دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی چه می‌دانید؟/ 3

بزرگترین بیمارستان آموزشی درمانی دانشگاه آزاد اسلامی؛ از خدمت به بیماران تنفسی تا راه‌اندازی بخش سرطان‌شناسی و پایگاه تحقیقات بالینی

بیمارستان بوعلی سال 1336 با هدف ایجاد فضای بیمارستانی برای رسیدگی به بیماران تنفسی و مسلولان ایجاد شد/ 75 عضو هیات علمی متخصص و فوق تخصصی و 53 پزشک غیر هیات علمی با این بیمارستان همکاری دارند/ راه‌اندازی بخش جدید جراحی مردان آندوسکوپی، راه‌اندازی و تجهیز رادیولوژی اورژانس از برنامه‌هایی است که در دو سال اخیر اجرایی شده است/ پایگاه تحقیقات بالینی برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه در این بیمارستان راه‌اندازی شد.
کد خبر : 123041

مصطفی سعیدی، خبرنگار آنا: بیمارستان بوعلی یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران است که در حوالی میدان امام حسین (ع) قرار دارد و یکی از 10 بیمارستان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به‌حساب می‌آید که ریاست آن بر عهده پزشکی است که عضویت در هیات علمی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های فرانسه را رها کرده و به واحد علوم پزشکی تهران آمده است.


این پزشک برجسته کشوری، یکی از شناخته‌شده‌ترین پزشکان ایران در رشته سرطان‌شناسی است. دکتر جنابیان درباره معرفی توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که اکنون دوره‌ تواضع به خرج دادن نیست و باید واقعیت‌ها و موفقیت‌های این دانشگاه گفته شود تا مردم بیشتر با بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان آشنا شوند.


بیمارستان بوعلی، بیمارستانی عمومی غیردولتی است، با این حال تعرفه‌های آن به‌مراتب از بیمارستان‌های بخش خصوصی پایین‌تر و کیفیت خدمات آن به دلیل حضور استادان و پزشکان حرفه‌ای؛ اگر از این بیمارستان‌ها بالاتر نباشد در حد آنهاست.


مشروح گفت‌وگوی یک‌ساعته با رئیس بیمارستان بوعلی به عنوان چهارمین گزارش و گفت‌وگوی خبرگزاری آنا در معرفی بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی بعد از بیمارستان‌های خاتم‌الانبیای واحد شاهرود و امیرالمومنین(ع) «در دو بخش» را در زیر پی می‌گیریم:


* آقای دکتر لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که دوره پزشکی عمومی و تخصصی خود را در کدام بیمارستان‌ها گذراندید؟


- آرش جنابیان، فوق تخصص سرطان‌شناسی و مدیرگروه خون و سرطان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران هستم. از سال 1387 به عضویت هیات علمی واحد علوم پزشکی تهران درآمدم، پیش از آن چهار سال عضو هیات علمی دانشگاه دکارت پاریس بودم که برای من به عنوان یک ایرانی، افتخاری بود که عضو هیات علمی معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی فرانسه باشم.


راه‌اندازی پایگاه تحقیقات بالینی یکی از برنامه‌هایی بود که بنده بر ایجاد آن تاکید داشتم و برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی این پایگاه تحقیقاتی در بیمارستان بوعلی راه‌اندازی شد

پس از آنکه به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درآمدم، با کمک همکارانم بخش سرطان‌شناسی بیمارستان بوعلی را راه‌اندازی کردیم.


پزشکی عمومی را در دانشگاه شهید بهشتی تهران گذراندم و دکتر سیدمحمود طباطبایی رئیس فعلی واحد علوم پزشکی تهران در آن زمان از استادان بنده بودند و همچنان خود را شاگرد ایشان می‌دانم. دوره تخصص بیماری‌های داخلی و خون را در دانشگاه دکارت پاریس گذراندم و پس از آن‌ هم در مدت سه سال فوق تخصص سرطان‌شناسی Medical Oncology را از این دانشگاه گرفتم.


علاوه بر این‌ها، دو فوق لیسانس (MSC) در بیولوژی مولکولی و ایمولوژی دارم و عضو کمیته علمی انجمن خون و سرطان ایران هستم. سال‌های اخیر هم در کمیته‌های علمی کنگره‌های سالانه ملی و بین‌المللی مرتبط با سرطان در کشورمان همواره حضور فعال داشته‌ام.



* از چه سالی رئیس بیمارستان شدید؟


- از اسفند 1393 ریاست بیمارستان را به بنده محول کردند و تاکنون انجام وظیفه می‌کنم.


* بیمارستان بوعلی از چه سالی راه‌اندازی شد؟


- تاسیس این بیمارستان به سال 1336 برمی‌گردد که در آن زمان افراد خیّر با هدف ایجاد فضای بیمارستانی برای رسیدگی به بیماران تنفسی و مسلولین این محل را ایجاد کردند. در آن زمان میدان امام حسین (ع) کنونی داخل شهر تهران محسوب نمی‌شد و این منطقه در قسمت انتهایی جنوب شرق قرار داشت که بیشتر فضای سبز بود و به این دلیل این محل را برای ساخت بیمارستان بوعلی انتخاب کردند.


* این بیمارستان از چه سالی به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شد و مساحت آن چقدر است؟


مدیریت این بیمارستان از مهر سال 1383 به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی منتقل شد.


مساحت فعلی بیمارستان حدود 53 هزار مترمربع است. البته حدود 12 هزار مترمربع از مساحت قبلی که بخش مهمی از فضای بیمارستان که ساختمان‌های درمانی و آموزشی بیمارستان در آن قرار داشت را برای پروژه بزرگراه امام علی (ع) از دست دادیم.


بیمارستان بوعلی بزرگ‌ترین مرکز آموزشی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. در سال 94 حدود 3100 دانشجوی پزشکی کارآموز و کارورز در این مرکز آموزش دیدند. حدود 2100 دانشجو از رشته‌های دیگر وابسته به علوم پزشکی هم اعم از پرستاری، مامایی، مدیریت، تغذیه، علوم آزمایشگاهی و رشته‌های پاراکلینیکی دیگر از امکانات آموزشی بیمارستان بوعلی استفاده کردند و در این بیمارستان آموزش دیدند.



* چه تعداد عضو هیات علمی و پزشک غیر هیات علمی دارید؟


- 75 عضو هیات علمی متخصص و فوق تخصصی در این بیمارستان فعال هستند، 53 پزشک غیر هیات علمی داریم که با این بیمارستان همکاری دارند.


390 نفر هم در بخش‌های اداری-مالی و درمانی این بیمارستان مشغول به کار هستند.


* چه رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی‌هایی در این بیمارستان فعال است؟


- ما تقریبا همه رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی لازم برای یک بیمارستان عمومی را در این بیمارستان داریم. در رشته‌های جراحی عمومی، زنان و زایمان، بیهوشی و طب اورژانس هر روز متخصص مقیم در 24 ساعت شبانه‌روز در بیمارستان حضور دارند. در رشته جراحی فک و صورت هم به عنوان مرکز بالینی اصلی دستیاران تخصصی وظیفه پزشک مقیم را انجام می‌دهند.


حدود 12 هزار مترمربع از مساحت قبلی بیمارستان که بخش مهمی از ساختمان‌های درمانی و آموزشی در آن قرار داشت را برای پروژه بزرگراه امام علی (ع) از دست دادیم

* آماری از تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان بوعلی دارید؟


- آمار سال 95 به دلیل آنکه در نیمه سال هستیم، کامل نیست، اما آمار سال گذشته را خدمتتان می‌گویم. هدف و تلاش ما در بیمارستان بوعلی این است که آمار و شاخص‌های بیمارستانی را با حفظ و ارتقای کیفیت بالا ببریم و آمار هم گویای این موضوع است.


سال 94 مراجعان درمانگاه‌های بیمارستان بوعلی حدود 48 هزار نفر بودند که نسبت به سال قبل آن 7 درصد افزایش داشته است.


تعداد ورودی به اورژانس هم حدود 73 هزار نفر بود که 20 درصد افزایش نسبت به سال 93 داشت، تعداد اعمال جراحی و ضریب اشغال تخت هم به ترتیب نسبت به سال 93، 10 و 5 درصد افزایش داشته است.



* در سال‌های ابتدایی فعالیت بیمارستان بوعلی در چه بخش‌هایی بود و به مرور چه بخش‌هایی به آن اضافه شده است؟


- سال 1336 اینجا مرکزی برای بیماران تنفسی بود، آن زمان سل در ایران در حد اپیدمی وجود داشت و بیماران تنفسی به این مرکز منتقل می‌شدند و جراحی‌های مسلولان در این مرکز انجام می‌شد و این امر باعث شد که به مرور بخش‌های عفونی، داخلی، جراحی و آزمایشگاه این مرکز به عنوان مراکز مرجع شهر تهران شناخته شود.


در بین 75 استادی که در این بیمارستان فعال هستند در برخی از رشته‌ها افرادی شاخصی داریم که در سطح ملی و بین‌المللی مطرح هستند و این به نفع واحد علوم و تحقیقات است که به‌منظور تولید علم به سمت تعامل و همکاری با بیمارستان بوعلی بیاید و از دانش، تجربه این استادان و امکانات بیمارستان بوعلی استفاده کند

سال‌ها بعد این بیمارستان به عنوان بیمارستان آموزشی به دانشگاه شهید بهشتی واگذار می‌شود. بنده هم زمانی که «استاجر» و «انترن» این دانشگاه بودم، بخشی از دوره‌های بالینی‌ام را در این بیمارستان گذراندم. آن زمان بخش‌های شاخص بیمارستان بوعلی بخش‌های ماژور پزشکی شامل داخلی، جراحی، بخش عفونی، زنان بود و زمانی که این بیمارستان به دانشگاه آزاد اسلامی منتقل شد به دلیل نیاز آموزشی که دانشجویان پزشکی این دانشگاه داشتند، تصمیم گرفته شد که همه بخش‌ها اعم از بخش‌های بالینی ماژور و مینور در بیمارستان فعال بشود و به‌مرور این کار انجام شد.


در دو سال اخیر سعی کردیم که علاوه بر افزایش کمی امکانات و برآورده کردن نیازهای هر بخش، روی کیفیت خدمات کار کنیم و کارهایی که لازم است یک دانشجوی پزشکی در طول دوره آموزش بالینی بگذراند و از سوی دیگر به نیازهای مردم منطقه توجه و توسعه کیفی و همه تخصص‌های پزشکی را داشته باشیم.


* درباره فعالیت‌های عمرانی بیمارستان بوعلی هم می‌فرمایید.


- راه‌اندازی بخش جدید جراحی مردان، راه‌اندازی و تجهیز بخش آندوسکوپی، ایجاد و تجهیز بخش رادیولوژی، راه‌اندازی بخش رادیولوژی اورژانس برنامه‌های عمرانی این بیمارستان است که در دو سال اخیر اجرایی شده است.


از نظر امکانات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی که از ملزومات یک مرکز آموزشی است، سالن همایش اندیشه و کتابخانه جدید در بیمارستان ایجاد شد.



راه‌اندازی پایگاه تحقیقات بالینی بیمارستان بوعلی از برنامه‌هایی بود که بنده بر ایجاد آن تاکید داشتم و برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی این پایگاه تحقیقاتی در بیمارستان بوعلی راه‌اندازی شد.


توسعه و بازسازی درمانگاه بیمارستان به میزان 500 مترمربع، گسترش و بازسازی بخش اورژانس بیمارستان به مساحت 300 مترمربع، اصلاح ساختار اداری و مالی بیمارستان بر اساس استانداردها و اخذ سند قطعی این بیمارستان به نامه دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت‌های اخیر است.


سال راه‌اندازی این بیمارستان به سال 1336 برمی‌گردد که در آن زمان افراد خیّر با هدف ایجاد فضای بیمارستانی برای رسیدگی به بیماران تنفسی و مسلولان این محل را ایجاد کردند. از مهر سال 1383 مدیریت این بیمارستان به دانشگاه آزاد اسلامی منتقل شد

این اقدامات نتیجه زحماتی است که مسئولان در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران و بیمارستان بوعلی انجام داده‌اند. خوشبختانه کار در بیمارستان بوعلی به صورت گروهی با تعامل معاونت‌های آموزشی، درمان، پژوهشی، معاونت توسعه منابع انسانی و با همفکری استادان این بیمارستان انجام می‌شود و نتیجه این تلاش‌ها کسب درجه یک اعتباربخشی ملی است.


* برنامه شما برای نوآوری و خلاقیت در عرصه پزشکی چیست؟


- کاری که فکر می‌کنم برای پزشکی کشور نیاز است، ورود به عرصه درمان‌های نوین است تا حرفی برای گفتن در زمینه‌های تحقیقاتی، درمانی و آموزشی داشته باشیم. البته بیمارستان بوعلی در درمان‌های جدید در رشته‌های سرطان‌شناسی و جراحی‌های فک و صورت فعالیت‌های خوبی داشته است.


از نظر برنامه‌های علمی و آموزشی که در یک سال گذشته در این بیمارستان انجام شد، برگزاری سمینار یک‌روزه تکریم بیمار و ارباب‌رجوع بود که اجرای این برنامه را بسیار لازم می‌دانستم. احساس می‌کردیم برخورد با مراجعان و بیماران آن‌گونه که باید باشد، نیست و اکنون برخورد پرسنل این بیمارستان از سایر بیمارستان‌های عمومی و آموزشی کشور بهتر شده است.


امسال میزبان جشنواره آموزشی دانشگاه بودیم، نخستین کنگره نوروانکولوژی ایران (سرطان‌های سیستم اعصاب مرکزی) و نخستین سمپوزیوم حفظ باروری در سرطان در این بیمارستان برگزار شد.


برنامه مدون بازآموزی اعصاب و برنامه‌های تومور برد منظم به‌صورت هفتگی برگزار شد. برای ماه‌های باقی‌مانده سال هم سه برنامه علمی ملی داریم. هیچ‌کدام از این اقدامات سال‌های گذشته در این بیمارستان انجام نمی‌شد.


سمپوزیوم تازه‌های درمان دیابت، تازه‌های درمان سرطان کبد و کنگره مشکلات روانی بیماران مبتلا به سرطان سه برنامه‌ای است که امسال در بیمارستان بوعلی برگزار خواهد شد.


* با واحدهای علوم دارویی و دندانپزشکی تهران هم تعامل و همکاری دارید؟


- بله، داروخانه شبانه‌روزی آموزشی بیمارستان بوعلی در اختیار واحد علوم دارویی است و از این طریق با این واحد دانشگاهی همکاری داریم که البته لازم است که از لحاظ کیفیتی این داروخانه ارتقا پیدا کند.


بخش جراحی فک و صورت بیمارستان بوعلی هم که اولین بخشی است که دستیار تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفت در این بیمارستان فعال بوده و بخش بسیار فعال و برجسته‌ای است؛ ما هم از کیفیت کار این بخش راضی هستیم و به این واسطه با واحد دندانپزشکی تهران هم همکاری و تعامل داریم.



علاوه بر تعاملی که با این دو واحد داریم، علاقه‌مند هستیم که با واحد علوم و تحقیقات هم همکاری داشته باشیم؛ در بین 75 استادی که در این بیمارستان فعال هستند در برخی از رشته‌ها افراد شاخصی داریم که در سطح ملی و بین‌المللی مطرح هستند و این به نفع واحد علوم و تحقیقات است که به‌منظور تولید علم به سمت تعامل و همکاری با بیمارستان بوعلی بیاید و از دانش، تجربه این استادان و امکانات بیمارستان بوعلی استفاده کند و ما از این تعامل و همکاری استقبال می‌کنیم.


*نظر شما درباره وضعیت کیفی بیمارستان بوعلی چیست؟


از استادان نمونه رشته پزشکی در سال 94 که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران انتخاب شدند، 5 نفر از استادان بیمارستان بوعلی بودند که این نشان‌دهنده شاخص کیفیت این بیمارستان است و افتخاری برای ماست که 5 نفر از 12 استاد نمونه واحد علوم پزشکی تهران در این بیمارستان مشغول به فعالیت هستند.


آموزش پزشکی در هیچ‌ جای دنیا سودده نیست و بنده به‌عنوان یک استاد و دانشجوی پزشکی که در خارج از کشور تحصیل و تدریس داشته‌ام، این را می‌گویم. دانشگاه‌های دولتی کسری بودجه را از بودجه سالانه دولت و از محل درآمدهای نفتی تأمین می‌کنند اما دانشگاه آزاد اسلامی این بودجه را در اختیار ندارد

علاوه بر این باعث افتخار ماست که در چند ماه اخیر نزدیکان و خویشاوندان مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. از نظر کیفی و خدمت‌دهی به‌جایی رسیدیم که این اعتماد بین مردم و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به بیمارستان بوعلی وجود دارد و خوشحال می‌شویم که همکاران مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی هم از همه نقاط کشور که نیازمند امکانات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی هستند به این بیمارستان مراجعه کنند.


* خدمات درمانی و تشیخصی با چه تعرفه‌ای برای خانواده دانشگاه آزاداسلامی انجام می‌شود؟


- برای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی که خانواده‌ بزرگ و فرهیخته کشور را شامل می‌شود، امکانات درمانی بیمارستان آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان است و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل بیمه تکمیلی که در سازمان مرکزی ایجاد شده است، به راحتی می‌توانند از خدمات بیمارستان بوعلی استفاده کنند.


وظیفه رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان مرکزی است که این خدمات را برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منعکس کنند تا همکاران دانشگاه هم همچون مردم که از نقاط دور و نزدیک کشور به این بیمارستان می‌آیند و از خدمات آن استفاده می‌کنند، از امکانات آن مطلع شوند.


* اگر بخواهید تعدادی از استادان شاخص بیمارستان بوعلی را نام ببرید، چه کسانی هستند؟


- اگر بخواهم نام ببرم که اسامی زیادی را باید بگویم اما می‌توانم 5 استاد نمونه که در این بیمارستان فعالیت دارند را نام ببرم که سلیقه بنده هم نباشد. دکتر میترا علی‌نژاد خرم فوق تخصص بیماری‌های گوارش و مدیر گروه داخلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی، دکتر فرزین سرکارات جراح و متخصص فک و صورت و مدیر گروه بخش جراحی دهان، فک و صورت واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دکتر الهام نشان متخصص رادیولوژی، دکتر سیمین دخت مشار فوق تخصص قلب و عروق و بنده فوق تخصص سرطان‌شناسی و مدیر گروه خون و سرطان واحد تهران پزشکی پزشکانی بودیم که از بین 12 نفر از استادان نمونه بوده‌اند.



* با کدام بیمه‌های درمانی طرف قرارداد هستید؟


- با همه بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی طرف قرارداد هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که امکان استفاده از خدمات درمانی بیمارستان را برای همه مردم فراهم کنیم.


* آقای دکتر این درست است که رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌ها سودده نیست و شاید زیان‌‌ده هم باشد؟


- آموزش پزشکی در هیچ‌ جای دنیا سودده نیست و بنده به‌عنوان یک استاد و دانشجوی پزشکی که در خارج از کشور تحصیل و تدریس داشته‌ام این را می‌گویم. دانشگاه‌های دولتی کسری بودجه را از بودجه سالانه دولت و از محل درآمدهای نفتی تأمین می‌کنند اما دانشگاه آزاد اسلامی این بودجه را در اختیار ندارد.


ما در بیمارستان بوعلی سعی کردیم با بالا بردن شاخص‌ها، درآمدزایی بیمارستان را افزایش را دهیم، البته اصلاح تعرفه‌ها هم به این موضوع کمک کرد اما با این حال هنوز کسری بودجه داریم که نیازمند حمایت واحد علوم پزشکی تهران و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است. البته با این حال اکنون میزان ضرردهی بیمارستان بوعلی نسبت به مراکز و بیمارستان‌های آموزشی دیگر کمتر است.


بنده از زمانی که ستاره در آسمان است به بیمارستان می‌آیم و زمانی هم ستاره در آسمان است به منزل برمی‌گردم (با خنده)، همیشه جلسه‌های بیمارستان برقرار است و اکنون‌که برنامه‌هایی برای ارتقا و پیشرفت این بیمارستان داریم نیازمند برگزاری جلسه‌های متعدد و مذاکرات مختلف با مسئولان دانشگاه، وزارت بهداشت، نهادهای مختلف همچون شهرداری و ... است و همه این‌ها مستلزم وقت و انرژی گذاشتن است

یک دانشجوی پزشکی دو سوم دوره تحصیل خود را در بیمارستان و یک سوم علوم پایه و فیزیوپاتولوژی را در دانشکده طی می‌کند و سایر کلاس‌های آموزشی و بالینی دانشجو در بیمارستان ارائه می‌شود. اگر محاسبه شهریه ثابت و متغیر مرتبط با بیمارستان به‌طور شفاف و درست تقسیم و پرداخت شود، مشکل کسری بودجه تا حد زیادی حل خواهد شد.


غیر از هزینه‌های جاری بیمارستان و حقوق پرسنل، اعضای هیات علمی و پزشکان، ساختمان‌های بیمارستان 60 سال قدمت دارد و نگهداری آنها هزینه‌بر است.


* یکی از مواردی که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر آن تاکید مستمر دارد، کاربردی شدن پایان‌نامه‌هاست که در موضوع پزشکی کاربرد عینی‌تر است، شما برای تحقق این موضوع چه فعالیتی داشته‌اید؟


- این موضوع ایده بسیار درستی است، چراکه برای انجام پروژه پایان‌نامه وقت، انرژی و هزینه فراوانی صرف می‌شود و این موضوع در رشته‌های پزشکی نسبت به سایر رشته‌های پیچیده‌تر و زمان‌بر است و جمع‌آوری اطلاعات بیماران زمان زیادی می‌برد و همیشه بر اساس پیش‌بینی اتفاق نمی‌افتد. در صورتی‌که پایان‌نامه کاربرد عملی داشته باشد، سودمند خواهد بود.


راه‌اندازی مرکز تحقیقات بالینی در بیمارستان بوعلی هم با این هدف بوده است، بر اساس آمارهای دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته 5 درصد و اکنون 10 درصد از شهریه هر دانشجو باید صرف مسائل پژوهشی بشود که تاکنون ما موفق نشدیم این درصدها را دریافت کنیم تا بتوانیم مرکز تحقیقاتی‌مان را توانمندتر کنیم.



تحقیقات بالینی پزشکی هزینه‌بر است و نیازمند بودجه و حمایت‌های مالی و معنوی است که باید در مراکز تحقیقات بیمارستانی لحاظ شود، کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها و تحقیقات نیازمند بودجه است اما با این حال تلاش داریم که به سمت تحقق این خواسته حرکت کنیم و استادان بالینی هم تلاش‌شان در این است که یک پروژه تحقیقاتی که برای تز استفاده می‌شود در مرحله اول تبدیل به مقاله بشود و در مرحله بعد کاربردی شود.


* درباره ارتباط با مراکز دانشگاهی و بیمارستانی خارج از کشور هم فعالیت داشته‌اید؟


- تاکنون هیچ اقدامی نداشته‌ایم، ما چند نفر از استادان را داریم که این پتانسیل را دارند اما این کار نیازمند آن است که ما زمینه‌های لازم را ایجاد کنیم، به استانداردهای بین‌المللی نزدیک‌تر شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.


مهم نیست که بیمارستان چند سال عمر دارد، اینکه چند مقاله از بیمارستان بیرون آمده مهم است.


* دانشجویان بیمارستان بوعلی در امتحانات و آزمون‌های علمی هم حائز رتبه شده‌اند؟


- بله، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که در المپیادهای دانشجوی، امتحانات پیش‌کارورزی و آزمون‌های تخصصی حائز رتبه شده‌اند، دانشجویانی‌ هستند که در این بیمارستان دوره‌های آموزشی و کارآموزی و کارورزی‌شان را ‌گذرانده‌اند.


* کلاس آموزشی هم در این بیمارستان تشکیل می‌شود؟


- بله، البته بخش مهمی از کلاس‌های آموزشی ما به دلیل قرار گرفتن در پروژه بزرگراه امام علی (ع) از بین رفت و هنوز نتوانسته‌ایم فضای کافی برای این کلاس‌ها را در بیمارستان ایجاد کنیم، درخواست داده‌ایم و قرار است فضای لازم در اختیار بیمارستان قرار بگیرد.



همه دانشجویان صبح‌ها در کلاس حضور می‌یابند و کلاس گزارش صبحگاهی دارند. هر روز یک یا چند بیمار معرفی می‌شود و با حضور استادان آن رشته موضوع بیمار به بحث گذاشته شده و آموزش تئوری آن بیماری ارائه می‌شود و بعد از آن همه به بالین بیمار می‌روند و به‌صورت عملی با آن بیماری و نحوه درمان آن آشنا می‌شوند.


* تاکنون چه اعمال جراحی شاخصی در این بیمارستان انجام شده است؟


- گروه جراحی فک و صورت گروهی است که در درمان‌های نوین و نوآوری در جراحی کارهای شاخصی انجام داده است، گروه گوش و حلق و بینی هم همین‌طور، اخیرا گروه اورولوژی هم شروع به کارهای جدیدی کرده است و امیدواریم این روند به سایر رشته‌های تعمیم داده شود و درمان‌های نوین در این بیمارستان نهادینه شود.


آن هنرپیشه متوسطی که به خودش اجازه می‌دهد عکس بوعلی سینا را معکوس منتشر کند و مشاهیر کشور و مهم‌ترین صنف و بزرگ‌ترین گروه مرجع جامعه را زیر سوال ببرد، چه کاری برای کشور و هم‌نوعش انجام داده است؟ رسانه‌ها، افراد فرهیخته و فرهنگی موظف بودند که در برابر حرکت این قبیل افراد از جامعه پزشکی دفاع کنند، که این کار نشد

* امکانات اتاق عمل بیمارستان بوعلی چگونه است؟


- برای تجهیز بیمارستان بر اساس تکنولوژی روز دنیا، امکان پیشرفت زیادی داریم و اگر بخواهیم به نقطه ایده‌آل برسیم با آن فاصله داریم اما قدم به قدم به سمت جلو حرکت می‌کنیم و پله‌ها را با سرعت طی می‌کنیم تا به ایده‌آل ممکن برسیم.


* درباره رشته تخصصی خودتان چه اقداماتی در بیمارستان بوعلی انجام داده‌اید؟


- سرطان‌ها در جامعه تبدیل به یک معضل جدی شده است و گریبان هزاران خانواده را گرفته است. در بیمارستان بوعلی استادان شاخصی در رشته‌های فوق تخصص خون و سرطان بالغین و تخصص پرتودرمانی داریم، جراحانی داریم که سرطان‌ها را جراحی می‌کنند. این مجموعه به‌صورت تیمی در حال درخشش است که در ابتدا این‌چنین نبود و خوشبختانه فضای همکاری تیمی در این رشته‌ها ایجاد شد و با وجود نداشتن رزیدنت و دانشجوی دوره فلوشیپ و فقط با استادان شاخصی که در بیمارستان هستند و امکانات انترن و دانشجویی که داریم، فکر می‌کنم در بین بیمارستان‌های آموزشی اگر بهترین نباشیم یکی از بهترین بیمارستان‌های کشور هستیم.


* درباره برنامه کاری روزانه‌تان هم می‌فرمایید که روز کاری شما به عنوان یک دکتر و مختصص سرطان‌شناسی چگونه می‌گذرد؟


- بنده از بامداد، زمانی که ستاره در آسمان است به بیمارستان می‌آیم و زمانی هم ستاره در آسمان است به منزل برمی‌گردم (با خنده)، همیشه جلسه‌هایی در بیمارستان برقرار است و اکنون‌که برنامه‌هایی برای ارتقا و پیشرفت این بیمارستان داریم، نیازمند برگزاری جلسه‌های متعدد و مذاکرات مختلف با مسئولان دانشگاه، وزارت بهداشت، نهادهای مختلف همچون شهرداری و ... است و همه این‌ها مستلزم وقت و انرژی گذاشتن است که خوشبختانه به دلیل فضای گروهی که در بیمارستان ایجاد شده کار را برای بنده راحت‌تر کرده است.



علاوه بر مدیریت بیمارستان، کلاس‌های تئوری هم دارم که برای آموزش بیماری‌های خون و سرطان باید در کلاس‌های دانشگاه حضور داشته باشم، غیر از تدریس هم همچون سایر پزشکان به معالجه بیماران می‌پردازم و بعد از ظهر در مطب و بیمارستان‌های مختلف هستم، به همه اینها سخنرانی‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مستمر هم باید اضافه کرد...


* چه توصیه‌ای به دانشجویان و علاقه‌مندان به رشته پزشکی دارید؟


- رشته پزشکی را باید دوست داشت، اگر علاقه‌مند به این رشته هستند و عشق این رشته را دارند حتما این رشته را انتخاب کنند و قدم در این مسیر بگذارند، امکان رشد در رشته پزشکی به‌طور گسترده وجود دارد و از علوم پایه پزشکی که فارغ‌التحصیل شدند، می‌توانند به عنوان متخصص علوم پایه کارهای تحقیقاتی و علوم پایه انجام بدهند یا اینکه؛ کارهای بالینی، پیچیده‌ترین رشته‌های طب داخلی مثل رشته سرطان‌شناسی، پیچیده‌ترین رشته‌های جراحی مثل جراحی مغز و اعصاب و...


پزشکی رشته فوق‌العاده خوبی است که مستلزم سرمایه‌گذاری زیادی از وقت و جوانی و انرژی است و با رشته‌های دیگر تفاوت دارد. یک دانشجوی پزشکی باید بداند که حداقل یک دوره 7 ساله عمومی را باید بگذراند و پس از آن حداقل در مدت 4 سال باید تخصص بگیرد تا به‌جایی برسد اگر هم بخواهد به‌مراتب بالاتر برود، دوره طولانی‌‌تر هم می‌شود. بنده 5 سال تخصص و 3 سال فوق تخصص و 7 سال دوره عمومی‌ام را گذراندم و 15 سال درس خواندم تا به این جایگاه علمی برسم و بسیار راضی هستم و خدا را شکر می‌کنم.


بیمارستان بوعلی با همه بیمه‌های پایه و تکمیلی طرف قرارداد است و وظیفه خود می‌دانیم که امکان استفاده از خدمات درمانی بیمارستان را برای همه مردم فراهم کنیم

شیرینی کار پزشکی هم دعای خیر مردم است، هر که در کادر درمان مشغول به کار است این سعادت را دارد؛ شاید همین امر هم باعث حساسیت برخی از افراد رشته‌های دیگر نسبت به رشته پزشکی شده است. با این همه زحمت و تلاشی که انجام می‌شود اما فضاسازی‌هایی که گاهی درباره این قشر می‌شود به هیچ وجه منصفانه و اخلاقی نیست.


*آقای دکتر شما به عنوان فردی دانشگاهی و پزشک که هم در دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور تحصیل و تدریس داشته‌اید و اکنون به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارید، چه تفاوتی بین دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی و خارجی می‌بینید؟


- دانشجویان دانشگاه آزاد از بسیاری جهات بهتر هستند، بسیاری از افراد دانشجوی پزشکی آزاد تهران می‌شوند به دلیل آنکه خودشان یا خانواده آنان نمی‌خواستند که فرزندشان در شهرهای دور از آنان تحصیل کنند.


تماس مستقیم استادان برجسته‌ای که در این دانشگاه حضور دارند، یکی از دلایل مهم انتخاب واحد پزشکی تهران از سوی دانشجویان نخبه است.



همین دانشجویان ما هرساله جذب رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی می‌شوند، در مقایسه سیستم آموزش پزشکی داخلی با خارج از کشور تفاوت وجود دارد، آنجا دیگر نیازی نیست که رئیس یک بیمارستان این موضوع را پیگیری کند که سهم ما از بودجه پژوهش چه می‌شود و... و این کارها به صورت سیستمی انجام می‌شود و توجیه اینکه فلان دستگاه برای این بخش لازم است وقت و انرژی رئیس بیمارستان را نمی‌گیرد و به‌راحتی انجام می‌شود.


* اگر بخواهید مقایسه‌ای داشته باشید بین وضعیت نظام درمانی کشور ما با یک کشور خارجی چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟


-من با کشور فرانسه که در آنجا دوره تخصصم را گذراندم و عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های معتبر آن بودم، مقابسه می‌کنم. فرانسه سیستم بیمه‌ای سالم و درستی دارد که نظام بیمه‌ای ایران هم برگرفته از بیمه فرانسوی است، اما آن‌ها کارشان را به‌درستی انجام می‌دهند اما بیمارستان‌های ما طلب‌های میلیاردی از بیمه‌های پایه دارند و مدام باید پیگیر وصول مطالبات‌شان باشند.


در کشورهای پیشرفته کار جدید انجام دادن راحت‌تر است. خیلی خوشحالم و افتخار می‌کنم که سیستم پزشکی ما جزو پزشکی‌های شاخص دنیا و پزشکان و نظام درمانی بسیار خوب و قابل اعتمادی داریم و این موضوع مانع از خروج بیماران برای درمان در کشورهای خارجی می‌شود. امیدوارم همه اصناف هم به این حد از تعالی برسند تا بتوانیم کشور را به جایگاه واقعی علمی و تاریخی خود برسانیم.



*آقای دکتر به نظر شما برخی از دکترها مادی‌گرا نشده‌اند؟ به‌طوری که پول برای آنها در اولویت قرار داشته باشد!


- من اصلا چنین چیزی را قبول ندارم، بعضی را نباید به همه تسری دارد، من از شما می‌پرسم در کدام حرفه مادی‌گرایی وجود ندارد؟ چه کسی کار می‌کند که درآمدی نداشته باشد؟ اقلیتی از پزشکان آن‌ هم به دلیل جوی که در جامعه ایجاد شده ممکن است رفتاری غیرمتناسب با اخلاق پزشکی داشته باشند نباید به همه پزشکان تعمیم داد.


من دوست دارم یک شب که من از مطب خارج می‌شوم بیایید و ببینید که بیماران از شهرستان‌های مختلف از شیرینی و ترشی و نان محلی گرفته تا گل و کتاب و... هدیه می‌دهند، نیمه پر لیوان پزشکی آن‌قدر وسیع است که دانشجوی پزشکی و دانش‌آموزی که بعدها می‌خواهد وارد این رشته بشود این موارد را ببیند نه هجویاتی که گفته و به آن‌ها پرداخته می‌شود که به نظر بنده برای سرپوش گذاشتن روی دیگر مشکلات دیگر جامعه است.


