجمن صنفی است. هریک از مدیران تماشاخانه‌ها برنامه‌هایی دارند که در جای خود اجرایی می‌کنند اما گاه منافع مشترکی در میان است که برای رسیدن به آن نیاز به تشکلی برای حمایت داشتیم و این انجمن نیز در راستای این هدف تشکیل شده است.»


وی افزود: «دیگر نیاز نیست برای حمایت مالی و یا هر مشکلی،‌ هر تماشاخانه به صورت انفرادی عمل کند. وظیفه انجمن پیگیری مطالبات مالی و حقوقی و همچنین حمایت‌های مادی از جمله تخصیص وام به تماشاخانه‌ها است.»


چگینی ادامه داد: «کارهایی در دستور کار است که از جمله آن اساسنامه‌ای است که ما را موظف به انجام وظایف‌مان می‌کند. قرار است آیین‌نامه‌‌ای تنظیم شود که وظایفی به هیات‌مدیره محول می‌کند. این وظایف شامل اموری است که اگر قرار بود هر تماشاخانه خود به دنبال آن باشد برایش بسیار زمان‌بر می‌شد، اما در حال‌حاضر با تشکیل این انجمن تمامی امور حقوقی و مادی خیلی زود به سرانجام می‌رسد.»


وی در تکمیل بیشتر چگونگی فعالیت این انجمن تشریح کرد: «یک‌سری برنامه‌ها مختص به تماشاخانه‌ها است که با توجه به سیاست‌گذاری مدیران تماشاخانه‌ها انجام می‌شود. بحث تشکیل انجمن برای تسهیل امور است و اولین بخش آن شامل موارد بحث‌های مالی است که می‌تواند موارد مادی تماشاخانه‌ها را تامین کند.»


وی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که مرکز آفرینش‌های هنری تئاتر مان فضایی در اختیار انجمن تماشاخانه‌های ایران قرار داده که اکنون دفتر انجمن است اما در طول دو ماه آینده دفتر این انجمن تغییر خواهد کرد و قطعا آدرس جدید آن از طریق اخبار اطلاع رسانی خواهد شد.


تسهیلات 4 درصدی برای تماشاخانه‌ها


چگینی تصریح کرد: «در اولین قدم با صندوق کارآفرینی«امید» وارد مذاکره شدیم تا تسهیلاتی با بهره 4‌درصد به تماشاخانه‌ها اختصاص یابد. این تسهیلات شامل حدود 100میلیون تومان با بازپرداخت 3 تا 5 سال است که قطعا در رفع مشکلات مالی تاثیرگذار خواهد بود. از میان 23 تماشاخانه معرفی‌شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت کار، 3 تماشاخانه از شهرستان ساری، قم و کرمان و 20 تماشاخانه از تهران هستند.»


وی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که تماشاخانه‌های دولتی نیز می‌توانند عضو این انجمن شوند.


همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری خیام وقارکاشانی نیز اظهار کرد: «هرچه تعداد تشکل‌ها بیشتر باشد می‌تواند قدرت انجمن را بیشتر کند. قرار نیست کسی را با زور عضو این انجمن کنیم. کسانی که عضو این انجمن باشند از تسهیلاتی بهره‌مند می‌شوند که دیگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از اقداماتی که انجمن می‌تواند انجام دهد، حمایت برای استقرار تماشاخانه‌ها در مکان‌هایی است که مجبور نشوند پس از یک یا دو سال آنجا را تخلیه کنند.»


وی درباره عضویت تماشاخانه‌های دولتی عنوان کرد: «برای این تماشاخانه‌ها شرایطی وجود دارد که اولین مورد آن فعال بودن‌شان است بنابراین هر سازمان به واسطه داشتن یک سالن نمی‌تواند عضو این انجمن شود.»


چگینی ضمن اشاره به اینکه عضویت در انجمن منوط به تایید هیات‌مدیره نیز است، تصریح کرد: «عملکرد انجمن تعیین‌کننده زیاد یا کم‌شدن عضوهای آن است. انجمن صنفی می‌تواند به لحاظ حقوقی اختلاف‌هایی که میان گروه‌ها با تماشاخانه و یا تماشاخانه‌ها با هم به وجود می‌آید را با درخواست طرفین رفع کند و شورای داوری می‌تواند در این بین حکمیت داشته باشد.»


رئیس هیأت مدیره انجمن تماشاخانه‌ها تاکید کرد: «حق عضویت برای هریک از تماشاخانه‌ها یک‌میلیون تومان است که یک‌بار به عنوان ورودی پرداخت می‌شود، ضمن اینکه تماشاخانه‌ها موظف هستند برای عضویت‌شان ماهانه 100 هزار تومان به انجمن پرداخت کنند.»


وی ادامه داد: «ما اجازه فعالیت‌هایی که درآمدزایی داشته باشند را نداریم و درآمد این انجمن از حق‌ عضویت‌ها و حمایت‌ها و کمک‌ها دیگر تامین می‌شود.»


چگینی درباره بیمه نیز بیان کرد: «اساسنامه، ما را متعهد به بیمه کردن اعضا نکرده است، اما برای بیمه تماشاخانه‌ها اقداماتی انجام شده و با چند بیمه رایزنی کرده‌ایم.»


وی همچنین در سخنانش داشتن پروانه قطعی را از شرایط لازم برای اعطای وام انجمن معرفی کرد که براساس اولویت‌بندی و سیاست‌گذاری انجمن به تماشاخانه‌ها اختصاص می‌یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته