دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تمایل اروپایی‌ها برای هتل سازی در ایران

شرکت‌های هتل‌سازی زیادی در اروپا در تلاش هستند هرچه سریع‌تر وارد بازار گردشگری ایران شوند. آنها باتوجه به بلاتکلیفی کمپانی‌های امریکایی، گوی سبقت را از آنها ربوده‌اند. به گفته این سرمایه‌گذاران، مهم‌ترین موضوع سرمایه‌گذاری در هتل‌سازی در ایران تهیه «زمین» است.
کد خبر : 124770
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه ایران، «سعید شیرکوند» معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: سرمایه‌گذاران خارجی با ثبت یک شرکت در ایران می‌توانند «زمین» لازم برای ساخت هتل در ایران را براحتی تهیه کنند. به گفته شیرکوند، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که بتازگی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران شرکت کرده‌اند می‌خواهند مطمئن شوند که سیاست‌های دولت روحانی در دولت‌های آینده هم ادامه ‌یابد.


پیشتازی هتل سازان اروپایی در بازار ایران
در میان بلاتکلیفی هتل سازان امریکایی، در این میان دیگر کمپانی‌های هتل‌سازی زمان را هدر نمی‌دهند و گروه هتل‌های روتانا (ابوظبی)، «آکور» (فرانسه)، «ملیا» (اسپانیا) و همچنین گروه هتل‌سازی «اشتاینگن برگر» (آلمان) بسرعت در حال فعالیت برای ورود به بازار گردشگری رو به رشد ایران هستند.
گروه هتل‌های «روتانا» در حال ساخت چهار هتل در ایران است که نخستین آن یک هتل ۵ ستاره با ۳۶۲ اتاق است که سال آینده در مشهد افتتاح می‌شود.
«گای هاچینسون»، رئیس گروه هتل‌های «روتانا» می‌گوید: «همه در انتظار به ثمر رسیدن تغییرات بین‌المللی هستند و ما با تمام سرعت به جلو می‌رویم.»
به گفته گای هاچینسون در ساخت هتل در ایران باید از تجارب خود در شهرهای مکه و کربلا استفاده کنیم، جایی که کار آنها با چالش‌های خاصی همراه بوده است. اگر با کمپانی‌های امریکایی در این‌باره صحبت کنید، آنها لزوماً درک مشابهی از بازارهای دست نخورده اینچنینی و چالش‌های کار در آن ندارند.
هتل‌های «اشتاینگن برگر» فرانکفورت نیز بتازگی با ارسال نامه‌ای نسبت به راه‌اندازی ۱۰ هتل در ایران ابراز تمایل نشان داده و گروه هتل‌سازی اسپانیایی «Melia» هم‌اکنون مشغول ساخت یک هتل ۵ ستاره در سواحل دریای خزر است.
رئیس گروه هتل‌سازی آکور فرانسه نیز می‌گوید: «ورود زودهنگام به بازار گردشگری ایران علاوه‌بر داشتن برخی مزیت‌ها، با چالش‌هایی نیز همراه است و هموار کردن مسیر برای سایر شرکت‌های خارجی بسیار دشوار است. ما زمان زیادی را صرف توضیح چگونگی عملکرد توسعه گردشگری کردیم.»
«گای هاچینسون» رئیس شرکت هتل سازی «روتانا» نیز معتقد است شرایط کنونی در ایران شبیه به چین پیش از تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی است. اندکی زمان می‌برد تا همه درها باز و حرکت آغاز شود، اما زمانی که آغاز شود حرکت سریعی خواهد داشت. گروه هتل‌های «آکور» سال گذشته مدیریت دو هتل تحت برندهای «Ibis» و «Novotel» در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) را به عهده گرفت و مشغول کار در ۱۰ طرح دیگر در تهران و مشهد است. هزینه اقامت در دو شعبه هتل «آکور» در ایران برای هر شب بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ دلار است.
رسانه‌های خارجی از حضور هتل‌سازان بزرگ اروپا در ایران به مأموریت بزرگ غول‌های هتل‌سازی در ایران تعبیر کرده‌اند.
کریستف لاندا از مأموریت‌های ویژه این گروهِ فرانسوی هتل‌های چند ملیتی در ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «قرار است در ۱۰ سال آینده مأموریت‌های زیادی در سراسر ایران انجام دهیم، شاید در این مدت، ۱۰۰هتل بسازیم.»
او با استناد به تجربه مشارکت و سرمایه‌گذاری این شرکت فرانسوی در ایران که پس از توافق برجام علنی شد، خطاب به سرمایه‌گذاران خارجی بازار ایران می‌گوید: «یک طرح خوب نه تنها باید جذاب باشد، بلکه از نظر زمانی باید پایدار هم باشد و برگشت سرمایه و سود آن هم مطلوب و تضمین شده باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند در ایران هتل‌های تجملی بسازند، اما باید گفت مهم‌ترین موضوع در این نوع سرمایه‌گذاری، تهیه زمین است.»