بنده زمانی در دوران دانشجویی از شاگردان دکتر طباطبایی بودم، ایشان به صورت رایگان و بدون آنکه مسئولیتی داشته باشند در دوران دفاع مقدس به جبهه‌ می‌رفتند و در 50 متری میدان توپ عراقی‌ها عمل می‌کردند، کدام یک از رشته‌های دیگر چنین خدماتی برای کشور داشته‌اند.


آن هنرپیشه متوسطی که به خودش اجازه می‌دهد عکس بوعلی سینا را معکوس منتشر کند و مشاهیر کشور و مهم‌ترین صنف و بزرگ‌ترین گروه مرجع جامعه را زیر سوال ببرد، چه کاری برای کشور و هم‌نوعش انجام داده است؟ رسانه‌ها، افراد فرهیخته و فرهنگی موظف بودند که در برابر حرکت این قبیل افراد از جامعه پزشکی دفاع کنند، که این کار نشد.



دانشجوی پزشکی! دانش‌آموزی که می‌خواهی سال‌های بعد روپوش سفید پزشکی به تن کنی، از این قبیل حرکات دل‌سرد نشو، کار پزشکی بسیار مقدس و باارزش است، خدمت‌رسانی به مردم، بسیار ارزشمند و مقدس است، خدمت به مردم وظیفه ما است و همیشه این کار را خواهیم کرد.


ما در بیمارستان بوعلی سعی می‌کنیم کیفیت خدمات را روز به روز بهتر کنیم و از این حواشی دور باشیم و تا جایی که علم و امکانات پزشکی اجازه می‌دهد تلاش می‌کنیم بهترین کار را انجام بدهیم.


اگر فقط موضوع مادی بود که می‌رفتند سراغ رشته‌هایی که زودتر به پول برسند نه اینکه 15 سال از عمر و جوانی‌شان را صرف علم‌آموزی کنند، من تشویق می‌کنم علاقه‌مندان به رشته‌های پزشکی‌ را و زمانی هم که دانش‌آموزان نخبه و باهوش را می‌بینم، تشویق می‌کنم که در آینده رشته پزشکی را ادامه بدهند و می‌گویم که بدانند باید وقت و انرژی و عشق زیادی صرف کارشان کنند و این تا آخر عمر ادامه دارد. من الان هم خودم را دانشجو می‌دانم و همیشه روی میز کارم مطلب برای مطالعه دارم.


* شما به دکتر طباطبایی اشاره کردید، بیمارستان بوعلی در رشته جراحی مغز و اعصاب چه وضعیتی دارد؟


- بخش جراحی مغز و اعصاب بسیار خوبی داریم که جزء بخش‌هایی است که پتانسیل پذیرش دستیار تخصصی هم دارد.


در بخش جراحی فک و صورت دستیار تخصصی داریم، رشته تخصصی داخلی هم تأییدیه لازم را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کرد و این روند ادامه خواهد داشت.



* و کلام آخر...


- من از همه پرسنل شریف کادر درمان از کارگر بخش و کمک بهیار گرفته تا پرستار، مددکار، پزشک و همه افراد پاراکلینیک که در شرایط فعلی با خلوص نیت و جان و دل تلاش می‌کنند، سپاسگزارم. استادانی که در کمال شرافت علاوه بر کار درمان و خدمت‌رسانی درمانی، کار آموزش را هم بر عهده دارند که همچنان وضعیت پزشکی و آموزشی پزشکی کشور ما در منطقه به نسبت سایر کشورها جزو رشته‌های شاخص محسوب می‌شود، نتیجه کار این بزرگواران است که از آنان هم سپاسگزارم.


از مسئولان دانشگاه که مدیریت و نگاه جدید آنان باعث پیشرفت این بیمارستان شده است، ممنونم، از آقایان دکتر حمید میرزاده، دکتر سیدعلی ابطحی و دکتر سیدمحمود طباطبایی تشکر ویژه دارم که مدیریت‌ها، ارشادها و همراهی‌هایشان با ما ادامه داشته و ادامه خواهد داشت؛ باید از مهندس مسعود شهسواری معاون عمرانی و مهندس جواد شمسایی و تیم عمرانی واحد پزشکی قدردانی کنم؛ از ایده خبرگزاری آنا هم برای انجام این گفت‌وگو و معرفی و اطلاع‌رسانی بیمارستان‌های دانشگاه تشکر می‌کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محمد خسن سعیدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
۰
سلام. متأسفانه برخی از گفته های ایشان واقعیت ندارد و من مطمئنم که خود ایشان اطلاع ندارند. جهت آگاهی ایشان عرض میکنم که به اعضای هیأت علمی برخی واحدها از جمله واحد متبوع من یعنی واحد آشتیان، خدمات نمیدهند و اظهار میکنند که چون واحد مربوطه به سازمان مرکزی بدهی دارد به پرسنل آن خدمات نمیدهیم. همسر من بیمار است و بیمارستان به ما اعلام کرده که خدمات نخواهد داد. از وجدانهای بیدار میپرسم که عدالت کجاست؟ مگر ما جزو خانواده دانشگاه آزاد نیستیم؟؟؟؟؟؟
هلدینگ شایسته