شرایط آسان‌ هتل‌سازی
«سعید شیرکوند» معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید:«براساس قانون سرمایه‌گذاری خارجی که در سال 81 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید هرگاه یک شخص حقیقی یا حقوقی خارجی به صورت انفرادی یا مشترک با یک ایرانی اقدام به ثبت شرکتی در ایران کنند و آن شرکت به ثبت برسد، آن شرکت ،ایرانی محسوب خواهد شد بنابراین می‌تواند مانند شرکت‌های ایرانی زمین خریداری و مستحدثات ایجاد کند و فعالیت اقتصادی داشته باشد.»
او با استناد به همین قانون می‌گوید: «بنابراین اگر هتل سازان خارجی بخواهند در ایران هتل بسازند براحتی می‌توانند با ثبت یک شرکت ایرانی درخواست خرید زمین کنند و هتل بسازند.»
شیرکوند می‌گوید: «براساس همین قانون هر گاه یک شخص حقیقی یا حقوقی خارجی برای فعالیت‌هایش در ایران پولی وارد کند، ارز وارد شده در مقابل تمامی ریسک‌ها و خطرات تجاری، تضمین و گارانتی می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذار خارجی هر زمانی که بخواهد می‌تواند اصل و سود پول خود را از کشور ایران خارج کند.»
رئیس هتل‌های «آکور» فرآیند ساخت و ساز در ایران را طولانی می‌داند اما می‌گوید:«به عنوان گروهی که ۱۲ سال است در ایران کار می‌کنیم، به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که سرمایه‌گذار در این کشور می‌تواند کار کند، چون فرآیند، شفاف و تعریف شده است. فقط لازم است به عنوان سرمایه‌گذار مدام بازنگری‌های لازم را روی منابع مالی، هزینه زمین و ساخت طرح خود داشته باشد و کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا این فرآیند کوتاه‌تر شود را مدام بررسی کنید تا سودآوری خود را تضمین کنید و زیان‌دهی هم نداشته باشید.»
«لاندا» سرمایه‌گذارانِ سایر کشورها را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کند و می گوید: «در اروپا برای بانک‌ها مشارکت در چنین طرح‌هایی کمی مشکل است، اما در ایران این کار خیلی ساده‌تر است.»
شیرکوند هم در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود شفافیت قانون و تضمین سرمایه هنوز هتل‌سازان اروپایی از جمله فرانسوی‌ها موفق به ساخت هتل در کشور نشده‌اند،می‌گوید:«سرمایه‌گذاری تنها به تضمین سرمایه بستگی ندارد و به عوامل دیگری برمی گردد.» به گفته او سرمایه‌گذار خارجی مجموعه شرایط حاکم بر یک کشور را بررسی و ارزیابی می‌کند اگر شرایط مناسب بود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.
شیرکوند، بی‌خبری از قوانین و ضعف اطلاع‌رسانی را یکی از دیگر علل دیر به سرانجام رسیدن سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در حوزه گردشگری بویژه هتل‌سازی می‌داند ومی گوید:«در همایشی که برگزار شد بیشتر سؤالات سرمایه‌گذاری متوجه امنیت سرمایه‌گذاری بود که ما توانستیم آنها را قانع کنیم.»
شیرکوند هم سرمایه‌گذاری را یک روند بلندمدت می‌داند و می‌گوید: «نباید انتظار داشت که ظرف چند سال این سرمایه گذاری‌ها به سرانجام برسد چون یک هتل ساز برای 50سال سرمایه‌گذاری می‌کند.»
او همچنین یادآور می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌خواهند مطمئن شوند که سیاست‌های دولتی روحانی درآینده نیز تداوم دارد. به گفته شیرکوند احتمال دارد برخی از سرمایه‌گذاران بخواهند تا سال آینده صبر کنند تا بتوانند با اطمینان بیشتری سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب